DOI QR코드

DOI QR Code

Factors affecting Clinical Practice-related Fatigue among Nursing Students

간호 대학생의 임상실습 관련 피로에 영향을 미치는 요인

  • Received : 2015.12.10
  • Accepted : 2016.01.26
  • Published : 2016.02.28

Abstract

The purpose of this study was to identify factors affecting clinical practice-related fatigue among undergraduate nursing students. The data were collected from a questionnaire distributed among 129 juniors and seniors (3rd and 4th year students) in nursing college at the G city, who were at the end of clinical practice. Multiple regression analysis found that the significant major predictors of clinical practice-related fatigue among nursing students were sleep quality (${\beta}=.30$), anxiety (${\beta}=.26$), exercise frequency (${\beta}=-.21$) and clinical practice stress (${\beta}=.19$). These variable factors could explain 33.6% of clinical practice-related fatigue among nursing students. This study suggests that sleep quality, anxiety, exercise frequency, and clinical practice stress are significant factors of clinical practice-related fatigue among nursing students. Therefore, strategies improving sleep quality and exercise and managing anxiety and stress should be developed to reduce the fatigue for nursing students during clinical exposure.

본 연구는 간호 대학생의 임상실습 관련 피로에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 임상실습이 끝난 직후 3학년과 4학년 간호 대학생 중 연구 참여에 동의한 총 129명을 대상으로 하였으며, 구조화된 설문지를 이용하여 자기기입식 질문지법으로 자료 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 임상실습 스트레스, 불안, 분노, 자기효능감, 수면의 질이 피로와 유의한 상관관계가 있었다. 간호 대학생의 임상실습 관련 피로에 영향을 미치는 요인은 수면의 질, 불안, 운동빈도, 임상실습 스트레스 이었으며, 이들 변인은 임상실습 관련 피로 총 변량의 33.6%를 설명하였다. 수면의 질이 임상실습에 가장 중요한 요인이었고, 임상실습 스트레스와 불안이 수면의 질과 관련된 유의한 변수로 나타나 간호 대학생의 임상실습 피로와 관련된 중재를 계획할 때 임상실습 스트레스와 불안을 감소할 수 있는 프로그램 및 규칙적인 운동으로 자신을 관리할 수 있도록 하며, 수면의 질 또한 우선적으로 고려되어져야 한다.

