참고문헌
- N. B. Ellison, C. Steinfield, and C. Lampe, "The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.12, No.4, pp.1143-1168, 2007.
- K. M. Sheldon, N. Abad, and C. Hinsch, "A two-process view of Facebook use and relatedness need-satisfaction: disconnection drives use, and connection rewards it," Psychology of Popular Media Culture, Vol.1(S), pp.2-15, 2011. https://doi.org/10.1037/2160-4134.1.S.2
- T. Ryan and S. Xenos, "Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage," Computers in Human Behavior, Vol.27, No.5, pp.1658-1664, 2011. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.02.004
- E. Kross, P. Verduyn, E. Demiralp, J. Park, D. S. Lee, N. Lin, H. Shablack, J. Jonides, and O. Ybarra, "Facebook use predicts declines in subjective well-being in young adults," PloS one, Vol.8, No.8, 2013.
- C. E. Karlen and J. R. Daniels, "Cyberostracism and social monitoring: Social anxiety's effects on reactions to exclusion and inclusion online (Unpublished manuscript)," 2011. http://digitalcommons.iwu.edu/psych_honproj/147
- http://www.smh.com.au/digital-life/digital-life-news/being-ignored-on-facebook-can-lower-selfesteem-20140513-zrbjl.html
- http://www.theguardian.com/technology/2013/apr/28/facebook-loses-users-biggest-markets
- http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2015/04/13/0200000000AKR20150413163800702.HTML
- 장성희, 김승인, "폐쇄형 소셜 네트워크 서비스 애플리케이션 사용성 평가 연구-네이버밴드와 카카오그룹을 중심으로," 디지털 디자인학 연구, 제14권, 제1호, pp.377-386, 2014.
- http://www.huffingtonpost.kr/2015/09/16/story_n_8143198.html
- 제러미 리프킨, 공감의 시대, 민음사, 2010.
- 박성희, 공감학: 어제와 오늘, 학지사, 2004
- P. D. MacLean, The triune brain in evolution: Role in paleocerebral functions, Springer Science &Business Media, 1990.
- 강민정, 윤주현, "공감을 이끌어내는 SNS 디자인 프레임워크 제안," 디지털디자인학연구, Vol.15, No.1, pp.549-558, 2015.
- 요한 하위징가, 이종인(역), 호모루덴스-놀이하는 인간, 연암서가, 2010.
- C. Bucher, J. Shivers, and R. Bucher, Recreation for today's society (2nd ed.), Prentice/Hall International, 1984.
- 이정권, 최영, "소셜미디어 이용 동기 연구," 한국언론학보, 제59권, 제1호, pp.115-148, 2015.
- 박현선, 김상현, "SNS 이용자의 폐쇄형 SNS로의 전환의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," Information Systems Review, Vol.16, No.3, pp.135-160, 2014. https://doi.org/10.14329/isr.2014.16.3.135
- 소택화, 고준, "모바일 폐쇄형 SNS 의 지속적 이용의도에 영향을 미치는 요인: 심층인터뷰와 실증분석," 정보시스템연구, 제24권, 제3호, pp.21-46, 2015.
- 이지영, 신재권, 이상우, "카카오스토리 이용패턴과 이용동기연구," 한국콘텐츠학회논문지 , 제15호, 제1호, pp.379-387, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.01.379
- http://www.etnews.com/20150316000215
- http://www.edaily.co.kr/news/NewsRead.edy?newsid=01328406609308240&SCD=JE41&DCD=A00504
- 이영희, 여성을 위한 디자인, 이화여자대학교출판부, 2005.
- M. L. Hoffman, Empathy and moral development: Implications for caring and justice, Cambridge University Press, 2001.
- S. I. Greenspan and B. L. Beryl, The Growth of the Mind: and the Endagered Origins of Intelligence, Da Capo Press, 1997.
- A. Aron, E. Melinat, E. N. Aron, R. D. Vallone, and R. J. Bator, "The experimental generation of interpersonal closeness: A procedure and some preliminary findings," Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.23, No.4, pp.363-377, 1997. https://doi.org/10.1177/0146167297234003
- M. R. Mehl, S. Vazire, S. E. Holleran, and C. S. Clark, "Eavesdropping on happiness: Well-being is related to having less small talk and more substantive conversations," Psychological Science, Vol.21, No.4, pp.539-541, 2010. https://doi.org/10.1177/0956797610362675
- http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=105&oid=038&aid=0002226731
- M. Burke, R. Kraut, and C. Marlow, "Social capital on Facebook: Differentiating uses and users," In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, pp.571-580, 2011.
- N. L. Collins and L. C. Miller, "Self-disclosure and liking: a meta-analytic review," Psychological bulletin, Vol.116, No.3, p.457, 1994. https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.3.457
- H. T. Reis and P. Shaver, "Intimacy as an interpersonal process," Handbook of personal relationships, Vol.24, No.3, pp.367-389, 1988.
- 김선정, 김태용, "SNS 콘텐츠의 감성이 사용자의 감정상태에 미치는 영향," 사이버커뮤니케이션 학보, 제29권, 제1호, pp.5-47, 2012.
- S. Bakhshi, D. A. Shamma, and E. Gilbert, "Faces engage us: Photos with faces attract more likes and comments on instagram," InProceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, pp.965-974. 2014.
- 송난희, 여성의 자기 고백적 글쓰기를 통한 상처받은 경험의 의미화와 치유에 관한 연구: 여성주의 사이트<언니네>의 자기만의 방을 중심으로, 한양대학교 여성학협동과정 석사학위논문, 2002.
- 윤명희, "소셜네트워크에서 여성/주의 정체성의 복합적 수행," 페미니즘 연구, 제13권, 제1호, pp.131-169, 2013.
- 김수아, "온라인 글쓰기에서의 자기 서사와 정체성 구성," 한국언론학보, 제52권, 제5호, pp.56-82, 2008.
- 김종기, 한지연, "모바일 SNS 사용이 30-40 대 기혼여성의 대인관계 강화와 자존감에 미치는 영향: 사용촉진 요인을 중심으로," 정보시스템 연구, 제23권, 제1호, pp.53-71, 2014.
- A. Aron, E. Melinat, E. N. Aron, R. D. Vallone, and R. J. Bator, "The experimental generation of interpersonal closeness: A procedure and some preliminary findings," Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.23, No.4, pp.363-377, 1997. https://doi.org/10.1177/0146167297234003
- 최수정, "소셜 네트워크 서비스(SNS)의 지속이용의도에 관한 연구: IS 지속이용 모델과 고객 가치-만족-충성도 모델의 통합적 접근," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제23권, 제4호, pp.1-28, 2013.