Abstract
This paper proposes an improved superframe structure with one : N situation of the network as a target for efficiency battery and communication performance used in the existing standard IEEE 702.15.4 MAC layer. The proposed superframe transforms and adds a two structures. First, we add the proposed scheduling interval after the arrival of the beacon. Second, we change to a structure in which one of the contention access period is divided into two. The contention access period and the contention-free access period of active portion are divided according to the LQI value of the device. Through this system-level simulation written by $c{^+^+}$, as a results show that the battery consumption and transmission performance has been increased.
본 논문에서는 기존의 IEEE 802.15.4 MAC 계층 표준으로 사용되는 슈퍼프레임 구조에서 1:N 상황의 네트워크를 대상으로 배터리 효율과 통신 성능이 개선된 슈퍼프레임 구조를 제안한다. 제안하는 슈퍼프레임은 2가지 구조를 변형 및 추가한다. 첫 번째, 비컨 도착 후에 제안하는 스케줄링 구간을 추가한다. 두 번째, 한 개의 경쟁 접근 구간을 2개로 분할한 구조로 변경한다. 엔드 디바이스의 LQI의 값에 따라 활성화 구간의 경쟁 접근 구간과 비경쟁 접근 구간으로 나누게 된다. 본 논문에서 기존의 CSMA/CA와 GTS할당에서의 배터리 소모와 비효율적인 프레임 전송 그리고 우선순위 고려에 대해 보완한다. $C{^+^+}$로 작성된 시스템 레벨 시뮬레이션을 통해, 그 결과 배터리 소모와 전송 성능이 향상되었음을 보여준다.