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A study of Convergence Relationship between Post-Modern aspects and storytelling from Imaging Content Production

영상 콘텐츠를 통한 포스트모던과 스토리텔링의 융합관계성에 관한 연구

  • Jeong, Eui Tae (Dept. of Digital Video, Kyungwoon University) ;
  • Jung, Kyoung He (Dept. of Cosmetic and Beauty Design, Kyungbuk Science University) ;
  • Song, Ho Jin (Dept. of Digital Video, Kyungwoon University)
  • 정의태 (경운대학교 IT에너지대학 멀티미디어학부 디지털영상전공) ;
  • 정경희 (경북과학대학교 화장품뷰티계열) ;
  • 송호진 (경운대학교 IT에너지대학 멀티미디어학부 디지털영상전공)
  • Received : 2016.10.24
  • Accepted : 2016.12.20
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The age of digital content mainstream consumers in the era of smart technology is expanding compared to the past. Consumers are taking a leading role in the production and distribution of contents in various forms. At the center of this is a post-modern social structure and space that break down the boundaries among Personal Digital Device, contents, production and consumption as a medium. Content rejects the existence of the same thing in the world. The tendency of the main consumer segment and the provision of post modern storytelling that penetrates it creates a huge industry group with various forms of contents. In order to carry out this study, with analyzing examples of movies, games, and advertisements, we found the fact that the center of content creation for individuals made their unique style, excluding generality. As a result of this research, the relationship between the user-driven digital contents and post modern storytelling have been revised the awareness about the possibility of various convergence in the field of contents production.

스마트 테크놀로지 시대의 디지털 콘텐츠 주 소비자층의 연령대가 과거에 비해 확대되어가고 있다. 소비자는 다양한 형태로 콘텐츠의 생산과 배포에 주도적으로 참여하고 있으며 그 중심에는 매개체로서의 Personal Digital Device, 콘텐츠 그리고 생산과 소비, 이야기 하는 자와 듣는 자의 경계를 무너뜨린 포스트 모던한 사회 구조와 공간이 존재한다. 세상에 똑같은 것의 존재를 거부하는 콘텐츠 주 소비 계층의 성향과 이를 관통하는 포스트 모던적 스토리텔링의 제공은 다양한 형태의 콘텐츠로 거대한 산업 군을 형성한다. 본 연구의 수행을 위해 영화와 게임, 광고 등의 사례를 통하여 소비자가 주도적으로 참여하며 일반성을 배제하고 그들만의 독창적 스타일로 콘텐츠의 중심을 개인으로 옮겨가는 모습들을 추적하는 방식을 따랐다. 연구결과 현재의 시점에서 광고와 영상, 사용자 주도형 게임 콘텐츠의 경향을 통해 관계성을 되짚어보고 콘텐츠 제작 분야의 다양한 융합 가능성에 대한 인식의 변화를 가져왔다.

Keywords

References

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