Abstract
This study is about comparing the mobile user experience of Facebook and Instagram which are most often used among the recent SNSs by the people in their 30s and under. This study analyzed the user experience level after dividing the user experience factors through the Creating Pleasurable Interfaces model, and suggested the mean analysis as well as the result of Wilcoxon rank test which is a nonparametric statistics method. As a result of study, the Display information visually factor in functional factor and the configuration of the main page in convenient factor were a statistically significant difference in the mobile user experience of Facebook and Instagram. It is expected that this study may help seeking the user experience factors to be promoted preferentially in a competitive situation through the statistical comparative evaluation of the experience of two SNS users.
본 연구는 최근 SNS(Social Network System)중 30대 이하 연령층에서 가장 많이 이용하고 있는 페이스북과 인스타그램의 모바일 서비스 사용자 경험 비교에 관한 연구이다. 감성인터페이스 모형을 통해 사용자 경험의 요소를 나누고 사용자 경험 수준을 분석하였고, 평균 분석과 비모수적 통계방법인 윌콕슨 부호화순위검정 결과를 제시하였다. 연구결과, 페이스북과 인스타그램의 모바일 사용자경험에서 기능성 요소의 메인 페이지의 직관적 구성 항목과 편리성 요소의 시각적으로 정보 전달 항목에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이 연구는 두 SNS의 사용자 경험에 대한 통계적인 비교 평가를 통해 경쟁상황 속에서 우선적으로 개선할 사용자 경험 요소를 모색하는데 도움을 될 것으로 기대한다.