초록
급변하는 현재에 미디어로 인해 변해가는 상황들에 대해 증강현실과 관련된 영상커뮤니케이션의 개념과 특징, 매체에 관하여 이론적 고찰을 시도한다. 증강현실은 무에서 유를 창조하는 것이 아니라 표현이 새로워지는 것이며, 이는 즉 인터페이스의 차이로 인한 커뮤니케이션의 구조를 변화 시키는 것이다. 이를 현재 직면하고 있는 뉴미디어 시대에 있어서 나타나는 새로운 커뮤니케이션 상황을 과거에 대한 연구로부터 현재의 이론적인 모방과 절충을 잘 접목시킨 철학자이자 미디어 이론가인 벤야민 (W.Benjamin), 마샬 맥루한 (M.McLuhan), 노르베르트 볼츠 (Norbert Bolz)와 장 보드리야르 (Jean Baudrillard) 이론으로 현재의 문화적 맥락 안에서 증강현실에 대해 고찰해 보는 것에 의의가 있다.
As the characteristics, attributes, and accepted way of media have been changing with newly emerging media, human recognition and the communication structure have also been changing. Media are not isolated from the others and emerge in the cultural context; With the drive to juxtapose the old and the new to be in diversified forms, the old media are utilized and improved. In this rapidly changing circumstance by the media, we attempt to theoretically explore the concept and characteristics of visual communication and the media related to augmented reality. Augmented reality does not create something out of nothing but renew the expression; Thus, it reforms the structure of communication. Therefore, there is a significance to look into theories of W.Benjamin, M.McLuhan, Norbert Bolz, and Jean Baudrillard who linked the past to the present in accordance with the new era of communication for us to find out the meaning of augmented reality in the current cultural context.