For the Reflective Practice of Math Classes : Case Study on the Learning Community of Math Teachers in a School

수학 수업의 성찰적 실천을 위하여 : 학교 안 수학교사 학습공동체 운영 사례 연구

  • Received : 2016.02.10
  • Accepted : 2016.03.17
  • Published : 2016.03.31

Abstract

Math classes has been regarded as an independent area of a teacher and his/her students of a particular class. In Recent discussions about the professional development of teachers, for the improvement of practices, the point of view of that the community of teachers must work together is spreading. What are the considerations in organization and operation of learning communities for professional development of teachers? In this study, we analyzed the case of the learning community of math teachers in a Science Academy for the purpose of improving math classes to promote the participation of learners. Research results show that teachers share the principles and goals of mathematics teaching through the learning community. Also, through participation in learning communities, the members were practicing the lessons improved by reflection on the lessons of his/her and their colleagues. These results provide implication that it is important to provide opportunities for objectifying his/her classes through the learning community for a substantial improvement in math classes.

수학 수업은 특정 교실의 학생과 교사의 독립적인 영역으로 간주되어 왔다. 최근 수업 전문성 신장에 관한 논의에서는 수학 수업의 개선을 위해 교사공동체가 함께 노력해야 한다는 관점이 확산되고 있다. 교사의 전문성 신장을 위한 학습공동체의 조직과 운영에 있어서 고려해야 할 사항은 무엇인가? 본 연구에서는 과학영재학교에서 학습자의 참여를 촉진하는 수학 수업 개선을 목적으로 하는 학습공동체의 운영 사례를 분석하였다. 연구 결과 교사들은 학습공동체를 통해 수학 및 수학 수업에 대한 신념과 목표를 공유하게 되었으며, 이를 토대로 자신과 동료의 수업에 대한 성찰하고 그 결과를 자신의 수업에 반영하여 수업 개선을 실천하고 있었다. 이러한 결과는 실질적인 수업 개선을 위해 학교 안에서 학습공동체를 통하여 교사들에게 수업을 대상화하는 기회를 제공하는 것이 중요하다는 시사점을 제공한다.

Keywords

References

  1. 강현영.고은성.김태순.조완영.이경화.이동환(2011). 좋은 수학수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사. 학교수학, 13(4), 633-649.
  2. 김동원(2009). 전문성 신장 과정으로서의 한 수학교사의 성찰적 실천. 수학교육 논문집, 23(3), 735-760.
  3. 나귀수(2010). 초등학교 수학 수업 학습공동체 활동에 대한 연구. 수학교육학연구, 20(3), 373-395.
  4. 박성선(2004). 한국수학교육학회 시리즈 C: 수학교육 연구 공동체를 통한 수학 교사의 전문성 신장. 초등수학교육, 8(1), 13-22.
  5. 오영열(2006). 수업개선 관행공동체를 통한 교사의 변화 탐색. 수학교육학연구, 16(3), 251-272.
  6. 이경화.나귀수.권나영.김동원.이환철.이동환.고은성.박민선.박미미.이은정.조진우.박진형(2012). 한국형 수학교사 전문성 개발 체제(PDS) 모델 구축을 위한 기초 연구. 수학교육학연구, 22(4), 581-602.
  7. 이금선.강옥기(2008). 수학교사의 전문성 신장을 위한 수업 반성에 대한 준거 제안. 학교수학, 10(2), 199-222.
  8. 이동환.강현영.고은성(2012). 좋은 수학수업과 교사 전문성 개발에 대한 현직수학교사 인식 조사: 학교급 및 교육경력에 따른 차이 조사. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 51(2), 173-189.
  9. 조영달(2005). 제도공간의 질적연구 방법론. 서울: 교육과학사.
  10. 조용환(1999). 질적 연구: 방법과 사례. 서울: 교육과학사.
  11. 최수일(2009). 수업분석 학습공동체 활동을 통한 수학교사의 전문성 제고에 관한 연구. 서울대학교 박사학위 논문.
  12. Barab, S. A., & Duffy, T. (2000). From practice fields to communities of practice. Theoretical foundations of learning environments, 1(1), 25-55.
  13. Breidenbach, D., Dubinsky, E., Hawks, J., & Nichols, D. (1992). Development of the process conception of function. Educational studies in mathematics, 23(3), 247-285. https://doi.org/10.1007/BF02309532
  14. Cavanagh, M., & McMaster, H. (2015). A professional experience learning community for secondary mathematics: developing pre-service teachers' reflective practice. Mathematics Education Research Journal, 27, 471-490. https://doi.org/10.1007/s13394-015-0145-z
  15. Clement, J. (1982). Algebra word problem solutions: Thought processes underlying a common misconception. Journal for Research in Mathematics Education, 16-30.
  16. Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for research in mathematics education, 372-400.
  17. Horn, I. S. (2012). Teachers learning together: Pedagogical reasoning in mathematics teachers' collaborative conversations. In Proceding of the 12th International Congress on Mathematical Education (ICME-12) (pp. 1057-1065).
  18. Jaworski, B. (1993). The professional development of teachers: the potential of critical reflection. British Journal of In-Service Education, 19(3), 37-42. https://doi.org/10.1080/0305763930190307
  19. Jonassen, D. H., & Land, S. M. (2012). 학습자중심 학습의 연구.실천을 위한 이론적 토대 (김현진, 정종원, 홍선주 역). 서울: 교육과학사. (원저 Theoretical Foundations of Learning Environments. 2000 출판).
  20. Krainer, K. (2008). Individuals, teams, communities and networks: participants and ways of participation in mathematics teacher education. International handbook of mathematics teacher education, 3, 1-10.
  21. Lave, J. (1991). Situating learning in communities of practice. Perspectives on socially shared cognition, 2, 63-82.
  22. Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.
  23. Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  24. National Council of Teachers of Mathematics. (1991). Professional Standards for Teaching Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  25. National Council of Teachers of Mathematics. (2011). 수학 수업의 현재와 미래 (류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 역). 서울: 경문사. (원저 Mathematics Teaching Today: Improving Practice, Improving Student Learning. 2007 출판).
  26. Petraglia, J. (1998). Reality by design: The rhetoric and technology of authenticity in education. Routledge.
  27. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 4-14.
  28. Star, J. R., & Strickland, S. K. (2008). Learning to observe: using video to improve preservice mathematics teachers' ability to notice. Journal of Mathematics Teacher Education, 11, 107-125. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9063-7
  29. Tall, D., & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational studies in mathematics, 12(2), 151-169. https://doi.org/10.1007/BF00305619
  30. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: scaffolding new teachers' interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10, 571-596.
  31. Wenger, E. (2009). Communities of practice. Communities, 22, 57.
  32. Wolcott, H. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis, and Interpretation. London: Sage.