DOI QR코드

DOI QR Code

Relationships Among Stress Coping Strategy, Social Support, Psychological Well-being, Academic Attitude, of Adolescents with Multi Cultural Family Background

다문화청소년들의 스트레스대처, 사회적 지원, 심리적 안녕감과 학업태도 간의 인과관계 분석

  • Received : 2015.09.21
  • Accepted : 2015.10.16
  • Published : 2016.03.28

Abstract

This study analyzed the relationship between stress and academic attitude multicultural youth, and cope with stress social support, and to understand the relationship between the parameters of psychological Hi feeling, and for more efficient guidance Set the structural equation model for verifying the relationship between the factors that provide the basic data to verify the relationship between fit and Henin models through systematic analysis. The results of this study are as follows. First, we examined the difference between the factors of stress due to the demographic Henin multicultural youth. The difference between the stress corresponding to the average income of the grade and families was observed. However, differences in the stress in accordance with the residence period is significantly different from stress for participation in relationships between classes was observed. Second, the stress of multi cultural youth, psychological Hello feeling to cope with stress is sound had the effect of (-). However, social support, stress coping, that there is an effect of the parameters of the positive (+) revealed the relationship between the both of psychological Hello feeling of stress and academic attitude.

본 연구에서는 다문화청소년들의 스트레스와 학업태도 간의 관계를 분석하고, 스트레스 대처와 사회적 지원, 심리적 안녕감의 매개관계를 파악하여 보다 효율인 지도를 위한 기초 자료를 제공하고자 요인 간의 관계 검증을 위해 구조방정식 모델을 설정하고, 체계적인 분석을 통해 모형의 적합도 및 변인 간 관계성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화청소년의 인구통계학적 변인에 따른 스트레스 요인 간에 차이를 검증하였다. 학년과 가족의 월평균 수입에 따른 스트레스의 차이는 나타나지 않았다. 하지만 거주기간에 따른 스트레스에 대한 차이는 인간관계와 수업참여에 대한 스트레스에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 다문화청소년의 스트레스는 스트레스 대처와 심리적 안녕감에는 음(-)의 영향을 미쳤다. 하지만 사회적 지원, 스트레스 대처, 심리적 안녕감 모두 스트레스와 학업태도 간의 관계에서 정(+)의 매개효과가 있음이 나타났다.

Keywords

References

  1. 원호택, 이민규, "고등학교 재학생들의 스트레스," 한국심리학회, pp.22-32, 1987.
  2. 류진열, 빈곤층 중학생의 학업스트레스, 심리적 안녕감 및 진로태도성숙에 관한연구, 인제대학교, 박사학위논문, 경남, 2010.
  3. 통계청, 통계로 본 부산교육, 2014.
  4. 김경은, 최은희, "가족건강성이 청소년의 학교적응에 미치는 영향," 한국생활과학회지, 제19권, 제4호, pp.641-653, 2010. https://doi.org/10.5934/KJHE.2010.19.4.641
  5. 김승미, 초등학생과 중학생에서 사회적 지지와 스트레스가 학교생활 적응에 미치는 영향: 가정 관련 스트레스를 중심으로, 경희대학교, 석사학위논문, 서울, 1998.
  6. 배진화, 고등학생들의 학교 스트레스와 대처방식이 학교적응에 미치는 영향에 관한 연구, 숭실대학교, 석사학위논문, 서울, 2002.
  7. Andrew G. Billings and H. Moos Rudolf, "Coping, stress, and social resources among adults with unipolar depression," Journal of personality and social psychology, Vol.46, No.4, p.877, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.4.877
  8. 양국선, 중퇴경험청소년의 학교적응유연성과 관련된 보호요인 특성연구에 미치는 영향, 한양대학교, 석사학위논문, 서울, 2001.
  9. Richard S. CLazarus and S. Folkman, "Stress," Appraisal, and coping, p.72, 1984.
  10. 김정희, 지각된 스트레스, 인지세트 및 대처방식의 우울에 대한 작용, 서울대학교, 박사학위논문, 서울, 1987.
  11. S. Cohen and H. Hoberman, "Positive events and social supports as buffers of life change stress," Journal of Applied Social Psychology, Vol.13, pp.99-125, 1983. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x
  12. 한국교육개발원, KEDI 종합검사도구 개발을 위한 기초연구, 한국교육개발원 연구보고서, 2004.
  13. 민하영, 유안진, "학령기 아동이 지각한 부모의 양육행동 및 아동의 대처행동이 부모관련 스트레스에 미치는 영향," 대한가정학회지, 제37권, 제9호, pp.1-12, 1998.
  14. Carol D. Ryff and Corey Lee M. Keyes, "The structure of psychological well-being revisited," Journal of personality and social psychology, Vol.69, No.4, p.719, 1995. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
  15. 홍현숙, 초등학생이 지각한 부모의 양육태도가 자기효능감 및 학교생활태도에 미치는 영향, 전남대학교, 석사학위논문, 전남, 2008.
  16. 김상운, 신재현, "다문화가정 청소년의 가정 기능적 특성이 재산비행에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제3호, pp.195-202, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.195
  17. 양심영, 이지영, 이주연, "다문화가정 초등학교 아동의 스트레스 대처양식이 우울에 미치는 영향 : 사회적 지지의 매개효과를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제12호, pp.810-822, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.12.810