Abstract
This study analyzed the relationship between stress and academic attitude multicultural youth, and cope with stress social support, and to understand the relationship between the parameters of psychological Hi feeling, and for more efficient guidance Set the structural equation model for verifying the relationship between the factors that provide the basic data to verify the relationship between fit and Henin models through systematic analysis. The results of this study are as follows. First, we examined the difference between the factors of stress due to the demographic Henin multicultural youth. The difference between the stress corresponding to the average income of the grade and families was observed. However, differences in the stress in accordance with the residence period is significantly different from stress for participation in relationships between classes was observed. Second, the stress of multi cultural youth, psychological Hello feeling to cope with stress is sound had the effect of (-). However, social support, stress coping, that there is an effect of the parameters of the positive (+) revealed the relationship between the both of psychological Hello feeling of stress and academic attitude.
본 연구에서는 다문화청소년들의 스트레스와 학업태도 간의 관계를 분석하고, 스트레스 대처와 사회적 지원, 심리적 안녕감의 매개관계를 파악하여 보다 효율인 지도를 위한 기초 자료를 제공하고자 요인 간의 관계 검증을 위해 구조방정식 모델을 설정하고, 체계적인 분석을 통해 모형의 적합도 및 변인 간 관계성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화청소년의 인구통계학적 변인에 따른 스트레스 요인 간에 차이를 검증하였다. 학년과 가족의 월평균 수입에 따른 스트레스의 차이는 나타나지 않았다. 하지만 거주기간에 따른 스트레스에 대한 차이는 인간관계와 수업참여에 대한 스트레스에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 다문화청소년의 스트레스는 스트레스 대처와 심리적 안녕감에는 음(-)의 영향을 미쳤다. 하지만 사회적 지원, 스트레스 대처, 심리적 안녕감 모두 스트레스와 학업태도 간의 관계에서 정(+)의 매개효과가 있음이 나타났다.