References
- 강현석, 유제순 (2010). Backward Design을 통한 교육과정 설계 : 교과의 진정한 이해를 위한 한 구상, 교육철학 40, 1-37.(Kang, H.S. & Ryu, J.S. (2010). In search of the authentic understanding of subject knowledge: looking at the effect of Backward Design, Philosophy of Education 40, 1-37.)
- 강현석, 이지은 (2010). 백워드 설계의 초등 수업 적용 가능성 탐색, 초등교육연구 23(2), 383-409.(Kang, H.S. & Yi, J.E. (2010). In search of the applicability of Backward Design to elementary classroom, The Journal of Elementary Education 23(2), 383-409.)
- 강현석, 이지은 (2013). 백워드 교육과정 설계 2.0 버전의 적용 가능성 탐색, 교육과정연구 31(3), 153-172.(Kang, H.S. & Yi, J.E. (2013). Review of the applicability of Backward Design version 2.0, The Journal of Curriculum Studies 31(3), 153-172.)
- 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정 (교육과학기술부고시 제 2011-361호 별책 8).(The Ministry of Education, Science, and Technology (2011). Mathematics curriculum (2011-361, 8).)
- 김부미 (2007). 수학 워크북 도입에 대한 교사들의 인식조사 및 구성 방안 제안, 수학교육학연구 17(3), 271-293.(Kim, B.M. (2007). Research on teachers' recognition about the introduction of mathematics workbook and the suggestion of its organization, The journal of educational research in mathematics 17(3), 271-293.)
- 김진호 (2008). 학습자 중심 수업과 학생들의 수업에의 몰입에 관한 소고, 수학교육논문집 22(1), 41-52.(Kim, J.H. (2008). On students' immersion in iearner-centered instruction, Communications of mathematical education 22(1), 41-52.)
- 김진호, 이소민 (2008). 학습자 중심 수학 수업을 한 한 초등교사의 학습자 중심 수업에 대한 인식 변화, 학교수학 10(1), 105-121.(Kim, J.H. & Lee, S.M. (2008). A teacher's cognizance change on learner-centered instruction, who implement it, School Mathematics 10(1), 105-121.)
- 김향숙 (2007). 백워드 모형의 수업설계. 석사학위논문, 대구교육대학교.(Kim, H.S. (2007). A study of Backward Instructional Design. Master's Dissertation, Daegu National University of Education.)
- 김혜경 (2014). 백워드 설계를 적용한 미술과 교육과정의 평가모델 개발, 미술교육논총 28(3), 235-250.(Kim, H.K. (2014). Developing evaluation model of art curriculum applying Backward Design. The Journal of Art Education 28(3), 235-250.)
- 박미자 (2008). 백워드 설계 모형을 적용한 이해 중심의 초등 과학과 단원 개발. 석사학위논문, 이화여자대학교.(Park, M.J. (2008). Understanding-oriented elementary science and its unit development with the application of Backward design. Master's Dissertation, Ewha Womans University.)
- 박일수 (2012). 백워드 설계 모형의 수학과 적용 가능성 탐색: 초등학교 6학년 비율그래프 단원을 중심으로, 교육과정연구 30(4), 109-137.(Park, I.S. (2012). A study on an application of backward design for mathematics: The development of elementary mathematics ration-graph unit, The Journal of Curriculum Studies 30(4), 109-137.)
- 백혜조, 임혜진, 홍후조 (2013). 초등학교의 백워드 교육과정 적용을 위한 현장 지원 방안 탐색, 초등교육연구 26(1), 69-96.(Baik, H.J., Lim, H.J. & Hong, H.J. (2013). Investigation of field support measures for application of Backward curriculum at elementary school, The Journal of Elementary Education 26(1), 69-96.)
- 염시창, 박철영 (2011). 수학 자기효능감과 수학성취도의 관계에서 학습전략의 매개효과 -잠재성장모형의 분석-, 수학교육 50(1), 103-118.(Yum, S.C & Park, C.Y. (2011). Mediating effect of learning strategy in the relation of mathematics self-efficacy and mathematics achievement: Latent growth model analyses, The Mathematical Education 50(1), 103-118.)
- 우정호, 정영옥, 박경미, 이경화, 김남희, 나귀수, 임재훈 (2006). 수학교육학 연구방법론, 서울: 경문사.(Woo, J.H., Jung, Y.O., Park, K.M., Lee, K.H., Kim, N.H., Na, G.S. & Yim, J.H. (2006). The research methodology of mathematics education, Seoul: Kyungmoon Sa.)
- 이종희, 김선희, 김부미, 김기연(2008). 수학 교과에서 익힘책 활용 방안에 대한 연구, 교과교육학연구 12(2), 335-352.(Lee, J.H., Kim, S.H., Kim, B.M. & Kim, K.Y. (2008). Using workbooks in school mathematics, Journal of the research institute of curriculum instruction 12(2), 335-352.)
- 이지은, 강현석 (2012). 백워드 설계의 새로운 모형 개발 : 개선 모형을 중심으로, 교육문제연구 45, 87-114.(Yi, J.E. & Kang, H.S. (2012). A new model development of Backward Design : Focusing on improved model, Journal of research in education 45, 87-114.)
- 이지은, 강현석 (2014). 영재 수업에서 백워드 설계의 적용 : 5학년 수학과를 중심으로, 영재와영재교육 13(1), 129-154.(Yi, J.E. & Kang, H.S. (2012). Application of Backward Design in gifted education, The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented 13(1), 129-154.)
