초록
이 글은 근대시기 일본의 한국인식을 당대의 한국 담론과 교과서 콘텐츠를 중심으로 살펴보았다. 이를 위해 민족성, 역사인식, 한국의 사회상으로 주제를 설정하고 교육 잡지를 중심으로 각 주제에 관해 형성되었던 담론과 이들 담론들이 투영된 교과서 교사용 지도서의 서술내용들을 살펴보았다. 민족성에 관해서는 나태 무기력 미개라는 단어로 대표되는 부정적 측면에서 인식하는 성향이 강하게 나타났다. 그리고 한국 역사를 수동적, 타율적 성격으로 규정하고 무능한 국가운영으로 인해 부정적 민족성이 형성되었다고 보고 있다. 그리고 더 나아가서는 독립을 유지할 능력이 없는 한국은 일본과 동양의 평화를 위협하는 존재이며 결국은 한일강제병합에 이르렀다는 것이 한국 역사에 대한 인식이다. 또한, 일본이 한국사회를 평가하는 척도는 서구식 문명화였으며 한국사회의 모습을 문명 문화의 정도가 낮은 전근대적 사회로 규정하고 있었다. 근대시기 일본에서 형성된 한국에 대한 담론에는 근대국가로 탈바꿈한 일본의 자신감과 제국주의의 길을 걷게 된 일본의 지배이데올로기가 강하게 반영되어 있었고 이와 같은 담론은 교과서와 지도서를 통해서 학생들에게 확산되고 있었다.
This study looked into Japan's recognition of Korea in early modern era with particular focuses on discourse on Korea and contents in textbooks in those days. In doing so, the topics of nationality, historical recognition, and social aspects in Korea were established and discourse on these topics in educational journals and the contents of textbooks and teaching manuals projected with such discourse were investigated. As for nationality, a strong propensity to negative recognition was clearly observed, represented by the words lazy, enervate, and uncivilized. They defined Korea's history of passive, other-directed nature and described such incompetent national management resulted in negative nationality. Their recognition of Korean history went further away, stating Korea was incapable of maintaining its independence and was a threat to peace of Japan and Asia, hence the forced merger by Japan. The criteria for Japan to assess Korean society were Western civilization and they defined Korean society as a pre-modern society with lower levels of civilization and culture. Discourse in Japan over Korea in early modern era were strongly influenced by Japan's pride as a modern state and its dominating ideology of imperialism and such discussions were spread among students through textbooks and teaching manuals.