Keywords

References

  1. 최의순, 송민선, "피로의 개념분석," 여성건강간호학회지, 제9권, 제1호, pp.61-69, 2003.
  2. M. Fu, P. LeMone, R. W. McDaniel, and C. Bausler, "A multivariate validation of the defining characteristics of fatigue," Nursing Diagnosis, Vol.12, No.1, pp.15-27, 2001. https://doi.org/10.1111/j.1744-618X.2001.tb00112.x
  3. 임경혜, 심은정, "부적응적 완벽주의와 만성피로의 관계," 한국심리학회지:건강, 제20권, 제1호, pp.139-159, 2015.
  4. L. M. Barker, and M. A. Nussbaum, "Fatigue, performance and the work environment: a survey of registered nurses," Journal of advanced nursing, Vol.67, No.6, pp.1370-1382, 2011. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2010.05597.x
  5. J. Fang, C. Qiu, H. Xu, and G. You, "A model for predicting acute and chronic fatigue in Chinese nurses," Journal of advanced nursing, Vol.69, No.3, pp.546-558, 2013. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2012.06029.x
  6. S. Rella, P. C. Winwood, and K. Lushington, "When does nursing burnout begin? An investigation of the fatigue experience of Australian nursing students," Journal of Nursing Management, Vol.7, No.7, pp.886-897, 2009.
  7. K. Suzuki, T. Ohida, Y. Kaneita, E. Yokoyama, and M. Uchiyama, "Daytime sleepiness, sleep habits and occupational accidents among hospital nurses," Journal of advanced nursing, Vol.52, No.4, pp.445-453, 2005. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03610.x
  8. J. P. Cimiotti, L. H. Aiken, D. M. Sloane, and E. S. Wu, "Nurse staffing, burnout, and health care -associated infection," American Journal of Infection Control, Vol.40, No.6, pp.486-490, 2012. https://doi.org/10.1016/j.ajic.2012.02.029
  9. H. K. S. Laschinger, J. Finegan, and P. Wilk, "New graduate burnout: the impact of professional practice environment, workplace civility, and empowerment," Nursing Economic. Vol.27, No.6, pp.377-383, 2009.
  10. A. Rudman and J. P. Gustavsson, "Burnout during nursing education predicts lower occupational preparedness and future clinical performance: a longitudinal study," International journal of nursing studies, Vol.49, No.8, pp.988-1001, 2012. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2012.03.010
  11. 한상영, 이영미, "간호학생들의 임상실습시 스트레스에 따른 불안, 분노 및 피로경험," 한국산학기술학회논문지, 제13권, 제2호, pp.554-561, 2012.
  12. 박미영, "간호학생의 임상실습과 관련된 스트레스와 분노경험," 한국간호교육학회지, 제7권, 제1호, pp.7-21, 2001.
  13. 김은희, 서순림, "간호학생의 임상실습에 대한 피로와 자기효능감," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제3호, pp.328-336, 2014.
  14. 최현영, 간호학생의 임상수행능력과 스트레스 요인과의 관계 연구, 조선대학교 대학원, 석사학위논문, 1992.
  15. 김순례, 이종은, "간호대학생들의 임상실습 스트레스, 대처방식 및 자아존중감과의 관계," 한국간호교육학회지, 제11권, 제1호, pp.98-106, 2005.
  16. 김정택, 신동균, "STAI 의 한국표준화에 관한 연구," 최신의학, 제21권, 제10호, pp.1223-1229, 1978.
  17. C. D. Spielberger, State-Trait Anger Expression Inventory (STAXI), Research edition Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, 1988.
  18. 한덕웅, 이장호, 전겸구, "건강: 한국판 상태-특성 분노 표현 척도 (STAXI-K): 대학생 집단," 한국심리학회지: 건강, 제3권, 제1호, pp.18-32, 1998.
  19. M. Sherer, J. E. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn, B. Jacobs, and R. W. Rogers, "The self-efficacy scale: Construction and validation," Psychological reports, Vol.51, No.2, pp.663-671, 1982. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  20. 홍혜영, 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계연구, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 1995.
  21. D. J. Buysse, C. F. Reynolds, T. H. Monk, S. R. Berman, and D. J. Kupfer, "The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research," Psychiatry research, Vol.28, No.2, pp.193-213, 1989. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4
  22. 김경덕, 노인의 수면의 질과 정서적 건강상태,경북대학교 대학원, 석사학위논문, 1999.
  23. 이경미, 응급실 간호사의 업무 스트레스와 피로 및 직무 만족도 관계연구, 전남대학교 대학원, 석사학위논문, 2003.
  24. 박인순, 김창숙, 김란, 김영재, 박명희, "일 간호학생의 임상실습 스트레스, 불안 및 피로조사," 한국간호교육학회지, 제11권, 제2호, pp.151-160, 2005.
  25. 김은희, "일 대학 간호대학생의 임상실습 스트레스, 피로, 임상실습 만족도 및 자기효능감의 관계," 보건정보통계학회지, 제40권, 제1호, pp.24-36, 2015.
  26. 박영남, "일부 종합병원 간호사들의 교대근무와 수면문제 및 피로자각증상과의 관련성," 한국산업간호학회지, 제16권, 제1호, pp.37-47, 2007.
  27. 소희영, 윤현숙, 조영채, "대학병원 간호사들의 수면의 질과 관련요인이 피로에 미치는 영향," 성인간호학회지, 제20권, 제4호, pp.513-525, 2008.
  28. L. Ching-Yi, C. Hsi-Chung, T. Mei-Chih Meg, L. Hsin-Chien, and H. Lian-Hua, "The Relationships Among Sleep Quality and Chronotype, Emotional Disturbance, and Insomnia Vulnerability in Shift Nurses," The journal of Nursing research, Vol.23, No.3, pp.225-235, 2015. https://doi.org/10.1097/jnr.0000000000000095
  29. 강지연, 김금순, "아로마테라피가 첫 임상실습을 경험하는 간호학생의 불안과 피로에 미치는 영향," 기본간호학회지, 제9권, 제2호, pp.226-236, 2002.
  30. V. Bitsika, C. F. Sharpley, and R. Bell, "The contribution of anxiety and depression to fatigue among a sample of Australian university students: suggestions for university counsellors," Counselling Psychology Quarterly, Vol.22, No.2, pp.243-255, 2009. https://doi.org/10.1080/09515070903216929
  31. 박안숙, 권인선, 조영채, "종합병원 간호사들의 피로수준 및 관련요인," 한국산학기술학회논문지, 제10권, 제8호, pp.2164-2172, 2009. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.8.2164
  32. J. Chen, K. G. Davis, N. M. Daraiseh, W. Pan, and L. S. Davis, "Fatigue and recovery in 12-hour dayshift hospital nurses," Journal of Nursing Management, Vol.22, No.5, pp.593-603, 2014. https://doi.org/10.1111/jonm.12062
  33. 신은주, 김남초, "빠르게 걷기 운동이 과체중 태음인 대학생의 피로, 혈중지질 및 신체조성에 미치는 효과," 성인간호학회지, 제20권, 제4호, pp.561-572, 2008.
  34. T. Henwood, A. Tuckett, and C. Turner, "What makes a healthier nurse, workplace or leisure physical activity? Informed by the Australian and New Zealand e-Cohort Study," Journal of Clinical Nursing, Vol.21, No.11, pp.1746-1754, 2012. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2011.03994.x
  35. 김영경, 이지원, "간호학생이 경험한 피로에 대한 의미," 질적연구, 제6권, 제2호, pp.15-33, 2005.

Cited by

  1. Factors Influencing Clinical Practice Burnout in Student Nurses vol.23, pp.2, 2017, https://doi.org/10.4094/chnr.2017.23.2.199
  2. Mediating Effect of Communication Skill in the Relationship between Fatigue and Clinical Practice Stress in Nursing Students vol.25, pp.1, 2018, https://doi.org/10.7739/jkafn.2018.25.1.58