DOI QR코드

DOI QR Code

Provide methods to improve the teaching of piano technique through the works of Stephen Heller. -By focusing on rhythm and balance-

스티븐 헬러(Stephen Heller)의 작품을 활용한 피아노 테크닉 학습방법 -리듬과 발란스 중심으로-

  • Lim, Ju-Hee (Department of Applied Music, Seowon University)
  • 임주희 (서원대학교 실용음악과)
  • Received : 2016.11.01
  • Accepted : 2016.12.08
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The purpose of this study is to provide methods to improve the teaching of piano technique of intermediate-level learners through the works of Stephen Heller by focusing on rhythm and balance. Although a romantic-era composer, Stephen Heller's works are not well-known. However, when analyzing his compositions, many require the player to focus on their foundational piano techniques and musicality. Heller composed many interesting works including etudes that allow intermediate-level pianists to develop their musicality as much as those playing Chopin or Liszt from the same era. This study presents teaching methods for developing piano technique by focusing on rhythm and balance, and for enhancing musicality to improve the quality and significance of piano education and pedagogical research.

본 논문에서는 헝가리 출신의 작곡가 스티븐 헬러(Stephen Heller)의 피아노 작품들을 활용해 리듬과 발란스를 중심으로 중급과정의 학습자들의 피아노 테크닉이 향상될 수 있는 연습방법 및 교수방안을 제시하고자 한다. 스테판 헬러는 낭만시대의 작곡가로 우리에게 비교적 많이 알려지지는 않았지만 그의 작품을 살펴보면, 기초적인 피아노 테크닉을 향상시키고 더 나아가 음악성을 개발시킬 수 있는 작품들을 많이 작곡한 것을 알 수 있다. 헬러의 작품들은 대부분 피아노 연습곡임에도 불구하고 음악적이고 중급 또는 고급과정의 학습자들이 다루기에 흥미로운 작품들이 많다. 또한 그의 작품들은 음악적 표현력을 개발시키고 연주용 레퍼토리로 사용하기에 가치 있는 곡들로 낭만시대의 쇼팽, 리스트, 슈만 등과 같은 낭만시대 대작의 작품을 연주하기 전 단계에서 중급과정의 학습자들이 다루기에 효과적이다. 이에 본 연구에서는 스티븐 헬러의 피아노 작품들을 활용해 피아노 테크닉 향상과 음악성을 개발시키기 위한 연습방법을 리듬과 발란스 중심으로 제시하고 이를 통해 피아노 교육의 질적 향상과 교수법적 연구에 중요한 의미를 갖고자 한 논문이다.

Keywords

References

  1. Max W. Camp, Developing piano performance, A Teaching Philosophy, N. C: Hinshaw Music, lnc, 52, 1981.
  2. Daniel. R. & Bowden. J, The intermediate piano stage: exploring teacher perspectives and insights. British Journal of Music Education, 30/2, 245, 2013. DOI: https://doi.org/10.1017/S0265051713000041
  3. Barbedette, H, Stephen heller. Paris. Eng. Trans. 1877/R1974 with an introduction by R. E. Booth, Detroit Reprints in Music, pp. 79-82, 1876.
  4. Biglerand, L.&Lloyd-Watts, V. Suzuki teaching piano, Seoul: Churchmusic, 1985.
  5. Byun, Ji-hye, Study of Expressive Piano Technique for Intermediate students -Focusing on '25 Etudes Introduction a l'art du phrase Op. 45' by S. Heller-, M. A, Ewha Womans University, 2012.
  6. Clarfield. Ingrid Jacobson, 41 Piano Studies Selected for Teachnique and Musicality, O Se jip(Tr.), Seoul:
  7. Westney. W, Performance Notes To Stephen Heller's Selected Studies, Opus 45 and 46, N. Y: G. Schirmer, pp. 5-8, 2005.
  8. Kim Hung In, Fundamentals of Music Theory, Seoul: Joongangart, 2005.
  9. Lee Hong su, Surrent approach of music education. Seoul: Sekwang, 1990.
  10. Beom Yeong Suk, Piano Pedagogy with a commentary. Seoul: Samhomusic, 2005.
  11. Heller. S, 24Etudes d'Expression et de Rhythme, Op. 125, Breitkopf und Hartel, 1869.
  12. Heller. S, Twenty-Five Studies for Developing a Sense for Musical Rhythm and Expression, Op. 47. N. Y: G. Schirmer, 1894.
  13. Daniel. J, Verstand und Gefuhl, Wien-Munchen: Ludwig Doblinger, p. 169, 1965.