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An Analysis of Research Trends in Music Education for Young Children from 1985 to 2015

유아음악교육의 연구동향 분석: 1985-2015

  • 강은덕 (백석대학교 유아교육과) ;
  • 신지혜 (가천대학교 유아교육과)
  • Received : 2015.10.06
  • Accepted : 2016.02.04
  • Published : 2016.02.29

Abstract

This study is aimed to suggest some of the right directions for young children's music education in the future. For the purpose, we sampled 265 domestic theses and dissertations that were written over the past three decades between 1985 and 2015, which were analyzed by period of time, content, method and subjects. As for data analysis, statistical data on total frequency and percentage were obtained. The results were as follows: First, the largest number of the studies were implemented during the period from 2007 to 2010, and there was a rapid increase in the number of the dissertations. Second, in terms of the content of research, the biggest number of the studies were concerned about western music teaching methods and integrated teaching methods. The third most common research method was quantitative research. Specifically, experimental research was most prevalent. Fourth, regarding subjects, five-year-old preschoolers were the most common subjects. This study is of significance in that it provides basic information on the management of the Nuri curriculum and music education for young children.

본 연구는 미래 유아음악교육 연구의 방향을 모색하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 1985년부터 2015년까지 30년 동안 국내 석, 박사 학위 논문 265편을 대상으로 연구시기, 연구내용, 연구방법, 연구대상으로 나누어 분석하였다. 자료의 분석은 총 빈도와 백분율을 산출하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 2007년부터 2010년까지 기간 동안에 가장 많은 연구가 이루어졌으며 박사학위 논문의 수가 급증하였다. 둘째, 연구내용은 서양의 음악교수방법 및 통합적 교수방법에 관한 연구가 대부분이었다. 셋째, 연구방법은 실험연구 중심의 양적연구에 집중되었다. 넷째, 연구대상은 대부분 5세 유아를 중심으로 이루어졌다. 본 연구의 결과는 누리과정의 운영과 유아음악교육 연구에 필요한 기초자료를 제공하는데 연구의 의의가 있다.

Keywords

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