DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Polya's Heuristics in Mathematical Problem Solving of Mild Disability Students

경도장애 학생들의 수학적 문제해결을 위한 폴리아의 전략 효과 연구

  • Han, Kyung-Hwa (Graduate School of Education Kyungnam University) ;
  • Kim, Young-Ok (Department of Mathematics Education, Kyungnam University)
  • Received : 2016.02.16
  • Accepted : 2016.02.27
  • Published : 2016.02.29

Abstract

This study attempted to figure out new teaching method of mathematics teaching-learning by applying Polya's 4-level strategy to mild disability students at the H Special-education high school where the research works for. In particular, epilogue and suggestion, which Polya stressed were selected and reconstructed for mild disability students. Prior test and post test were carried by putting the Polya's problem solving strategy as independent variable, and problem solving ability as dependent variable. As a result, by continual use of Polya's program in mathematics teaching course, it suggested necessary strategies to solve mathematics problems for mild disability students and was proven that Polya's heuristic training was of help to improve problem solving in mathematics.

Keywords

References

  1. 강현영, 고은성, 김태순, 조완영, 이경화, 이동환(2011). 좋은 수학수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사. 대한수학교육학회지, 13(4), 633-649.
  2. 김영옥(2015). 현직수학교사와 예비수학교사들의 좋은 수학 수업을 위한 지식 및 능력에 관한 인식 조사. East Asian Mathematical Journal, 31(4), 527-546. https://doi.org/10.7858/eamj.2015.038
  3. 권경란(2003). 자기 교시 훈련이 수학학습장애 아동의 자기효능감에 미치는 효과, 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 교육과학기술부(2009a). 특수학교 교육과정 해설(I)(II).
  5. 교육과학기술부(2009b). 특수학교 수학 기본교육과정 교사용 지도서, (주) 미래엔컬처그룹.
  6. 박만구, 안희진, 남미선(2005). 초등학교 초임교사들이 수학수업에서 겪는 어려움,한국수학교육학회논문집, 8(2), 291-314.
  7. 서화자, 조정연, 김성진(2009). 문제풀이 전략 형 컴퓨터 보조 학습(CAI)이 수학학습 장애 아동의 문장제 문제해결능력과 자기효능감에 미치는 효과, 정서행동장애연구,25(2), 269-300.
  8. 심상길(2013). 교사의 지식에 대한 중등초임수학교사들의 인식 분석. 대한수학교육학회지, 15(2). 443-457.
  9. 이필애(2007). 메타인지 학습전략이 초등학교 수학 학습장애 학생의 문장제 문제해결력과 자기 효능감에 미치는 영향, 미간행 석사학위논문. 인제대학교 교육대학원,
  10. 임소인, 신현기(2005). 경도장애학생을 위한 문제중심학습연구: 프로그램 개발 및 적용 중심으로. 특수교육학연구, 39(4), 1-23.
  11. 장영숙(2003). 컴퓨터 보조학습이 학습장애아동의 수학문제해결능력에 미치는 효과, 대구대학교 특수교육대학원 석사학위논문.
  12. 조형태(2008). 자기교시훈련이 수학학습장애아의 수학문장제 문제해결에 미치는 효과, 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 최진옥(2007). 문장제 문제를 중심으로 Polya의 문제해결단계 중 발문학습이 수학적 태도와 학업성취도에 미치는 영향. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 폴리아(2002). 어떻게 문제를 풀것인가(우정호 역). 서울:교우사: (원출판년도 1945). How to solve it. USA: Princeton Universtiy Press.
  15. 한국임상심리학회(1992). K-WAIS실시 요강, 한국가이던스.
  16. 황혜정 외 5인(2001). 수학교육학신론, 문음사.
  17. Bray, N.W., Fletcher, K.L., & Turner, L.A.(1997). Cognitive competencies and strategy use in individuals with mental retardation. In W. W. Mahwah, NJ:Erlbaum.
  18. Bybee, J.,& Zigler, E.(1998). Outerdirectedness in individuals with and with out mental retardation : A review. In J. A. Burack, R. M. Hodapp, & E. Zigler(Eds.), Handbook of mental retardation(pp 434-460), Cambridge : Combridge Vniversity Press.
  19. Hughes, C., & Rusch, F. R.(1989). Teaching supported employess with severe mental retardation to solve problems, Journal of Applied Behavior Analysis, 22, 365-372. https://doi.org/10.1901/jaba.1989.22-365
  20. Merrill, E. C.(1990). Attentional resource allocation and mental retardation. In N. W. Bray(Ed.), International review ofresearch in mental retardation : vol. 16 (pp. 51-88). San Diego : Academic Press.
  21. Miller, A. D., Hall, S. W., & Heward, W. L.(1995). Effects of sequentional 1-minute time trials with and without intertrial feedback and self-corretionon general and special education students'fluency with math facts. Journal of Behavioral Education, 5, 319-345 https://doi.org/10.1007/BF02110318