A Research for Recognitions of Korean Medical Student toward Traditional Korean Medicine and Education

한의학 및 한의학교육에 대한 한의대생들의 인식 조사

  • Joo, Sungjun (Dept. of Medical History, College of Korean Medicine, Daegu Haany University) ;
  • Eom, Dongmyung (Dept. of Medical Classics, College of Korean Medicine, Wonkwang University) ;
  • Song, Jichung (Dept. of Medical History, College of Korean Medicine, Daegu Haany University)
  • 주성준 (대구한의대학교 한의과대학) ;
  • 엄동명 (원광대학교 한의과대학) ;
  • 송지청 (대구한의대학교 한의과대학)
  • Received : 2016.10.19
  • Accepted : 2016.11.29
  • Published : 2016.12.31

Abstract

Objectives : There is a correlation between student's satisfaction of education and their occupation satisfaction. Therefore, Korean medical school students' satisfaction toward their education is important for their medical ability in Traditional Korean Medicine(TKM). The purpose of this study is to investigate TKM school students' satisfaction of education and their perceptions of TKM level. Methods : The questionnaire used in this study is consisted of questions about students' satisfaction and their perception toward issues about TKM. 168 cases were collected, and I analyzed 164 cases. Results : 43.9% of students think that the ratio of western medical courses to TKM courses in TKM school's curriculum is 'Proper'. 54.3% of students do not satisfy their curriculum. But, 51.2% of students would recommend high school students for entrance to TKM school. 77.9% of students think 'TKM doctor should use modern medical device'. 92.7% and 61.9% of students think 'Needed' toward 'Cooperation of western medicine and Korean medicine', and 'Medical unification' each. There are correlations ; (1)'recognition toward ratio of curriculum', (2)'satisfaction of curriculum', (3)'degree of recommendation to enter the TKM School', (4)'relation between TKM and Traditional Chinese Medicine(TCM) or Complementary and Alternative Medicine(CAM)'. Conclusions : Student's satisfaction of education is not quite high than satisfaction of TKM study itself. Most of respondents agreed usage of medical devices. The more they thought that they had curriculum for western medicine, the lesser they thought that medical unification was ont needed. Further studies are needed to assess satisfactions of students for their education with more accuracy results.

Keywords

References

  1. 한국보건산업진흥원. 한방의료이용 및 한약소비실태조사. 2014;570
  2. Brent D. Ruben. Defining and assessing "quality" in education. In B. D Ruben (Ed.), Quality in Higher Education. 1995:157-172
  3. 이언숙, 서홍관, 김철수, 김일수. 한의학과 양한의학 일원화에 대한 양의사의 인식도. 가정의학회지. 1999;19(8):662-669
  4. 구제길, 노흥인, 흥선미, 강인숙, 이영호, 한동운. 양한방협진제도에 대한 직장인들의 태도. 2009;13(2):129-146
  5. 권순원. 보건의료서비스의 재원조달과 전달 체계. 사회 보장 연구. 1992;8(1):115-154
  6. 유왕근, 김경숙. 한양방 협진에 대한 한의대생들의 인식도. 대한예방한의학회지. 2005;9(2):77-91
  7. 사공영호, 조병훈. 한의사의 영상의료기기 이용규제에 관한 비판적 고찰. 규제연구. 2013;22(3):225-260
  8. 이평수. 보건의료 측면에서 본 규제기요틴. 의료정책포럼. 2015;12(4):92-98
  9. 채한. 한의학 세계화 연구: 외국인 학생들을 위한 한의학 교육 프로그램의 개발과 평가. 동의생리병리학회지. 2010;24(6):1068-1076
  10. 황중서. 보완대체의학의 세계화와 한의학의 발전방안. 대전대학교 한의학연구소 논문집. 2012;20(2):141-153
  11. 윤병한. 하안례. 이용환. 간 질환 환자들의 대체의학 이용실태. 고신보건과학연구소보. 2002;12:37-52
  12. 정우열. 한의학과 대체의학. 과학사상. 2001;39:72-90
  13. 류영수. 대체의학과 한의학의 비교연구. 동의신경정신과학회지. 1997;8(2):1-12
  14. 김수관, 구영경, 정미애. 치위생(학)과 학생의 전공 만족도와 전문직관 연구. 한국콘텐츠학회논문지. 2012;12(8):248-255 https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.08.248
  15. 양진희, 김녹현, 이순옥. 예비보육교사의 학업적 자기효능감 및 자아존중감과 전공만족도 간의 관계. 福祉行政論叢. 2013;23(1):47-71
  16. 강승희. 공학전공 대학생의 전공학과 만족도와 진로결정 효능감 및 진로태도 성숙간의 관계. 수산해양교육연구. 2010;22(2):151-164
  17. 권상우, 신상우, 임병묵. 한의학교육에 대한 전공 대학생들의 교육만족도 조사. 대한한의학회지. 2012;33(1):1-11
  18. 김창엽, 김선민, 서정돈 등. 의학교육에 대한 의과대학생의 만족도 조사. 한국의학교육. 1996;8(2):169-188
  19. 허남우, 정승아, 김선재, 목나래, 박해원, 신현규. 의대생들의 한의학 진단 및 치료에 대한 인식 조사. 대한예방한의학회지. 2013;17(1):107-116