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Heidegger의 '현존재(Da-Sein)'가 학교교육목표 설정에 주는 함의

The Implications of Heidegger's 'Da-Sein' for Establishment of School Educational Objective

  • 투고 : 2016.07.19
  • 심사 : 2016.10.07
  • 발행 : 2016.10.31

초록

본 논문에서는 하이데거의 '현존재(Da-Sein)'로서 인간관이 학교교육목표 설정에 주는 함의를 탐구하였다. 서구의 전통적 인간관은 이성적 인간관이다. 흄은 이미 자신의 독특한 인간관인 정념론을 통해 이성적 인간관을 비판하였다. 그러나 흄의 정서적 인간관은 이성적 인간관과 마찬가지로 기능적 인간관의 한계를 벗어나지 못했다. 반면, 하이데거는 실존적 인간론을 통해 기능적 인간관을 극복하고자 하였으며, '현존재'라는 새로운 개념을 제시하였다. '현존재'는 인간이라는 용어에 담긴 '이성적 동물'이라는 선입견을 해체하고자 하이데거가 창조한 인간을 대체한 용어이다. '현존재'는 실존성, 각자성, '세계-내-존재'라는 세 가지 성격을 갖는다. '현존재'의 세 가지 성격은 다음과 같이 학교교육목표 설정에 시사점을 준다. 첫째, 학교교육목표는 학생들이 자아를 지속적으로 발견해 나갈 수 있는 의미를 가진 용어로 진술되어야 한다. 둘째, 학교교육목표는 학생들이 다양한 방식으로 구현할 수 있어야 한다. 셋째, 학교교육목표는 학생들이 공유할 수 있는 보편성을 내재해야 한다. 현재 일부 학교에서 이루어지는 학생의 행복을 중심에 두고 고려된 학교교육목표의 변화는 '현존재'의 의미와 관련된 측면이 있다. 하이데거의 '현존재'에 기반한 학교교육목표의 설정은 인간의 진정한 존재 특성을 고려하는 교육으로의 지평을 열어줄 것이다.

This research aimed at investigating the implications of the view of human beings of Heidegger's 'Da-Sein' on the establishment of the school educational objective. The traditional western view of human beings is a rational human one. Hume criticized such a rational human view already through his unique (naturalistic) view, which is a treatise of passion. However, Hume's emotional human view still remained a functional human view, which is essentially the same as the rational human view. Nevertheless, Heidegger intended to depart from the functional human view through his existential human view, suggesting a new concept of 'Da-Sein'. 'Da-Sein' is an alternative term that Heidegger created to replace the term, human, in order to dissolve the prejudice, 'animal rationale', inherent in this term. 'Da-Sein' has three characteristics, i.e. Existenzialit, Jemeinigkeit, and 'In-der-Welt-sein'. These three characteristics of 'Da-Sein' have the following implications for the establishment of the school educational objective First, the school educational objective should be stated in terms that have significance for the students and help them to continuously develop their self. Second, the school educational objective should be realized by the students in various ways. Third, the school educational objective should include a sense of universality that can be shared by the students. The current change of the school educational objective in some schools which is based on the students' happiness has an aspect related to the significance of 'Da-Sein'. The establishment of the school educational objective based on Heidegger's 'Da-Sein' could open the way to education that considers the true existence characteristics of human beings.

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