Abstract
Today the beauty industry has reached a point of saturation, and competition has become fiercer than ever. Furthermore, customer needs and expectations have become increasingly sophisticated and diversified. In particular, it has become more difficult for small beauty salons to maintain customer loyalty by staying competitive and satisfying customer needs and demand. In fact, beauty salon customers want to get individualized services as well as a wide variety of hairstyles. Therefore, this study attempted to analyze the sustainability management of beauty salons. It looked at how an increase in sales and in customer loyalty can be achieved by enhancing awareness of the fact that small beauty salons' competitiveness stems from strenuous efforts for the best customer service, individualized hairstyling services, professional skills and customer trust. The study results found that beauty salons need to keep promoting development and improvement for the following: advanced skills, excellent services, reasonable price, convenient locations, advertisement and PR, development of an exclusive manual, intensive staff training and character education plan, complaint management and follow-up and decrease in customer migration.
현재 뷰티 산업은 나날이 포화상태에 이르고, 경쟁은 날로 심해져만 가고, 갈수록 영리해지고 변덕스러워지는 헤어살롱 고객의 까다로운 기대와 욕구는 높아져만 가고 있다. 특히 소규모 헤어 살롱에서 경쟁우위를 확보하고 고객을 만족시켜 고객의 충성도를 획득하고 유지하는 패턴은 더욱 더 힘들어 지고 있다. 헤어살롱을 방문하는 고객의 욕구는 다양한 헤어 디자인은 물론이고 또 다른 개인의 니즈에 맞는 서비스를 요구하고 있다. 따라서 본 연구에서는 소규모 헤어 살롱의 경쟁력은 고객서비스를 위한 각고의 노력과 정성, 고객에게 만족하고 어울리는 헤어 스타일의 제공과 헤어 디자인에 대한 전문성, 고객과의 신뢰를 바탕으로 이루어지고 있다는 점에 역점을 두고 헤어 살롱의 매출 증대와 고객의 충성도를 높여 헤어살롱의 지속가능한 성공요인 현황분석에 목적을 두었다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 기술이 뛰어남, 서비스의 우수성, 합리적인 가격, 헤어 살롱의 위치, 광고 및 홍보, 단독 매뉴얼의 품질요인, 기술 교육 및 인성교육의 요인, 사후 서비스 요인, 고객유지 요인, 고객관계관리 요인, 정보품질 요인을 위한 지속적인 개선과 개발의 필요성이 요구된다.