DOI QR코드

DOI QR Code

Relationships between Wellness, Campus-life satisfaction and Learning Flow among University Students

대학생의 웰니스, 대학생활만족 및 학습몰입과의 관계

  • 안현숙 (계명대학교 FTA통상사업단)
  • Received : 2015.08.04
  • Accepted : 2015.09.27
  • Published : 2016.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship of wellness, campus-life satisfaction and learning flow among university students. This Model tests various theoretical research hypotheses relating to Wellness, Campus-Life Satisfaction and, Learning Flow. The proposed model is analyzed to target 214 university students in Daegu using Smart Partial Least Square(PLS) 2.0. The result of hypothesis testing are as follows. First, Spiritual, Intellectual, Social, Emotional wellness positively influenced campus-life satisfaction, but does not significantly influence physical wellness. Second, Campus-life satisfaction positively influenced learning flow. The results of the study empirically shows that university student's wellness meaning the optimal condition increases the campus life satisfaction and has a positive effect on learning flow in a moment. Thus, based on the results of the study, it is needed to make an effort to provide diverse programs to improve university student's wellness for the increase of their campus life satisfaction and learning flow.

본 연구는 대학생들의 웰니스가 대학생활만족 및 학습몰입에 미치는 영향력을 분석하는 것이 목적이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 웰니스, 생활만족, 학습몰입에 관한 이론적 배경을 바탕으로 연구모형 및 가설을 설정하였다. 본 연구의 제안된 연구모형은 대구지역 대학 재학생 214명을 대상으로 SmartPLS 2.0을 이용하여 구조방정식 모형으로 분석하였다. 분석결과, 첫째, 정신적, 지적, 사회적, 정서적 웰니스는 대학생활만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 신체적 웰니스는 대학생활만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생활만족은 학습몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 최적의 상태를 의미하는 대학생의 웰니스가 대학생활만족도를 높이고 이는 곧 학습몰입에도 영향을 미친다는 점을 실증적으로 증명하였다. 따라서 본 연구의 결과를 기반으로 대학에서 대학생활만족 및 학습몰입을 높이기 위해 대학생들의 웰니스를 향상시킬 수 있는 다양한 프로그램을 마련하는 노력이 필요할 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 김홍록, 이광욱, "대학생의 여가활동 참여유형과 웰니스 지수의 관계," 한국여가레크리에이션학회지, 제33권, 제3호, pp.85-94, 2009.
  2. T. J. Sweeney and J. M. Witmer, "Beyond Social Interest: Striving toward optimum health and wellness," Individual Psychology, Vol.47, pp.527-540, 1991.
  3. D. S. Hutchinson, "Promoting Wellness in Rehabilitation and Recovery-A Call to Action," Community Support Network News, Vol.11, No.2, 1996.
  4. 김상국, "직장인들의 웰니스 건강증진 생활양식," 국민건강증진연구논집, 제1권, 제1호, pp.39-50, 2004.
  5. B. Hettler, "Wellness promotion on a university campus," Family and Community Health, Vol.3, No.1, pp.77-79, 1980. https://doi.org/10.1097/00003727-198005000-00008
  6. 이상덕, 임영삼, "정주대학 여가프로그램 참여와 웰니스의 관계," 한국여가레크리에이션학회지, Vol.36, No.2, pp.118-131, 2012.
  7. 이명진, 이정민, 이진민, 최봉준, 전진호, 손혜숙, "여대생의 사회성과 대학생활 만족도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.12, No.8, pp.300-309, 2012.
  8. 서봉연, 발달의 이론, 중앙적성 출판사, 1999
  9. 김상국, 가경환, 이광욱, "한국 대학생의 웰니스에 대한 생활양식," 국민건강증진연구논집, Vol.1, pp.67-75, 2004.
