A study on the difference between in-service and pre-service teachers' recognition for linear equations and linear functions

일차방정식과 일차함수에 대한 현직교사와 예비교사의 인식

  • Received : 2016.11.09
  • Accepted : 2016.12.23
  • Published : 2016.12.30

Abstract

In this paper, we study the recognition of in-service teachers and pre-service teachers about the concepts of liner equations and liner functions. We chose 49 in-service teachers at secondary schools in G city and 29 pre-service teachers in M university and investigate their recognition about the concepts of liner equations and liner functions. We found following facts. First, in-service teachers and pre-service teachers tend to recognize a linear equation as an equation in one known rather than an equation in two unknowns. Second, in-service teachers and pre-service teachers tend to recognize a linear function as an explicit function rather than an implicit function. Finally, the difference between in-service teachers' recognition and pre-service teachers' recognition is not statistically significant.

본 연구는 방정식 및 함수와 관련된 현직교사와 예비교사의 인식의 차이를 알아보기 위하여 K시 관내 중 고등학교에 재직하고 있는 수학 교사 49명과 M대학교 사범대학 수학교육과에 재학중인 예비교사 29명을 대상으로 인식의 차이를 비교 분석하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 현직교사와 예비교사 모두 미지수가 1개인 일차방정식을 미지수가 2개인 일차방정식보다 더 일차방정식으로 인식하는 경향이 있다. 둘째, 현직교사와 예비교사 모두 음함수 형태보다 양함수 형태로 표현된 일차함수를 일차함수로 더 인식하는 경향이 있다. 셋째, 일차방정식과 일차함수에 대한 현직교사와 예비교사의 인식은 통계적으로 유의미한 차이가 없었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 목포대학교

References

  1. 김남희 (2009). 변수 개념의 분석 및 교수-학습. 서울: 경문사.
  2. 김남희, 나귀수, 박경미, 이경화, 정용옥, 홍진곤 (2011). 수학교육과정과 교재연구. 서울: 경문사.
  3. 김희은 (2014). 교과서의 구성이 중학교 2학년 학생의 방정식과 함수의 관계에 대한 이해능력에 미치는 영향. 석사학위 논문. 고려대학교 교육대학원, 서울.
  4. 박선화 (1998). 수학적 극한개념의 이해에 관한 연구. 박사학위 논문. 서울대학교 대학원, 서울.
  5. 박정미, 이중권 (2013). 동일한 수학적 상황에서 문제해결 능력 분석 연구-방정식.부등식과 함수를 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 16(4), 883-898.
  6. 박진희 (2016). 일차함수와 일차방정식의 관계의 학습에 영향을 미치는 원인 분석. 석사학위논문. 한국교원대학교 대학원, 청주.
  7. 서종진 (2009). 일차방정식에서 변수의 위치에 따른 반응 유형에 관한 연구-중학교 1학년과 3학년을 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 12(3), 267-289.
  8. 서종진 (2010). 문제 유형에 따른 풀이과정에서의 변화-중학교 1학년 학생들의 일차방정식에 대한 반응을 중심으로-. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 24(2), 445-474.
  9. 손혜진 (2011). 중학교 3학년과 고등학교 1학년 학생들의 방정식과 함수의 관계에 대한 이해유형 분석. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원, 서울.
  10. 안가영 (2002). 함수 그래프 과제에서의 오류 분석 처치 : 테크놀러지를 활용한 교수학적 환경에서. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원, 서울.
  11. 오윤희 (2006). 중학교 2학년 학생들이 함수 학습에서 겪는 인지적 장애에 대한 연구. 석사학위논문. 한국교원대학교 대학원, 청주.
  12. 우미령 (2005). 중학생의 함수 개념 이해에 관한 연구: 함수의 표현방법에 따른 문제해결의 차이 비교. 석사학위 논문. 고려대학교 대학원, 서울.
  13. 우정호 (2007). 학교수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교출판문화원.
  14. 이나현 (2009). 중학교 2학년 학생들의 일차함수 그래프 과제 해결능력. 석사학위논문. 한국교원대학교 대학원, 청주.
  15. 이소정 (2009). 함수와 방정식 사이의 관계 인식의 오류에 대한 기호학적 분석-중학교 3학년 학생을 중심으로-. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원, 서울.
  16. 이헌수, 김영철, 박영용, 김민정 (2015). 일차방정식과 일차함수에 대한 중학생들의 인식과 오류. 한국학교수학회논문집, 18(3), 259-279.
  17. 이헌수, 박형빈 (2011). 테크놀로지를 활용한 수학영재교육에 대한 교사들의 인식. 한국학교수학회논문집, 14(1), 101-121.
  18. 전영배, 노은환, 김대의, 정찬식, 김창수, 강정기, 정상태 (2010). 미지수가 2개인 연립일차부등식의 문제해결과정에서 발생하는 오류 분석 및 지도방안 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 24(3), 543-562.
  19. 최은형 (2004). 함수의 그래프에 대한 이해와 오류 분석에 관한 연구-중학교 2학년을 대상으로-. 석사학위논문. 한국교원대학교 교육대학원, 청주.
  20. Freudenthal, H. (1983). The Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Reidel Dordrecht.
  21. Hill, H. C., Sleep, L., Lewis, J. M., & Ball, D. L. (2007). Assessing teachers' mathematical knowledge. In F. Lester (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning(pp.111-155). Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
  22. Tall, D. (1989). Different Cognitive Obstacles in a Technological Paradigm or Reaction to : "Cognitive Obstacles Encountered in the Learning Algebra". In Wagner, S. and Kieran, C.(Eds.), Research issues in the Learning and Teaching of Algebra, The National Council of Teachers of Mathematics, 87-92.
  23. Tall, D. & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12. 151-169. https://doi.org/10.1007/BF00305619
  24. Usiskin, Z. (1988). Conceptions of School Algebra and Uses of variables, In The Ideas of Algebra K-12, NCTM 1988 yearbook, 8-19.
  25. Vinner, S. (1992). The function concept as a prototype for problems in mathematics thing. In E. Dubinsky, & G. Harel (Eds.), The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy(MAA Notes No. 25, pp. 195-214). Washington, DC: Mathematical Association of America.