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A Study on the AR Game Analysis and Business Model

AR게임 분석과 비즈니스 모델에 관한 연구

  • 강예슬 (배화여자대학교 스마트IT학과) ;
  • 강지영 (배화여자대학교 스마트IT학과) ;
  • 윤희영 (배화여자대학교 스마트IT학과) ;
  • 황진주 (배화여자대학교 스마트IT학과) ;
  • 장영현 (배화여자대학교 스마트IT학과) ;
  • 고창배 (경동대학교 경영학과)
  • Received : 2016.09.12
  • Accepted : 2016.10.10
  • Published : 2016.12.30

Abstract

Development of AR/VR has expanded computer games from indoor static contents to outdoor dynamic contents. The syndrome of 'Pokemon Go' which is a representative AR game was born, and Nintendo's stock price shot up a massive 120%. Although some people gained profits, new damages are emerging including illegal intrusion or road accidents because it is a type of game to visit real locations. There are reported about 114 thousand road accidents related to the game. This study aims to examine the trends of AR game in 2016 and analyze damages and positive cases to suggest a method for preventing accidents due to the AR game, and a business model.

AR/VR의 발전으로 게임은 내부에서 즐기는 정적인 콘텐츠에서 외부에서 즐기는 동적인 콘텐츠로 확장되었다. 대표적인 AR게임인 'Pokemon Go'는 출시 즉시 신드롬을 만들어내며 닌텐도사의 주가를 120% 상승시켰다. 게임을 통하여 경제적 이익을 얻게 된 사람도 있지만 실제 현장을 방문하는 게임의 형태로 인하여 무단 침입, 교통사고와 같은 새로운 피해사례가 발생하고 있으며 교통사고 건수만 해도 약 11만 4000여건이나 된다. 본 논문에서는 2016년 AR게임 동향을 파악하고 피해 및 긍정사례들을 분석하며, AR게임으로 인한 사고를 예방하는 방법과 비즈니스 모델을 제안한다.

Keywords

References

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