DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Independent Rhythm Technique of Synthesizer & Percussions - Focusing on the Sting's "Nothing Like The Sun" Album -

신디사이저와 퍼커션의 독자적인 리듬기법 연구 - Sting의 "Nothing Like The Sun" 앨범을 중심으로 -

  • 엄수한 (경민대학교 실용음악과)
  • Received : 2016.11.03
  • Accepted : 2016.12.08
  • Published : 2016.12.31

Abstract

Sting (Gordon Sumner) is a British musician and singer-songwriter. He was the principal songwriter, lead singer, and bassist for the new wave rock band 'The Police' from 1977 to 1984, before launching a solo career in 1985. With his stylish and sophisticated sensibility and musical spectra, he achieved 100 million album sales. In this thesis, after he disbanded the group THE POLICE, his career as a solo artist with his wide variety of musical colors has been acknowledged for his reputation over more than 30 years. Therefore, I analyze 'Sting' of music included in 'Straight To My Heart' and 'Be Still My Beating Heart' in. Songs in indicate that the drum part the tunes that there is in a record doesn't break away from the basic way of music. The role of the whole rhythm division through the various percussions or can see a synthesizer than the role as the cord musical instrument that there are lots of tunes placing a great deal of weight on the role as the rhythmic musical instrument more. The unique instrument-based rhythm of the early Sting and role dispensation create a unique sound that is quite different from what the musician subsequently recorded. The feature and rhythmic characteristic, which is the arrangement that appeared outstandingly in this record, I am trying to explain about the way in which I lead the basic flow of the tune through the rhythm division of the other musical instruments which I split that is, the drum beat and break away from a rhythm from the divided general way and include a percussion.

스팅은 1985년 첫 솔로앨범인 를 필두로 세련된 감각과 폭넓은 음악적 스펙트럼을 선보이며 1억 장 이상의 앨범 판매고를 올린 영국을 대표하는 아티스트다. 본 논문에서는 스팅이 솔로 아티스트로서 폴리스 해체 이 후 30년이 넘도록 다양하고 폭넓은 자신만의 음악적 색채를 인정받는데 큰 발판이 되었던 음반에 수록되어 있는 곡들 중 'Straight To My Heart'와 'Be Still My Beating Heart'의 리듬 편곡에 대해 중점적으로 분석 할 것이다. 음반에 있는 곡들은 전체적으로 드럼파트는 기본적인 연주를 벗어나지 않고 전체적인 리듬분할의 역할을 여러 가지 퍼커션을 통해 하거나 신디사이저를 코드악기로서의 역할보다는 리듬악기로서의 역할에 더 비중을 둔 곡들이 많은 것을 볼 수 있다. 솔로 초기 스팅 만의 독특한 악기별 리듬구성과 역할배분은 다른 뮤지션들의 음반과는 사뭇 다른 그 만의 독특한 사운드를 창출해낸다. 이에 본 논문에서는 이 시기의 음반에 두드러지게 나타난 편곡적인 특징과 리듬적 특성, 즉 드럼비트를 쪼개서 리듬을 분할하는 통상적인 방식에서 벗어나 퍼커션을 포함한 다른 악기들의 리듬분할을 통해 곡의 기본적인 흐름을 이끌어가는 방법에 대해 설명 하고자 한다.

Keywords

References

  1. http://www.sting.com/biography, 2011.
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Sting_(musician), 2016.
  3. Gable, Christopher, The Words and Music of Sting, Praeger Publishers, p. 24-53, 2008.
  4. Sandford, Christopher, Sting, Back on the Beat, Carroll & Graf Publishing, p. 56-57, 2007.
  5. Hal Leonard Publishing, Sting-Nothing Like The Sun, Hal Leonard Publishing, p. 21-33, p. 86-117, 2007.
  6. Sting, Broken Music : A Memoir, Heart Walk Publishing, p.34-36, 2014.
  7. Clarkson, Wensley, Sting, The Secret Life of Gordon Sumner, Blake Publishing, p.38-43, 1996.
  8. James Berryman, Sting and I, Blake Publishing, p. 86-91, 2005.
  9. Jong Hwan Lee, Pop Is Dead, Lees & Bo ok Publishing, p. 322-323, 2004.
  10. Jeong A Jo, The Decisive Moment In Pop Music, Dodulsaegim Publishing, p. 179-180, 2004.