  10. 홍대우, 청소년 웰니스 척도개발 및 웰니스 프로그램 효과, 경북대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.
  11. 김경숙, 직장인들의 웰니스 생활양식에 관한 연구, 경운대학교 산업정보대학원, 석사학위논문, 2005.
  12. 최문종, 이동하, 안현숙, "직장인들의 웰니스, 주관적 행복감 및 삶의 질에 관한 연구," 디지털융합연구, Vol.12, No.11, pp.597-606, 2014.
  13. 전병덕, 오주훈, 김윤태, "대학생들의 웰니스 자기인식에 관한 연구," 한국엔터테인먼트산업학회논문지, Vol.7, No.4, pp.243-251, 2013.
  14. 정광훈, 웰니스 프로그램이 대학생의 웰니스에 미치는 효과, 경북대학교, 석사학위논문, 2013.
  15. 양정수, 고욱재, 유신환, "신체활동이 대학생의 웰니스에 미치는 영향," 한국생활환경학회지, 제21권, 제6호, pp.1023-1032, 2014.
  16. Schmitt N. Schneider, Staffing Organization, Glenview: Scott, Foresman, 1986.
  17. E. A. Locke and G. P. Latham, The Theory of Goal-setting and Task Performance, Englewood Cliffs, NF : Prentice-Hall, 1990.
  18. W. Wilson, "Correlates of avowed happiness," Psychological Bulletin, Vol.67, pp.294-306, 1967. https://doi.org/10.1037/h0024431
  19. 유상구, 체육수업과 여가활동의 연계지도가 학교생활만족도에 미치는 영향, 성균관대학교, 석사학위논문, 2000.
  20. 김준곤, "대학생활만족도의 차원과 관련 변인들과의 관계," 학생생활지도연구소, pp.35-49, 1991.
  21. H. M. Marks, "Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle and high school years," American Educational Research Journal, Vol.37, pp.153-184, 2000. https://doi.org/10.3102/00028312037001153
  22. 석임복, "학습몰입의 성격 분석 연구-학습동기, 학업성취도 및 Csikszentmihalyi의 몰입 모델 중심으로-," 교육공학연구, 제24권, 제1호, pp.187-212, 2008.
  23. J. N. Edward and D. L. Klemmack, "Correlates of Life Satisfaction: A ReExamination," Journal of Gerontology, Vol.28, pp.497-502, 1973. https://doi.org/10.1093/geronj/28.4.497
  24. 이광욱, 생활체육참가정도와 웰니스 지수 및 생활만족의 관계, 세종대학교, 박사학위논문, 2004.
  25. 김재필, 문한식, "대학 교양체육 참여 학생들의 웰니스와 생활만족과의 관계," 한국여가레크리에이션학회지, 제32권, 제4호, pp.5-19, 2008.
  26. R. M. Ryan and E. L. Deci, "Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being," American Psychologist, Vol.55, No.1, pp.68-78, 2000. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  27. 장병주, "힐링푸드 사찰음식 이용객의 웰니스, 생활만족, 주관적 행복감, 삶의 질에 관한 연구," 동북아관광연구, 제9권 제3호, pp.21-43, 2013.
  28. 최은용, "여자 대학생의 교양 실용무용 수강활동 만족도가 대학생활만족도 및 대학생활몰입에 미치는 영향," 한국여성체육학회지, Vol.25, No.3, pp.193-204, 2011.
  29. 오세숙, 오세이, "대학스키수업 참가자들의 내적동기와 몰입과의 관계에 관한 연구," 한국스포츠리서치, Vol.15, No.5, pp.303-311, 2004.
  30. 임진선, 이철원, "대학교양스키의 수업만족, 여가태도, 여가몰입과의 관계," 한국체육학회, Vol.50, No.4, pp.251-262, 2011.
  31. 박미정, 함영림, 오두남, "전문대학 신입생의 의사결정역량, 대학생활적응, 대학생활만족도 정도 및 상관성 연구," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.12, No.4, pp.327-337, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.327
  32. H. H. Teo, K. K. Wei, and I. Benbasat, "Predicting Intention to Adopt Interorganizational Linkages: An Institutional Perspective," MIS Quarterly, Vol.27, No.1, pp.19-49, 2003. https://doi.org/10.2307/30036518
  33. 고미현, 권순동, "인터넷 커뮤니티에서 사용자 참여가 밀착도와 지속적 이용의도에 미치는 영향," Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol.18, No.2, pp.41-72, 2008.
  34. C. Fornell and D. F. Larcker, "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1, pp.39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312
  35. J. C. Nunnally, Psychometric Theory(2nd ed.), New York, NY: McGraw-Hill, 1978.