DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Ontology in Stop-Motion Animation

스톱 모션 애니메이션에서 사물의 존재론에 대한 고찰

  • Nah, So-Mi (Dept. of Computer Graphic Design, Catholic Kwandong University)
  • 나소미 (가톨릭관동대학교 방송문화예술대학 CG디자인학과)
  • Received : 2016.09.30
  • Accepted : 2016.11.20
  • Published : 2016.11.28

Abstract

Stop-Motion Animation is the work that gives lives to the objects. In order to give lives to objects and to form story line to persuade the audience, it is important that the reason of choice of color, material, and texture has something to do with the narratives. For this study, among the Garri Bardin's animation, the ones with good representation of the objects have been chosen: Conflict (1983), Fioritures (1987), and Adagio (2000). With these animations, I would like to look for the meaning of existence of the objects, and to consider the importance of the relationship between the types of objects that are represented and the narratives.

이 논문은 이미지만으로 표현하는 경우에는 주제 전달력을 위해 애니메이션에서 보여주는 모든 미장센의 요소의 중요성에 대한 목적을 가지고 연구하고자 한다. 하이데거과 샤르트르의 존재론을 기반으로 본론에서는 러시아 애니메이션 작가인 게리바르딘의 작품 중 사물의 특성을 잘 살린 작품을 선별하여 분석하였다. Conflict (1983), Vikrutasy (1987), Adagio (2000) 작품을 통해 사물의 존재의 의미를 찾아보고, 표현된 사물의 유형과 내러티브의 상관관계에 대해 고찰하였다. 게리바르딘의 작품 분석 결과 스톱 모션 애니메이션 재료의 성질이 내러티브를 구성하고, 재료 하나하나의 의미가 주제와 관련되어 음성으로 표현하지 않고 이미지만으로 소통이 될 수 있다는 것을 입증하였고, 사물에 대한 고찰로 애니메이션의 소재를 통해 주제를 표현한다는 결론을 도출하였다. 이 연구는 향후 스톱모션 애니메이션에 대해 교육을 하고자 할 때 사물의 특성에 대한 분석이 애니메이션에 중요한 영향을 끼치는가에 대한 설득을 위한 도구로 의의가 있다.

Keywords

References

  1. Sartre. Jean Paul, "L'Etre et le neant(essai d'ontologie phenomenologique)", Gallimard, 1943.
  2. Heidegger. Martin, "Sein Und Zeit", Distribooks Inc, 2006.
  3. D.K. Kim, "Heidegger's Art theory", GreenBee, ISBN: 8976823230 04100, 2009.
  4. D.K. Kim, "Heidegger's Art theory", GreenBee, ISBN: 8976823230 04100, 2009.
  5. D.K. Kim, "Heidegger's Art theory", GreenBee, ISBN: 8976823230 04100, 2009.
  6. J.H. Ha, "A Research on the Expression Utilizing the Features of Medium in Visual Expression", Ewha Womans University, 2005.
  7. H.K. Kang, "Basic Concepts of Modern Art", Jae Won, 1995.
  8. G.H. Jeong, "Study on the object of Dadaism", art nonjip, vol.5, Chonnam National University Art Institute, p 95, 2003.
  9. Barthes. Roland, "LA Chambre Claire: Note Sur LA Photographie", Midwest European Pub; illustrated edition edition, 1980.
  10. D. Norman, "Emotional Design", Perseus Books Group, 2005.
  11. K. H. Lee, "Mobile UX / UI guidebook". Freelek. p23, 2000.
  12. H. W. Nah, "A Study on Usabilities in Mobile Social Commerce with Information Architecture". Journal of Digital Design, Vol. 13, No. 1, pp. 266-268, 2013.
  13. S. S. Hyun, "A Study on the Information Aarchitecture for the Web Interface". Journal of Korea Society of Design Culture, Vol. 7, No. 2, pp. 166-168, 2001.
  14. Ho-Jin Song, Eui-Tae Jeong, "A Study on the utilizing parody and pastiche in Contemporary Art Works", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 6, pp. 201-212, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.6.201
  15. J. O. Han, "The Influence of Difference in the Information Hierarchy on Perception of Transition Animation". HongIk University, pp. 5-21, 2012.