DOI QR코드

DOI QR Code

Primary School Teachers' Use of Music for Classroom Teaching and Management

초등학급경영을 위한 교사의 음악 활용 현황 및 인식

  • Sung, Su Jin (Kwang-Myung Buk Elementary School, Korean Certified Music Therapist(KCMT))
  • Received : 2016.10.01
  • Accepted : 2016.11.17
  • Published : 2016.11.30

Abstract

The purpose of this study was to examine how primary school teachers use music for classroom teaching and management and how they perceive the effects of using music in their classroom. A total of 190 questionnaires were collected from primary school teachers and 119 responses were analyzed after excluding four responses from music teachers who are not in charge of a classroom. The results demonstrated that a greater number of respondents reported the use of music for classroom teaching than for classroom management. With regard to music use for classroom management, teachers most often attempted to enhance positive emotions of their students by playing children's songs. For classroom teaching, music was frequently used to increase students' motivation for learning. Also, while first through third grade teachers tended to use music frequently for both classroom teaching and management, fourth through sixth grade teachers mainly used music for teaching. Although most of the respondents perceived the positive influence of music on their children, they reported difficulties in using music in their classrooms. Respondents indicated the needs for music-related training or provision of materials to support teachers for effectively using music. Future studies are needed to develop music resource materials that could be readily utilized by teachers in a variety of contexts in primary school.

