DOI QR코드

DOI QR Code

Developing a Mobile Tutorial Tools Using 3D Modeling Technology on Tooth Carving for Dentistry

3D모델링 기술을 활용한 모바일 튜토리얼 방식의 치아카빙 실습지원도구 개발

  • 박종태 (단국대학교 치과대학 구강해부학교실) ;
  • 박사범 (단국대학교 치과대학 구강해부학교실) ;
  • 이정은 (단국대학교 교양학부)
  • Received : 2015.12.04
  • Accepted : 2015.12.21
  • Published : 2016.02.28

Abstract

Tooth carving practice is required for novice learners in dentistry to understand dental morphology and acquire clinically underlying skills. Tooth carving practice is more effective when sequential models can be observed. The purpose of this study is to suggest a tooth carving practice model and to develop a mobile practice supporting tool based on tutorial providing 3D modeling information about steps of tooth carving. As a result, tooth carving practice model consists of the class activity including tooth information lecture and practice and mobile seamless learning connecting learners' practice and regular learning with the mobile tutorial tool. The mobile tutorial tool is implemented with tooth morphology dictionary, tooth carving practice/training tutorial, and 3D tooth modeling. The experts' evaluation on the developed contents shows that the content and function are valid(content validity: 5.0, interface validity: 4.53). Therefore, the mobile tutorial tool is suitable for supporting mobile seamless learning for tooth carving practice. Further researches are expected to be conducted to develop instructional models utilizing ICT and mobile contents in dentistry.