- 임유나, 최한올, 이혜정, 윤완석 (2013). 이해중심 교육과정과 맞춤형 수업의 통합 가능성 탐색: 초등사회과 역사 영역을 중심으로, 학습자중심교과교육연구 13(2), 61-83.(Lim, Y.N., Choi, H.O., Lee, H.J. & Yoon, W.S. (2013). Searching for the possibility of integrated adaptation between understanding by design and differentiated instruction: Focusing on the development of the unit of history education in elementary school. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 13(2), 61-83.)
- 장봉석 (2006). 백워드 교육과정 설계 모형에 따른 수업의 효과 분석. 석사학위논문, 전북대학교.(Jang, B.S. (2006). Effects of the instruction based on Backward Curriculum Design. Master's Dissertation, Chonbuk National University)
- 장수빈, 김경자 (2010). 초등사회과에서 이해 중심 차별화 수업(Differentiated Instruction)이 학습자의 이해와 자기조절학습능력에 미치는 영향, 한국초등교육 21(2), 127-147.(Jang, S.B. & Kim, K.J. (2011). The effect of an elementary social studies program designed by Understanding by Design(UbD) and Differentiated Instruction(DI) integrated model on student's understanding and self-regulation, The Journal of Korea elementary education 21(2), 127-147.)
- 전영한 (2014). 백워드 교육과정 수업 설계 모형에 대한 초등학교 체육과에서의 적용 가능성 탐색, 한국초등체육학회지 19(4), 97-109.(Jeon, Y.H. (2014). A study on the possibility of applying Backward Class Design model to physical education in elementary school, The Korean Journal of Elementary Physical Education 19(4), 97-109.)
- 정순모, 박혜연, 김응환 (2014). EBSmath의 활용이 농촌학생들의 수학 자기주도적 학습에 미치는 영향 연구, 한국학교수학회논문집 18(1), 123-148.(Jung, S.M., Park, H.Y. & Kim, E.H. (2014). A study on the effect of using EBSmath on self-directed math learning of students living in the farming village, Journal of the Korean School Mathematics 18(1), 123-148.)
- 조수현, 박창언 (2013). 백워드 설계에 기반한 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 및 적용, 교과교육학연구 17(4), 1385-1404.(Cho, S.H. & Park, C.U. (2013). The development and application of a STEAM program based on Backward Design, Journal of the research institute of curriculum instruction 17(4), 1385-1404.)
- 조영달 (2005). 제도공간의 질적연구 방법론, 서울: 교육과학사(Cho, Y.D. (2005). The qualitative research methodology of system space. Seoul: Kyoyookbook.)
- 조재식 (2005). 백워드(backward) 교육과정 설계 모형의 고찰, 교육과정연구 23(1), 63-94.(Cho, J.S. (2005). Thinking about Backward Curriculum Design, The Journal of Curriculum Studies 23(1), 63-94.)
- 천재교육 아이셀파. 중1 스토리텔링 수학 - 3강. 원과 부채꼴, https://www.youtube.com/watch?v=HvuKLFvjU6g.(Chunjae Education I-sherpa. The first year of middle school storytelling mathematics - Lecture 3. The circle and sector, https://www.youtube.com/watch?v=HvuKLFvjU6g.)
- 최주영, 박성선 (2014). GSP를 활용한 수학 수업이 도형의 대칭 학습과 자기 주도적 학습 태도에 미치는 효과, 한국초등수학교육학회지 18(3), 459-474.(Choi, J.Y. & Park, S.S. (2014). The effects on symmetrical figures learning and self-directed learning attitude of mathematical instruction using GSP, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 18(3), 459-474.)
- 허혜자, 최정임 (2009). 수학과 디지털교과서 자기주도적 학습에서 나타난 오개념에 대한 연구 : 분수의 나눗셈을 중심으로, 학교수학 11(4), 643-664.(Heo, H.J. & Choi, J.I. (2009). A study on the misconceptions in the self-directed learning using a mathematics digital textbook : Focused on the division of fractions, School Mathematics 11(4), 643-664.)
- 황혜정, 조완영, 고호경, 최화정, 박지영, 이현주 (2014). 핵심 역량 중심의 교과서 모형 개발에 따른 시범 단원 개발 - 중등수학. 한국교과서연구재단.(Hwang, H.J., Cho, W.Y., Koh, H.K., Choi, H.J., Park, J.Y. & Lee, H.J. (2014). The Development of a chapter according to the textbook model based on the key competencies - middle school mathematics. Korea textbook research foundation.)
- Becker, J.P. & Shimada, S. (1997). The open-ended approach : A new proposal for teaching mathematics, Reston, VA: National Council of Teacher of Mathematics.
- Buehl, D. (2001, April 16). Backward Design; Forward thinking. Wisconsin Education Association Council. Retrieved from http://weac.org/articles/read_backwards/.
- Childre, A., Sands, J.R. & Pope, S.T. (2009). Backward design: Targeting depth of understanding for all learners, Teaching Exceptional Children 41(5), 6-14.
- Danielson, C. (1997). A collection of performance tasks & rubrics: Middle school mathematics, Larchmont, NY: Eye On Education.
- Hendrickson, S. (2006). Backward approach to inquiry, Science Scope 29(4), 30-33.
- Shumway, S. & Berrett, J. (2004). Standards-based curriculum for pre-service and in-service: A partnering approach using modified Backward Design, The Technology Teacher 64(3) 26-29.
- Skemp, R. R. (2000). 수학학습 심리학 (황우형 역), 서울: 사이언스 북스. (원저 1987년 출판)
- Wiggins, G. & McTighe, J. (2005). Understanding by design(2nd ed), Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.