초록
본 연구에서 전문가 집단을 대상으로 조사하여 실증 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 직급과 수의계약 입찰 방식 문제점 간에는 분포의 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 직급과 현행 설계VE 발주 방식 적절성 간에는 분포의 차이가 있는 것으로 나타나, 현행 설계VE 발주방식 적절성이 직급 간에는 관련성이 있어 인식을 다르게 하는것으로 분석 되었다. 셋째, 소속기관과 현행 설계VE 발주방식 적절성간에는 분포의 차이가 없는것으로 나타났다. 넷째, 소속기관과 용역대가 적절성간에는 분포의 차이가 있는것으로 나타났으며, 소속기관들이 용역대가 적절성을 상호 인식하는데는 소속기관별로 인식의 차이가 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 경력과 참여업체 자격 필요성간에는 분포의 차이가 있는것으로 나타났다. 여섯째, 경력과 참여업체 제한조건 적절성은 분포의 차이가 있는것으로 나타났다. 따라서 수의계약 입찰방식과 용역적정 수행기간에서는 문제점이 나타나지 않았으나, 용역대가 적절성, 참여업체 자격 필요성, 참여업체 제한조건은 구체적으로 관련성이 있는것으로 나타났다.
The author of this study conducted a survey with the expert groups who are currently handling hands-on works in convergence cities, ordering organizations, construction management companies, contractors, schools and research institutes, etc. The results of empirical analysis can be summarized as follows: First, there is no difference in distribution among the problems with position and the bidding system of private contracts. Second, there is relevance between position and the adequacy of current design VE ordering system, indicating different recognition. Third, there is no difference in distribution between organizations and the adequacy of current design VE ordering system. Fourth, there is difference in distribution between organizations and service price adequacy and there is difference in recognition by organization when organizations mutually recognize the service price adequacy. Fifth, there is difference in distribution between career and the necessity of the participating companies' qualification. Sixth, there is difference in distribution for the adequacy of career and the adequacy of participating companies' requirements. No problems have been found with the adequate service period according to private contract bidding system, but the necessity of participating companies' qualification and participating companies' requirements.