본 연구는 초등학교 현장에서 생활 및 학습 지도 시 음악사용 현황과 효과성에 대한 교사의 인식 조사를 위해 실시되었다. 이를 위해 연구 참여에 동의한 현직 초등교사 190명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 회수된 설문지 중 비담임 음악전담교사 4명의 자료를 제외한 총 119부를 최종 분석하였다. 연구 결과 초등학급경영 시 생활 지도 시에 비해 학습 지도 시의 음악 활용도가 높았다. 교사들은 생활 지도 시에 학생들의 긍정적 정서 함양을 목적으로 동요를 가장 많이 사용한 반면, 학습 지도 시에는 동기 유발 자료로 가장 많이 활용하였고 교육목적으로 제작된 음원을 가장 빈번하게 사용하였다. 저학년 담임교사일수록 생활 및 학습 지도 영역에서 전반적으로 음악을 활용하였고, 고학년 담임교사의 경우 학습 지도 중심으로 음악을 사용하였다. 설문에 참여한 교사들은 음악 효과에 있어 대부분 긍정적인 것으로 인식하였고 음악선곡에 있어 어려움을 보고하였다. 이 외에도 음악 활용 방안에 대한 연수나 자료제작의 필요성에 대한 요구가 확인되었다. 이러한 결과를 통해 학교 현장에서 수업 이외에 학생 관리와 교육의 수월성을 높이기 위한 교사들의 음악 활용 방안이 필요함을 알 수 있었으며 이를 위한 구체적인 대안이 지속적으로 연구되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. Bae, H. K. (2014). Development of music-math lecture model in math learning for elementary students with intellectual disabilities-focusing on spatial concept in math(초등학교 지적장애 학생의 수학학습을 위한 음악․수학 수업 모형 개발: 공간개념 중심으로) (Unpublished master's thesis). Ewha Womans University, Seoul.
  2. Cho, N. S. (2015. May 16). Character education in curriculum and teacher's competency(교과교육에서의 인성교육과 교원의 역량). Proceedings of 67th Korean Society for the Study of Teacher Education, 135-160. Retrieved from http://www.ksste.or.kr/bbs/board.php?bo_table=ksste04_01&wr_id=51
  3. Choi, J. O. (2009). Research on the practice of elementary school teachers interventions on problem behaviors(초등교사의 문제행동 중재방법 활용실태 조사연구). The Journal of Special Education: Theory and Practice, 10(1), 229-248.
  4. Chong, H. J. (2004). Effect of therapeutic and educational strategies using music on improvement of auditory information processing and short-term memory skills for children with underachievement(학습부진아의 청각정보처리와 단기기억력 향상을 위한 음악의 치료적․교육적 접근). Journal of Music and Human Behavior, 1(1), 1-10.
  5. Jeong, Y. S., Kim, S. Y., Kim, E. K., & Kim, M. H. (2012). Estimating teachers' appropriate workload based on job analysis(직무분석을 통한 교원의 적정 업무량 산정 방안). The Journal of Korean Teacher Education, 29(2), 397-420.
  6. Kang, N. A. (2009). The effect of music psychotherapy on improvising motivation of underachieving students(음악심리치료가 학습부진아의 학습동기에 미치는 효과). Journal of Music and Human Behavior, 6(2), 1-23.
  7. Kang, S. H. (2010). A study on the differences in expectations in the role of elementary school homeroom teachers among students, parents, and teachers(초등학교 담임교사의 역할에 대한 학생과 학부모, 교사의 기대차이 연구). The Journal of Elementary Education Studies, 17(2), 1-25.
  8. Kim, E. Y., & Kim, H. J. (2015). Analysis of current status of distance educational courses for teachers related to competency development(교원 역량 중심의 원격연수 교육과정 운영 실태 분석). The Journal of Curriculum and Evaluation, 18(1), 113-134.
  9. Kim, M. S. (2014). Relationship between job competence of primary school teachers and the organizational effectiveness of schools(초등교사의 직무역량과 학교조직 효과성의 관계) (Unpublished master's thesis). Gyeongin National University of Education, Incheon.
  10. Kim, S. K. (2011). Perceived counseling difficulties of elementary school teachers(초등학교 담임교사가 지각한 학교상담의 어려움에 대한 연구). Korea Journal of Counseling, 12(5), 1473-1488. https://doi.org/10.15703/kjc.12.5.201110.1473
  11. Kim, Y. H., & Park, J. E. (2012). Analysis on English vocabulary acquisition by accomplishment levels with an integrated teaching model for English and music through songs(노래를 활용한 영어․음악 통합 수업에서 성취 수준별 영어 어휘 습득 분석). Primary English Education, 18(3), 31-63.
  12. Lee, S. E. (2000). Efficiency of teacher's teaching leadership for open education(열린교육 정착을 위한 교사의 효율적인 수업 지도성). The Journal of Yeolin Education, 8(2), 13-33.
  13. Lee, S. E., Choi, J. Y., & Song, K. O. (2010). An analysis on elementary and secondary teachers' needs for professional development at different stages of career development(교직발달단계에 따른 초.중등 교사의 연수 요구 분석). The Journal of Yeolin Education, 18(1), 127-154.
  14. Lim, T. Y. (2008). A survey analysis of teachers' and parents' perceptions about elementary school guidance(초등학교 생활지도의 중요도에 대한 인식 분석) (Unpublished master's thesis). Chinju National University of Education, Chinju.
  15. Ministry of Justice (2012, September 17). Ministry of Justice held concert for school violence prevention with Childfund Korea(학교폭력 근절을 위해 거리로 나서다). Newswire. Retrieved from http://www.newswire.co.kr/newsRead.php?no=651109
  16. Park1, H. K. (2014). The integrated teaching of music and mathematics in 3th grades musical intelligence and logical-mathematical intelligence of effect(음악과 수학의 통합 수업이 초등학교 3학년 음악지능과 논리․수학지능에 미치는 영향) (Unpublished master's thesis). Gyeongin National University of Education, Incheon.
  17. Park2, J. M. (2014). The development of teaching materials using music in the elementary mathematics(음악을 활용한 초등수학 수업자료 개발) (Unpublished master's thesis). Busan National University of Education, Busan.
  18. Park, K. B. (2013). Comparative analysis between music activity, academic achievement, and personality(음악활동에 따른 학업성취도, 성격의 비교분석: 초등학생을 중심으로). The Korean Journal of Arts Education, 11(1), 51-68.
  19. Park, N. G. (2008). Analysis on classroom management concept and sphere(초등학급경영의 개념과 범위 그리고 영역분석). The Journal of Elementary Education, 21(1), 1-32.
  20. Seog, M. J., Choi, E. S., Park, J. M., & Sohn, M. H. (2011). The status and demands of the elementary and secondary school students' musical enjoyment for the provision of school music-arts program(학교 음악예술프로그램 개발을 위한 초등학교와 중학교 학생들의 음악예술향수에 대한 실태 및 요구분석). The Korean Journal of Arts Education, 9(1), 1-22.
  21. You, J. Y. (2013). A study on the practice of classroom management and its meaning by homeroom teacher on the elementary school(초등학교 담임교사의 학급경영 실제와 의미 탐색) (Unpublished doctoral dissertation). Chungnam National University, Daejeon.