DOI QR코드

DOI QR Code

A Participatory Spatial Design Methodology using Virtual Reality

가상현실(VR)을 활용한 참여형 공간설계방법론

  • Received : 2016.10.07
  • Accepted : 2016.12.07
  • Published : 2016.12.10

Abstract

This paper is on a participatory spatial design methodology using Virtual Reality, which can be applied to the overall spatial design process. Participation in the current spatial design has several limitations: one-sided communication process, difficulty of understanding the given information and partial participation in the design process. Virtual Reality can be an ideal visualization tool for Geodesign and PPGIS(Public Participation GIS), which is presented as a highest step at the participation ladder. A participatory methodology is proposed to take advantage of Virtual Reality. In order to support participation through Virtual Reality in spatial design process, theories about the participation are compared to derive the new roles of Virtual Reality and the roles are formulated in the participatory spatial design methodology. By applying the methodology to the design process and implementing each stage through Virtual Reality, the design performance of each step can be verified in the methodology. As a result, design ideas can be effectively understood through Virtual Reality experiences. It is also confirmed that the interactions in Virtual Reality and participation are possible in the entire design process.

본 연구는 공간설계의 전반적인 참여를 위해서 가상현실을 적용시키는 방법론에 대한 논문이다. 현재의 공간설계의 참여는 일방적 정보전달의 과정, 정보이해의 어려움, 공간설계 단계의 제한적 참여라는 문제를 가지고 있다. 이런 문제점 해결을 위해 참여사다리의 마지막 단계로 제시되었던 PPGIS와 Geodesign의 비전인 가상현실은 참여의 수단으로 주목 받고 있다. 본 논문은 이러한 가상현실을 설계과정에 활용시키는 참여형 설계방법론을 제시하고자 한다. 이를 위해 본 논문은 참여와 가상현실에 대한이론 고찰을 통해 가상현실이 참여를 지원 할 수 있음을 확인하였고, 설계과정에서 가상현실이 수행해야 할 역할의 도출을 위해 설계과정과 참여과정을 비교하였다. 이 과정의 결과를 통해 가상현실을 활용한 참여형 공간설계 방법론을 제시한다. 또한, 방법론의 증명을 위해 설계과정에 적용하여 각 단계별 가상현실을 구현하고, 각 단계별 역할의 수행여부를 확인하여 방법론을 증명하였다. 증명의 결과로, 가상현실 체험을 통한 경험이 설계안을 효과적으로 이해시킬 수 있고 또한 가상현실을 통한 상호작용이 가능함을 증명하였고 이는 설계과정에서의 전반적인 참여가 가능하다는 것을 확인 하였다.