치의학 분야에 입문한 학습자가 치아 형태를 이해하고 임상의 기반 기술을 익히기 위해서는 치아카빙 실습이 필요하다. 치아카빙 실습은 단계별 모델을 필요할 때마다 관찰할 수 있을 때 더 효과적이다. 본 연구의 목적은 치아카빙 실습모형을 제안하고, 카빙 단계에 대한 3D모델링 정보를 제공하는 튜토리얼 방식의 모바일 실습지원도구를 개발하는 것이다. 연구결과 치아카빙 실습 모형은 치아형태학 강의 및 실습을 포함하는 강의실 활동과 학습자의 실습과 일상적 학습을 모바일 실습지원도구로 연계하는 모바일 심리스 러닝 형태로 도출하였다. 모바일 실습지원도구는 치아형태학 사전, 치아카빙 실습 튜토리얼, 3D 치아 모델링으로 구현되었다. 개발된 콘텐츠에 대한 전문가 평가 결과 내용 및 기능이 타당하게 설계된 것으로 분석되었다(내용 타당도: 5.0, 인터페이스 타당도: 4.53). 따라서 개발된 모바일 실습지원도구도구는 치아카빙 실습의 모바일 심리스 러닝을 지원하는 데 적합한 학습도구로 판단된다. 본 연구를 기반으로 치의학 분야에 ICT를 활용하는 수업모형과 지원도구인 모바일 콘텐츠 개발 연구가 촉진되기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 김은경, "치의학 교육에서 Computer-Assisted Learning(CAL)," 대한치과의사협회지, 제40권, 제1호, pp.848-885, 2002.
  2. M. Faisal, S. A. Ahmad, and U. Ansari, "Information and Communication Technology in Dental Education: Benefits and Drawbacks," International J. of Multidisciplinary Approach and Studies, Vol.2, No.2, pp.147-155, 2015.
  3. A.Welk, M. P. Maggio, J. F. Simon, M. Scarbecz, J. A. Harrison, R. A. Wicks, and R. O. Gilpatrick, "Computer-Assisted Learning and Simulation Lab with 40 DentSim Units," International J. of Computerized Dentistry, Vol.11, No.1, pp.17-40, 2007.
  4. F. Curnier, "Teaching Dentistry by Means of Virtual Reality - The Geneva Project," International J. of Computerized Dentistry, Vol.13, No.3, pp.251-263, 2009.
  5. Y. Yang, L. Zhang, and S. Bridges, "Blended Learning in Dentistry: 3-D Resources for Inquiry-based Learning," Knowledge Management & E-Learning: An International J., Vol.4, No.2, pp.217-230, 2012.
  6. M. Cantin, M. Munoz, and S. Olate, "Generation of 3D Tooth Models based on Threedimensional Scanning to Study the Morphology of Permanent Teeth," International J. Morphol, Vol.33, No.2, pp.782-787, 2015. https://doi.org/10.4067/S0717-95022015000200057
  7. E. Antenucci, "The Best 5 Dental Apps," Dentistry IQ, http://www.dentistryiq.com/articles/2011/07/the-best-5-dental-apps.html[2015.12.1]
  8. 이정은, "3D모델링을 통한 치아카빙 실습 튜토리얼 개발," 한국교육공학회추계학술대회발표집, pp.45-53, 2015.
  9. http://haru.isloco.com/tag/%EC%B9%B4%EB%B9%99/[2015.12.1]
  10. M. Sharples, "Seamless Learning Despite Context," In L. H. Wong, M. Milad, M. Specht(eds), Seamless Learning in the Age of Mobile Connectivity, Spinger, pp.41-55, 2015.
  11. 권성호, 이정은, "휴대폰기반 모바일보조학습시스템의 프로토타입 개발," 평생학습사회, 제7권, 제2호, pp.41-69, 2011.
  12. 이수경, 박연정, 이다배, 허열, "수행지원도구로서 모바일 기술의 적용: 해외 기업교육 사례를 중심으로," 기업교육연구, 제16권, 제1호, pp.187-215, 2014.
  13. J. E. Lee, "A Formative Intervention on Mobile Learning Community," Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol.191, pp.68-76, 2015. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.655
  14. T. W. Chan, "Removing Seams by Linking And Blurring," In L. H. Wong, M. Milad, M. Specht(eds), Seamless Learning in the Age of Mobile Connectivity, Spinger, 2015.
  15. M. Sharples, J. Taylor, and G. Vavoula, "A Theory of Learning for the Mobile Age," In R. Andrews & C. Haythronrhwaite(eds), Handbook Of E-learning Research, pp.221-247, The SAGE, 2007.
  16. H. Nicholas and W. Ng, "Mobile Seamless Learnig and Its Pedagogy," In L. H. Wong, M. Milad, & M. Specht(eds), Seamless Learning In The Age Of Mobile Connectivity, pp.261-280, Spinger, 2015.
  17. M. Milrad, L. H. Wong, M. Sharples, G. J. Hwang, C. K. Looi, and H. Ogata, "Seamless Learning: An International Perspective on Next-generation Technology-Enhanced Learning," In Z. L. Berge, L. Y. Muilenburg(eds), Handbook of Mobile Learning, Routledge, pp.95-108, 2013.
  18. 진선미, 이정은, "중장년층의 디지털 커뮤니케이션 역량 강화를 위한 스마트러닝 모델 적용," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제4호, pp.522-533, 2014.
  19. G. Vavoula, N. Pachler, and A. Kukulska-Hulme, Researching Mobile Learning: Frameworks, Tools and Research Designs, Peter Lang, 2009.
  20. W. Horton, E-learning by design, 김세리, 한승연, 우영희, 박성희(역), Horton의 이러닝 설계: 활동 유형 및 사례, 서울: 아카데미프레스, 2009.
  21. 김진, 김선, 권호근, 이승종, 이충국, 이호용, "21세기 바람직한 치과의사상과 치의학 교육," 대한구강안면병리학회지, 제25권, 제4호, pp.303-308, 2001.
  22. J. Phillips and Z. L. Berge, "Second Life for Dental Education," Journal of Dental Education, Vol.73, No.11, pp.1260-1264, 2009.
  23. 박보영, "역량기반 치의학교육의 개념과 교육학적 의미에 대한 고찰-ADEA의 역량 규정을 중심으로," 직업능력개발연구, 제11권, 제1호, pp.315-235, 2008.
  24. S. F. Mohsin, R. B. Hassan, and A. F. Ariff, "Amalgamation of Dale's of Cone of Experience, Bloom's Taxonomy and 21st Centaury Skills through Virtual Learning Environment," J. of Contemporary Management Sciences, Vol.3, No.7, pp.88-99, 2014.
  25. 계보경, 김재옥, "블룸의 디지털 텍사노미," 한국교육학술정보원, 이슈리포트, RM 2013-6, 2013.
  26. S. Yoshimoto, Y. Kuroda, M. Imura, O. Oshiro, K. Nozaki, Y. Taga, H. Machi, and H. Tamagawa, "Electrotactile Augmentation for Carving Guidance," IEEE Trans Haptics, DOI 10.1109/TOH.2015.2479229, 2015.
  27. 김은정, 이유나, 이상수, "초등학생들의 감정인식과 공감능력 향상을 위한 맞춤형 모바일 앱 개발," 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제17권, 제3호, pp.85-99, 2014.