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An Empirical Study of Game Money and Cash Money Consumption: Evidence from Online Games

게임 머니와 캐시 머니 소비에 관한 실증 연구: 경험, 성취, 지역적 격차를 중심으로

  • Received : 2015.08.19
  • Accepted : 2015.09.21
  • Published : 2016.02.28

Abstract

We focus on two kinds of game currency in online games, Game Money and Cash Money, and investigate how money expenditure behavior is explained by experience, achievement, and region as well as how the interplay among key variables differs between Game Money and Cash Money. The empirical analysis provides the following findings. First, experience increases Game Money expenditure whereas it lowers Cash Money expenditure, which suggests that gamers substitute gaming efforts for cash. Second, achievement is positively correlated with both kinds of game currencies. Finally, the relationship of money expenditure with experience and achievement is moderated by region. Specifically the negative effect of experience on Cash Money expenditure is more pronounced in suburban areas than in urban areas. The positive effect of achievement on Cash Money expenditure is also more pronounced in suburban areas than in urban areas. The authors conclude the paper with theoretical contributions and practical implications.

본 연구는 온라인 게임 내 이원적 화폐 체계(게임 머니, 캐시 머니)를 실증적으로 분석하고 게임 화폐의 소비에 영향을 주는 소비자들의 특성을 구체적으로 분석하였다. 관련 분야 선행 연구들을 바탕으로 본 연구는 게임 이용 경험, 게임 내 성취, 그리고 지역적 특성을 핵심 변수로 선정하였고, 변수들 간의 상호작용을 확인해 연구 모형을 제안하였다. 검증 결과, 게임 이용 경험과 게임 내 성취는 게임 머니와 캐시 머니 소비에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으나, 그 효과의 방향성은 두 게임 화폐의 종류에 따라 상이하였다. 또한 이러한 효과는 게임 이용자가 위치한 지리적 위치가 대도시권인지, 교외 지역인지에 따라 조절되는 것이 관찰되어, 온라인 환경에서의 소비가 오프라인 환경에 따라 상이할 수 있음을 확인하였다.

Keywords

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