Analysis on the Validity of 'Point of Knowing' in Elementary Mathematics Textbook

초등학교 수학 교과서에 나타나는 앎의 시점의 타당성 분석

  • Kang, Taeseok (Seoul Eunjung Elementary School) ;
  • Kang, Wan (Seoul National University of Education) ;
  • Lim, Dawon (Graduate School, Seoul National University of Education)
  • Received : 2016.10.10
  • Accepted : 2016.11.10
  • Published : 2016.11.30

Abstract

The purpose of the study is to identify the point of knowing. The point of knowing is the time, which indicates that 'knowing' occurs in the recognition process. To understand recognition process, the researchers analyzed the questions in units of lessons presented in elementary mathematics textbooks. The researchers analyzed the validity of the point of knowing and found out the basis of the point of knowing. The results are as follows. First, the point of knowing is time to expect to change from a leaner's 'not-knowing' to 'knowing'. Second, the point of knowing can be identified with the questions on textbooks to ask students to do practical action. Third, the point of knowing is closely related to instructional objective in a class. Fourth, in relation to subsidiary awareness and focal awareness, the point of knowing corresponds to focal awareness. Fifth, the point of knowing is equivalent to the inflection point at which personalization/contextualization is changed into depersonalization/decontextualization.

본 연구는 앎의 시점을 밝혀내기 위한 것이다. 앎의 시점이란 '모름'에서 '앎'으로 변화하는 인식의 과정에서 앎이 일어나는 시점을 의미한다. 인식의 과정을 파악하기 위해 초등학교 수학 교과서를 한 차시 단위로 하여 제시되는 질문을 분석하였다. 그 결과 교과서 속에서 앎의 시점을 판단할 수 있는 근거를 찾을 수 있었다. 첫째, 앎의 시점은 학습자가 '모를 것이다'라는 예상에서 '알 것이다'라는 기대로 바뀌게 되는 시점이다. 둘째, 교과서에서 학습자의 실질적 수행을 요구하는 질문에서 파악할 수 있다. 셋째, 차시의 수업 목표와 밀접하게 연결되어 있다. 넷째, 보조인식과 초점인식의 관계에서 초점인식에 해당된다. 다섯째, 개인화/배경화에서 탈개인화/탈배경화로 변곡 되는 시점에 해당된다.

Keywords

References

  1. 강완.김상미.박만구.백석윤.오영렬(2009). 초등수학교육론. 서울: 경문사.
  2. 교육부(2015), 수학 1-2, 3-2, 4-1, 4-2, 5-1, 5-2, 6-2. 서울: 천재교육.
  3. 남진영(2008). 폴라니 인식론에 기초한 수학교육의 목적. 대한수학교육학회지, 수학교육연구 18(1). 137-156.
  4. 문교부(1987). 산수 3-1. 서울: 국정 교과서 주식회사.
  5. 엄태동(1998). 교육적 인식론 탐구. 서울: 교육과학사.
  6. 이홍우(2010). 증보 교육과정탐구. 서울: 박영사.
  7. Baroody, A. J. (2006). Why children have difficulties mastering the basic number facts and how to help them. Teaching Children Mathematics. August 22-31.
  8. Glasersfeld, E. V.(1995) Radical Constructivism: A Way of Knowing and Learning. London. Washington, D.C.: The Falmer Press
  9. Jha. S. R. (2002). Reconsidering Michael Polanyi's Philosophy. University of Pittsburgh Press.
  10. Kang, W. (1990) Didactic transposition of mathematical knowledge in textbooks. Doctoral dissertation, University of Georgia.
  11. Polanyi, M. (1962). Personal Knowledge: towards a post-critical philosophy. Chicago: The University of Chicago Press.
  12. Polanyi, M. (1967). The tacit dimension. New York: Anchor Books.
  13. Polanyi, M. (1969). Knowing and being : essays by Michael Polanyi. London: Routledge & Kegan Paul.
  14. Polanyi, M., & Prosch, H. (1992). 지적 자유와 의미. (김하자.정승교 공역). 서울: 범양사출판부. (원서출판 1977)
  15. Ryle, G. (1949). The Concept of Mind. New York : Routledge.