A Study on Improvement of Introductions and Applications of 'Proof by Contradiction' in Textbooks

교과서의 귀류법 도입과 활용에 대한 고찰 및 개선 방안

  • Received : 2016.11.10
  • Accepted : 2016.12.20
  • Published : 2016.12.31

Abstract

In 2009 revision and 2015 revision mathematics national curriculum, 'proof' was moved to high school from middle school in consideration of the cognitive development level of students, and 'proof by contradiction' was stated in the "success criteria of learning contents" of the first year high school subject while it had been not officially introduced in $7^{th}$ and 2007 revision national curriculum. Proof by contradiction is known that it induces a cognitive conflict due to the unique nature of rather assuming the opposite of the statement for proving it. In this article, based on the logical, mathematical and historical analysis of Proof by contradiction, we looked about the introductions and the applications of the current textbooks which had been revised recently, and searched for improvement measures from the viewpoint of discovery, explanation, and consilience. We suggested introducing Proof by contradiction after describing the discovery process earlier, separately but organically describing parts necessary to assume the opposite and parts not necessary, disclosing the relationships with proof by contrapositive, and using the viewpoint of consilience.

2009 개정과 2015 개정 수학과 교육과정에서는 학생들의 인지발달 수준을 고려해 '증명'을 중학교에서 고등학교로 옮기는 한편, 7차와 2007 개정 교육과정에서 공식적으로는 도입되지 않았던 '귀류법'을 고등학교 1학년 과목의 '학습내용 성취 기준'에 명시하였다. 귀류법은 어떤 명제가 참임을 보이기 위해 오히려 그 명제를 부정하는 귀류법 가정의 독특함으로 인해 인지적 갈등을 유발하는 것으로 알려져 있다. 이 논문에서는 귀류법에 대한 논리수학적 및 역사적 분석을 바탕으로 새로이 도입된 현 교과서의 귀류법 도입 및 활용에 대해 살펴보고 발견, 설명, 융합 등의 관점에서 개선 방안을 모색하였다. 발견의 과정을 먼저 서술한 후 귀류법적 사고를 도입하고, 귀류법 가정이 직접적으로 필요하지 않은 부분을 분리시켜 설명하되 유기적으로 서술하며, 대우를 이용한 증명법과의 관계를 밝혀 상호 보완적으로 다루고, 융합교육적 관점을 도입할 것 등을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8].
  2. 교육부(1992). 제6차 고등학교 수학과 교육과정 해설서.
  3. 교육부(2014). 2015 문이과 통합형 교육과정의 총론 주요사항 발표. 2014.9.24.자 보도자료.
  4. 교육부(2015). 초 중등학교 교육과정 총론. 교육부 고시 제2015-80호 [별책 1].
  5. 김중명(2013). 열세 살 딸에게 가르치는 갈루아 이론. (김슬기, 신기철 역), 서울: 승산.
  6. 김창동, 장경윤, 김응환, 문광호, 이병헌, 이채형, 차순규, 박윤근, 이소영, 정지현, 이병하, 김성남, 주정오, 권백일, 장인선(2014). 수학II. 교학사.
  7. 나귀수(2014). 수학교사의 증명과 증명 지도에 대한 인식 - 대학원에 재학 중인 교사를 중심으로 -. 수학교육논문집, 28(4), 513-528.
  8. 문교부(1973). 제3차 중학교 교육과정.
  9. 문교부(1981). 제4차 중학교 교육과정.
  10. 박현주, 변수용, 심재호, 백윤수, 정진수(2016). 우리나라 초.중.고등학교의 STEAM 교육 운영 현황 실태조사. 한국과학교육학회지, 36(4), 669-679. https://doi.org/10.14697/JKASE.2016.36.4.0669
  11. 신항균, 이광연, 박세원, 신범영, 이계세, 김정화, 박문환, 윤정호, 박상의, 서원호, 전제동, 이동흔(2014). 수학II. (주)지학사.
  12. 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 박종윤, 이주연, 정진수, 최유현, 한혜숙(2011). 우리나라 STEAM 교육의 방향. 학습자중심교과교육연구, 11(4), 149-171.
  13. 우정호(2001). 학교수학의 교육적 기초. 서울대학교출판부.
  14. 유원기(2001). 아리스토텔레스 영혼에 관하여. 서울: 궁리출판.
  15. 이강섭, 황석근, 김부윤, 심성아, 왕규채, 송교식, 김진석, 김경돈, 주창수, 양인웅, 차주연, 정재훈, 김원일, 조보관, 김원중(2014). 기하와 벡터. (주)미래엔.
  16. 이기돈(2014). 수학 내러티브의 교육적 활용. 서울 대학교 박사학위 논문.
  17. 이기돈(2016). 상상의 수학, 상상하는 수학의 교육. 수학교육학연구, 26(1), 103-119.
  18. 인천광역시교육청(2013). 인정도서 심사 예비 합격 공고. 인천광역시교육청 공고 제2013-127호.
  19. 조형미(2009). 증명 평가를 통한 교사의 귀류법 이해. 서울대학교 석사학위 논문.
  20. 홍갑주(2008). 아르키메데스 수학의 교육적 연구. 서울대학교 박사학위 논문.
  21. 황선욱, 강병개, 한길준, 한철형, 권혁천, 김의석, 유기종, 정종식, 김민정(2014). 중학교 수학 (3). 좋은책 신사고.
