참고문헌
- 환경부, 주요국 전기자동차 보급전략 및 사례연구, 2008.
- S. Loehmann, M. Landau, M. Koerber, and A. Butz, "Heartbeat: Experience the Pulse of an Electric Vehicle," In Proceedings of the 6th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, pp.1-10, 2014(9).
- A. Zeitler, "Psychoacoustic requirements for warning sounds of quiet cars," SAE Technical Paper, No.2012-01-1522, 2012.
- M. E. Altinsoy and J. Landgraf, "Perceptibility of Vehicle Exterior Sounds," ATZ worldwide, Vol.116, Issue.9, pp.60-65, 2014.
- 최준식, 제품AUI의 개발을 위한 정보시각화모델 연구, 국민대학교 테크노디자인전문대학원 석사학위논문, 2005.
- 김보민, 제품 사용자 인터페이스에서 사운드 피드백의 적절성에 관한 연구, 한국과학기술원 석사학위논문, 2007.
- 현대자동차, 사운드디자인공모전전기자동차사운드디자인제작가이드, 2012.
- 황선욱, 김형성, 이주환, 윤명환, "사용자의 주관적 특성에 의한 자동차 동작음의 고급감 모형 개발," 대한인간공학회 학술대회, pp.296-300, 2007.
- C. Tanoue, K. Ishizaka, and M. Nagamachi, "A Study on Perception of Vehicle Interor Image," International Journal of Industry Ergonomics, Vol.19, pp.115-118, 1997. https://doi.org/10.1016/S0169-8141(96)00008-X
- G. White, "Car Makers Battle Inferiors in Hope of Earning Buyers' Respect," The Wall Street Journal, 2001.
- 나은우, 박상원, 김호욱, 이상권, 이경회, 신영곤, 배병국, "자동차 임팩트 사운드에 대한 주관적 평가 및 차량 개발에 응용," 한국소음진동공학회, 제2009권, 제1호, pp.137-142, 2009.
- M. A. Nees and B. N. Walker, "Auditory displays for in-vehicle technologies," Reviews of Human Factors and Ergonomics, Vol.7, No.1, pp.58-99, 2011. https://doi.org/10.1177/1557234X11410396
- G. Kramer, An Introduction to Auditory Display, Addison-Wesley,1994.
- 김호정, 제품 정보 구조의 효율적인 네비게이션을 위한 이어콘 프로토타입 개발에 관한 연구 - 모바일 폰의 이어콘 프로토타입 개발을 중심으로, 한국기술대학원 석사학위논문, 2003.
- S. Ahrens, U. Fox, and J. Feng, "Active Methods for Unrestricted Sound Design," ATZ worldwide, Vol.116, Issue.3, pp.22-27, 2014.
- 김상식, "리액티브-인터페이스설계와 청각정보," 디자인학연구, 제20권, pp.123-132, 1997.
- C. Wisneski, H. Ishii, A. Dahley, M. Gorbet, S. Brave, B. Ullmer, and P. Yarin, Ambient displays: Turning architectural space into an interface between people and digital information, In Cooperative buildings: Integrating information, organization, and architecture, Springer Berlin Heidelberg, 1988.
- R. Viliek, T. Hempel, and B. Otto, Multimodal interfaces for in-vehicle applications, In Human-Computer Interaction, HCI Intelligent Multimodal Interaction Environments, Springer Berlin Heidelberg, 2007.
- D. A. Norman, The design of everyday things, Basicbooks, 2013.
- 김진우, HUMAN COMPUTER INTERACTION개론, 안그라픽스, 2011.
- A. Lund, Measuring usability with the USE questionnaire, Usability and user experience newsletter of the STC Usability SIG, 2001.
- 변대호, "감성표현어를 이용한 스마트TV의 사용자경험 평가," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제5호, pp.132-141, 2015.
- 최효선, 박근량, 이지환, 김가원, 윤명환, "제품의 사운드 요소에 대한 감성적 평가의 한.미간 인식차에 관한 연구," 한국 HCI 학회 학술대회, pp.537-540, 2010.
- J. P. Chin, V. A. Diehl, and K. L. Norman, "Development of an instrument measuring user satisfaction of the human-computer interface," In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, pp.213-218, 1988(5).
- 허진, "존 듀이의 트랜스액션을 통한 감성디자인 이해," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.156-163, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.156