초록
본 논문은 기존 디지털 서사 창작도구가 허구적 서사를 중심으로 한 엔터테인먼트 스토리텔링 분야에 편향되었음을 지적하고, 논픽션 저작에 특화된 창작도구를 제안하고자 한다. 이를 위해 디지털 창작도구에서 서사 정보를 수치화하는 알고리즘인 정량화 이론을 살펴보고, 정량화 이론을 바탕으로 한 가십 시스템 개념을 활용한다. 논픽션을 위한 가십 시스템 설계에 앞서, 가십 시스템 개념을 통해 <소트 오피스>와 <스토리헬퍼>를 비교 분석하였다. 그 결과 <소트 오피스>의 연동형 구조는 논픽션의 제재를 찾는 창작 발상 단계에 유용하며, <스토리헬퍼>의 분리형 구조는 이야기 구조를 조직하는 제재 배열 단계에 적합함을 알 수 있었다. 이에 본 논문은 가십 시스템의 두 구조 간 적절한 결합을 통해 창작 소재인 사실 정보를 이야기로 전환하는 방식을 제시함으로써 논픽션에 적합한 디지털 서사 창작도구를 가정하는 바이다.
This paper points out that the existing digital story creation tools are biased in the field of entertainment storytelling, so it proposes a specialized tool for non-fiction creation. This paper selects Quantifying Theory to design this tool. When creating nonfiction storyline, it is important to have the appropriate combination between the actual events and fictional elements. A Gossip System, based on Quantifying Theory, is suitable for that work. Before designing a Gossip System as a nonfiction creation tool, this analysis evaluated that the Gossip System in and . As a result, the linked structure in is useful in searching for material for non-fiction creation, and the separated structure in is ideal for arranging dramatic events. This paper proposed a method of switching the fact to fiction through a combination of this two Gossip System structure. I conclude that this is the best method for non-fiction creation tool.