  22. 황선욱, 강병개, 김영록, 윤갑진, 김수영, 송미현, 이성원, 도종훈, 이문호, 박효정, 박진호 (2014). 수학II. 좋은책 신사고.
  23. 황진연, 신보미(2016). 귀류법에 대한 교사 지식 분석 - '교과 내용 지식' 및 '학생의 이해에 대한 지식'을 중심으로 -. 수학교육, 55(1), 91-106.
  24. Antonini, S., & Mariotti, M. A. (2006). Reasoning in an absurd world: difficulties with proof by contradiction. In Proceedings of the 30th conference of the International Group for PME (Vol. 2, pp. 65-72).
  25. Barnard, T., & Tall, D.(1997). Cognitive units, connections and mathematical proof. In PME conference (Vol. 2, pp. 41-48). The program committee of the 18th PME conference.
  26. Epp, S. S.(2010). Discrete mathematics with applications. Cengage Learning.
  27. Hammack, R. H. (2013). Book of Proof. Virginia Commonwealth University
  28. Hardy, G. H.(2005). 어느 수학자의 변명. (정회성 역), 서울: 세시.
  29. Hardy, M., & Woodgold, C.(2009). Prime simplicity. The Mathematical Intelligencer, 31(4), 44-52. https://doi.org/10.1007/s00283-009-9064-8
  30. Heath, T. L.(2002). The works of Archimedes. New York: Dover Publications.
  31. Jacquette, D.(2008). Mathematical Proof and Discovery Reductio ad Absurdum. Informal Logic, 28(3), 242-261. https://doi.org/10.22329/il.v28i3.596
  32. Joshi, M. (2015). Contrapositive and Contradiction. In Proof Patterns (pp. 33-41). Springer International Publishing.
  33. Jourdan, N., & Yevdokimov, O. (2016). On the analysis of indirect proofs: Contradiction and contraposition. Australian Senior Mathematics Journal, 30(1), 55.
  34. Knuth, E. J. (2002). Teachers' conceptions of proof in the context of secondary school mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, 5(1), 61-88. https://doi.org/10.1023/A:1013838713648
  35. Leron, U.(1985). A direct approach to indirect proofs. Educational Studies in Mathematics, 16(3), 321-325. https://doi.org/10.1007/BF00776741
  36. Lukasiewicz, J., & Wedin, V.(1971). On the principle of contradiction in Aristotle. The Review of Metaphysics, 24(3), 485-509.
  37. Mancosu, P. (1992). Aristotelian logic and Euclidean mathematics: Seventeenth-century developments of the Quaestio de certitudine mathematicarum. Studies in History and Philosophy of Science Part A, 23(2), 241-265. https://doi.org/10.1016/0039-3681(92)90034-4
  38. Meyer, B. J. F.(1975). The organization of prose and its effects on memory. New York: Elsevier.
  39. Reid, D. A., & Dobbin, J.(1998). Why is proof by contradiction difficult? Proceedings of the Conference of the International Group for PME (22nd, July 12-17, 1998.) Volume 4, 41.
  40. Schoenfeld, A. H.(1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. Handbook of research on mathematics teaching and learning, 334-370.
  41. Schoenfeld, A. H. (1994). What do we know about mathematics curricula? The Journal of Mathematical Behavior, 13(1), 55-80. https://doi.org/10.1016/0732-3123(94)90035-3
  42. Solomon, R. C.(2002). GCSE mathematics Higher 2. John Murrary Publishers.
  43. Stanic, G., & Kilpatrick, J.(1988). Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum. In R. Charles & E. Silver (Eds.), The teaching and assessing of mathematical problem solving (pp.1-22). National Council of Teachers of Mathematics.
  44. Steiner, M. (1978). Mathematical explanation. Philosophical Studies, 34(2), 135-151. https://doi.org/10.1007/BF00354494