Keywords

References

  1. 강인석, 문지석, 권중희. 2007. 토목공사 개념설계단계의 가상현실(VR) 기능 구축방안 연구. 대학토목학회논문집. 27(6D) : 759-765 Kang LS, Moon JS, Kwon JH. 2007. Development of Virtual Reality Functions for Visualizing Concept Design Information for Civil Engineering Projects. Journal of Korea Society of Civil Engineers. 27(6D) : 759-765
  2. 고재용, 김은형. 2015. 조경설계를 위한 Geodesign 방법론. 한국공간정보학회지. 23(6) : 77-87 Ko, JY, KIM, EH. 2015. A Geodesign Methodology for Landscape Design. Journal of Korea Spatial Information Society 23(6) : 77-87
  3. 고준환. 2006. 참여형 GIS(PPGIS)에 관한 연구. 한국지적학회지. 06(1) : 23-32 Koh JH. 2006. A Study on The Public Participation GIS(PPGIS). Journal of The Korean Cadastre Information Association. 06(1) : 23-32
  4. 김가야, 정범석, 김남석. 2008. 도로설계 평가를 위한 3차원 시뮬레이션 적용. 한국지리정보학회지. 11(2) : 121-131 Kim GY, Jung BS, Kim NS. 2008. Application of Simulation for Road Design Evaluation. The Korean Association of Geographic Information Studies. 11(2) : 121-131
  5. 김승범, 김광현. 2012.시애틀공공도서관의 사례를 통해 살펴본 건축디자인 과정에서의 담론과 참여를 통한 공공성 구현. 대한건축학회. 28(2): 131-138. Kim SB, Kim GH. 2012. Realizing Publicness with Discourse and Participation on Architectural Design Process in the Case of Seattle Public Library. Journal of the Architectural Institute of Korea Planning & Design. 28(2): 131-138.
  6. 김지현. 2001 도시설계 과정에서 INTERNET과 VRML을 이용한 주민참여시스템 개발에 관한연구. 박사학위논문. 홍익대학교 Kim JH. 2001. The Communication System in the Urban Design Process by Using Internet Technology and VRML. [dissertation]. Hongik University.
  7. 박영근, 서용철. 2010. 증강현실 기술을 이용한 3차원 지도 구현. 한국지적정보학회지. 12(2) : 111-124. Park YK, Suh YC. 2010. Constructing 3D-MAP Using Augmented Reality. Journal of The Korean Cadastre Information Association. 12(2): 111-124.
  8. 이명규. 2005. 주민참여와 도시개발. 도시정보. 2005-06. 279. pp. 95-113 Lee MK. 2005. Citizen Participation and Urban Development. 2005-06. 279. pp. 95-11
  9. 임승빈, 주신하. 2002. 조경계획 설계. 보문당. p. 32-33 Lim SB, Ju SH. 2002. Landscape Planning and Designing. Bomundang. p. 32-33
  10. 정대웅. 2016. 전통문화원형의 VR 콘텐츠제작 연구. 석사학위논문. 경상대학교. Jung DW. 2016. A Study on VR Content Creation of Traditional Culture Archetypes. [dissertation]. Gyeongsang National University
  11. 최 현. 2006. 환경영향평가를 위한 VR기법으로 현실감을 고려한 도로설계. 한국해양정보통신학회논문지. 10(10) : 1842-1847 Choi H. 2006. The Environmental Impact Assessment of at Road Design in the Light of the Sense for the Real from the Virtual Reality. Journal of The Korean Institute of Maritime Information and Commucation Sciences. 10(10) : 1842-1847
  12. 최혜영. 배정한. 2016 공론과 커뮤니티 형성을 통한 단계적 참여 설계.-뉴욕 거버너스 아일랜드 공원 및 공공 공간을 중심으로-한국조경학회지. 44(2):11-24, Choi HY., Pae JH. 2016 Step-by-step Participatory Design Process through Construction of Public Discourse and Community Development-An Analysis of New York Governors Island Park and Public Spaces. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture. 44(2):11-24. https://doi.org/10.9715/KILA.2016.44.2.011
  13. Griffon, Sb., Nespoulous, Al., Cheylan, JP., Marty, P., Auclair, D. 2011. Virtual Reality for Cultural landscape Visualization. Virtual Reality. 15(4) : 279-294 https://doi.org/10.1007/s10055-010-0160-z
  14. Hanzl, M. 2007. Information Technology as a Tool for Public Participation in Urban Planning: A Review of Experiments and Potentials. Design Studies. 28(3) : 289-307 https://doi.org/10.1016/j.destud.2007.02.003
  15. Hudson-Smith, Evans A, Batty S, Batty, S and M. 2007. Online Participation: The Woodberry Down Experiment. Centre for Advanced Spatial Analysis University College London.
  16. Richard K. 2002. The Role of E-government and Public Participation in the Planning Process.
  17. Arnstein, Sherry R. 1969. A Ladder of Citizen Participation. Journal of the American Planning Association. 35(4)
  18. Wiedemann, I, Femers, S. 1993 Public Participation in Waste Management Decision Making: Analysis and Management of Conflicts. Journal of Hazardous Materials. 33 : 355-368 https://doi.org/10.1016/0304-3894(93)85085-S
  19. Block by Block. 2016. Block by Block[Internet]. [http://blockbyblock.org/]. Last accessed 20 September 2016.
  20. CityEngineTV. 2016. Designing Our Future-Urban Redevelopment Authority[Internet]. [www.youtube.com/watch?v=ti19Sz2EK4Q]. Last accessed 20 September 2016.
  21. (MS) Microsoft. 2016. Hololens[internet]. [www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us]. Last accessed 20 September 2016.
  22. (MS) Microsoft HoloLens. 2016. Microsoft HoloLens: Partner Spotlight with Trimble[Inetrnet]. [https://www.youtube.com/watch?v=kXVW4sUsh3A].Last accessed 20 September 2016.