DOI QR코드

DOI QR Code

The Style of Categories of Poetry and Seclusive Thinking of Korean Traditional Architecture

시품의 풍격과 한국 전통건축의 은둔적 사유

  • 이주희 (가천대학교 실내건축학과) ;
  • 이정욱 (가천대학교 실내건축학과)
  • Received : 2015.12.14
  • Accepted : 2016.02.12
  • Published : 2016.02.29

Abstract

In the center of our ancestor's culture, there were poetry, calligraphy, and painting. Above all, poetry was the heart of the culture involved in everyday life. The beauty of poetry was not limited to appreciation of the poetry but it influenced calligraphy, painting, seals, music, architecture and even how the ancestors viewed their lives. Categories of poetry(詩品, CP hereafter) is the poetry written to deliberate the style of poems and its influence went beyond the fields of calligraphy and painting. Even now, our architecture reflects the sentimental influences and values of CP. In order to understand the attitude, mind, and the world view of the architects in the past, comprehensive and deep understanding of their philosophy as well as their cultural and social norms is needed. In this paper, CP is used as the means to investigate and develop such understanding of our ancestors' philosophy and culture. This paper also intends to investigate how the seclusive thinking of Neo-Confucianism is reflected in CP and the overall literature. In addition, this paper aims to examine the trace of CP in traditional architecture as well as the relationships and the flow among various styles of CP. This study therefore serves as an important base in understanding the ancestor's philosophy that pursued balance between life and art, reason and emotion, study and practice, and their architectural expression. It is also expected that this study would work as the groundwork to regain our traditional culture identity.

Keywords

References

  1. 권상우.엄진성, 동양의 지혜, 초판, 계명대학교 출판부, 대구, 2015
  2. 김개천.관조, 명묵의 건축, 초판, 안그라픽스, 서울, 2004
  3. 김봉렬, 김봉렬의 한국건축 이야기, 초판, 돌베게, 경기 파주, 2006
  4. 안대회, 궁극의 시학, 초판, 문학동네, 경기 파주, 2013
  5. 이종호, 조선의 문인이 걸어온 길, 초판, 도서출판 한길사, 경기 파주, 2004
  6. 임석재, 한국 전통건축과 동양사상, 초판, 북하우스, 서울, 2005
  7. 조용진, 동양화 읽는 법, 개정판, 집문당, 서울, 2014
  8. 한국중국문학이론학회, 중국문학이론의 모색과 소통, 초판, 한국학술정보, 경기 파주, 2012
  9. 함성호.유동영, 철학으로 읽는 옛집, 초판, 열림원, 서울, 2011
  10. 노자(老子), 老子, 김원중 역, 초판, 글항아리, 경기 파주, 2013
  11. 장자(莊子), 莊子, 김학주 역, 초판, 연암서가, 경기 고양, 2010
  12. 장파(張法), 中西美學與文化情神, 동양과 서양 그리고 미학, 유중하.백승도.이보경.양태은.이용재 역, 초판, 도서출판 푸른숲, 경기 파주, 1999
  13. 장파(張法), 장파교수의 중국미학사, 백승도 역, 초판, 도서출판 푸른숲, 2012
  14. 주량즈(朱良志), 미학으로 동양 인문학을 꿰뚫다, 신원봉 역, 2판, 알마 출판사, 2015
  15. 하문환(何文煥), 歷代詩話, 역대시학, 김규선 역, 초판, 소명출판, 서울, 2013
  16. 금지아, 二十四詩品이 조선후기 문예이론사에서 차지하는 자리, 영남중국어문학회, 중국어문학, 제 52집, 2008. 12
  17. 문병삼, 二十四詩品과 自然之道, 중국학연구, 제8집, 1993
  18. 신현경, 시서화삼절의 현대적 변용을 위한 서설, 영산대학교 동양문화 연구원, 동양문화연구, 제 6집, 2010
  19. 신현경, 포스트모더니즘의 포월로서 시서화 수행론에서의 상징성의 역할, 동양예술학회, 동양예술, 제 23호, 2013. 12
  20. 안대회, 二十四詩品과 18.19세기 朝鮮의 士大夫 文藝, 韓國文化, 제56집, 2011. 12
  21. 이민홍, 韓國漢文學의 美學的 照明, 국제한국한자한문교육학회 학술대회, No.1, 2011