DOI QR코드

DOI QR Code

Saesark: A Korean Object-Oriented Programming Language for Beginners

새싹: 초보자를 위한 한글 객체 지향 프로그래밍 언어

  • 천준석 (부산대학교 전기전자컴퓨터공학과) ;
  • 우균 (부산대학교 전기컴퓨터공학과)
  • Received : 2015.12.03
  • Accepted : 2016.02.26
  • Published : 2016.03.28

Abstract

As the computer becomes pervasive in everyday life, the programming arises as an essential technique. To support the education of programming, Republic of Korea has launched a plan to develop the official courses of programming by 2018. However, the programming education in Korea tends to be difficult and the students easily lose their concentration since most of programming languages are based on English. This paper proposes a Korean programming language called Saesark to promote the effective programming education for Korean students. Saesark has been developed based on Java, which supports the object-oriented programming and the lambda expressions. In order to evaluate the educational suitability of Saesark, we compared it with other Korean programming languages in three respects: syntactic features, IDE support, and error messages in Korean. According to the comparison, Saesark is revealed more suitable than other languages. Specifically, the IDE features and the error messages in Korean are expected to be mostly valuable in educating novice programmers.

컴퓨터가 일상생활에 널리 사용됨에 따라 프로그래밍은 필수 기술로 떠오르고 있다. 프로그래밍 교육을 지원하기 위해서 우리나라는 2018년까지 프로그래밍 정규 과목을 개발할 계획을 추진하고 있다. 하지만 대부분의 프로그래밍 언어가 영어를 기반으로 하고 있기 때문에 우리나라의 프로그래밍 교육은 어려워지고 있으며 학생들도 집중력을 쉽게 잃을 수 있다. 이 논문에서는 우리나라 학생들의 프로그래밍 교육에 효과적인 한글 프로그래밍 언어 새싹을 제안하고 있다. 새싹은 Java를 바탕으로 개발하였으며, 객체지향 프로그래밍과 람다 식을 지원한다. 새싹의 교육 적합성을 평가하기 위해서 우리는 새싹을 다른 한글 프로그래밍 언어와 세 가지 측면에서, 즉 문법적 특성, IDE 지원, 한국어 오류 메시지 측면에서 비교하였다. 비교 결과, 새싹이 다른 한글 프로그래밍 언어보다 더 교육에 적합함을 알 수 있었다. 특히, IDE 기능과 한글로 출력되는 오류 메시지는 프로그래밍 초보자에게 도움이 많이 될 것으로 예상된다.

Keywords

References

  1. A. Nilsson, R. Gustas, G. Wojtkowski, W. Wojtkowski, S. Wrycza, and J. Zupancic, Advances in Information Systems Development: Bridging the Gap between Academia & Industry, Springer US, 2006.
  2. Brand Finance, Global 500 2015 - The annual report on the world's most valuable global brands, Brand Finance, 2015.
  3. https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2013/12/11/president-obama-talks-about-teaching-everyone-to-code-this-professor-does-it/
  4. http://www.nytimes.com/2015/09/16/nyregion/de-blasio-to-announce-10-year-deadline-to-offer-computer-science-to-all-students.html
  5. http://www.computerweekly.com/feature/Englands-computing-curriculum-How-was-the-first-term
  6. http://d.hatena.ne.jp/abee2/20121223
  7. http://edzine.kedi.re.kr/2015/autumn/article/policy_01.jsp
  8. http://www.hani.co.kr/arti/society/schooling/701234.html
  9. 안철우, 한베1.1 프로그래밍입문, 영진출판사, 1992.
  10. 임진희, 씨앗은 C가 아닙니다, 성안당, 1995.
  11. http://waagle.org/
  12. http://yaksok.org/
  13. http://aheui.github.io/index.ko/
  14. 천준석, 강도훈, 김건우, 우균, "간결한 한글 프로그래밍 언어 '새싹'," 한국정보과학회논문지, 제42권, 제4호, pp.496-503, 2015.
  15. 카네무네 스스무, 쿠노 야스시, 두리틀로 배우는 프로그래밍, 휴먼싸이언스, 2009.
  16. L. Gugerty and G. Olson, "Debugging by skilled and novice programmers," ACM SIGCHI Bulletin, Vol.17, No.4, pp.171-174, 1986. https://doi.org/10.1145/22339.22367
  17. https://docs.oracle.com/javase/specs/jls/se8/html/index.html
  18. https://en.wikipedia.org/wiki/Division_by_zero
  19. http://mindprod.com/jgloss/runerrormessages.html