DOI QR코드

DOI QR Code

개인간 디지털콘텐츠 유통상의 라이선스 다양화에 대한 로지스틱 회귀모형

Logistic Regression Model on the copyright licence diversification through interindividual Digital Contents distribution

  • Suh, Hye-Sun (Dept. of Computer Science & Engineering, Daejin University)
  • 투고 : 2016.10.20
  • 심사 : 2016.12.20
  • 발행 : 2016.12.28

초록

융복합적 개인 창작물의 합법적인 유통을 활성화 시키고자 특정포맷과 양식이 있는 가칭 '스마트 보드'라는 유통플랫폼에 대한 소비자들의 수용 여부가 어떠한지 통계적 모델링을 통해 분석해보고자 한다. '스마트보드'란 개인이 만든 융복합적 디지털 창작물을 쉽게 업로드하거나 또는 업로드 된 콘텐츠를 사용자의 사용목적에 따라 다양하게 라이선스를 부여함으로써 필요로 하는 사람들 간에 합법적 인 유 무료 거래를 할 수 있게 하는 유통플랫폼을 말한다. 이러한 유통플랫폼의 전제하에 일반 디지털 콘텐츠 사용자를 대상으로 정량 설문조사를 실시하였으며 설문결과를 바탕으로 '스마트보드' 사용의사 여부에 어떤 요인들, 즉 이용자의 프로화일 속성, 콘텐츠 사용행태, 창작활동 경험여부, 라이선스에 대한 인식, 태도 등 이 얼마나 영향을 주는지를 로지스틱 회귀모형을 통해 검증해보고자 한다. 그리고 그 결과로부터 향후로도 계속 늘어날 개인 창작자들(웹툰작가, 사진작가, 작가, 아티스트 등등)의 저작권 보호와 사용자의 이용 편이성을 반영한 라이선스 다양화 유통플랫폼 개발의 필요성을 강조하고자 한다.

I would like to analyze the customers accommodation availability of the provisional 'smart board,' having specific mode and style, as a circulation platform of digital contents with using a statistic model in order to find a way and means to activate legal circulation of convergence individual products. The smart board means a circulation platform for both users' convenience and copyright protection, by being conveniently able to upload personal convergence digital contents or apply various licence to the uploaded contents according to the purpose of use. Under these premises of the smart board, this paper is going to focus on verifying to find out which factors, such as users' profile attributes, contents using behaviors, awareness of licence and etc, influence on the intention of using the smart board of general users by using a logistic regression model.

키워드

참고문헌

  1. J. J. Lee, K. S. Han, "A Study on Factors Affecting the Usage of the Digital Copyright Exchange in Knowledge Service Convergence Era", Journal of Digital Convergence, Vol. 10, No. 6, pp 153-158, 2012. https://doi.org/10.14400/JDPM.2012.10.6.153
  2. H. S. Lee, "A Study of Digital Contents Memedia User's Awareness of Copyright Contents", Master's Thesis, Kyung Hee University, 2013.
  3. Je. Lee, S. H. Ryu, "A study of Copyright Infringement Countermeasures for designers", Journal of Digital Convergence, Vol. 14, No. 9, pp. 447-452, 2016. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.9.447
  4. M. S. Choi, S. U. Choi, "A Study on Video Copy Detection Methods Using Representative Color Sequence for Protecting Copyrights", Journal of Digital Convergence, Vol. 10, No. 5, pp. 185-191,2012. https://doi.org/10.14400/JDPM.2012.10.5.185
  5. Y. H. Lee, M. G. Jo, and S. H. Jo, "A Study on Copyright Protection Method of Web Image Contents", The Journal of the Institute of Internet, Broadcasting and Communication, Vol. 15, No. 1, pp. 37-43, 2015. https://doi.org/10.7236/JIIBC.2015.15.1.37
  6. S. S. Shin, "A Study on Multi-Media Contents Security Using Android Phone", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 3, No. 1, pp. 19-25, 2012.
  7. S H. Yun, "The Method of Digital Copyright Authentication for Contents of Collective Intelligence", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 6, pp.185-193, 2015 https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.6.185
  8. B. Y. Sohn, H. S. Suh, "Market condition of Digital contents through interviewing Experts in Business and Research Analysis about License of Individual Contents", Journal of Digital Convergence", Vol. 12, No. 12, pp. 357-364, 2014.
  9. B. M. Suh, W. R. Park, "The Influence of Diffusion of New Media Platform in Production and Distribution of Contents Industry", Journal of the Korea Industrial Information Systems Research, Vol. 14, No. 1, pp. 43-55, 2009.
  10. Myoung-Hye HUH, "SAS Categorical Data Analysis", pp. 64-72, Free Academy, 1995.
  11. S. H. Jin, "Mastering Data Mining Professor", pp. 156-173, Hannarae, 2014.
  12. G. S. Maddala, "Limited Dependent and Qualitative Variables in Econometrics", Cambridge University Press, 1983.
  13. J. G. Cragg, R. S. Uhler, "The demand for automobiles", The Canadian Journal of Economics 3: 386-406, 1970. https://doi.org/10.2307/133656
  14. D. McFadden, "Conditional logit analysis of qualitative choice behavior", Frontiers in Econometrics, Academic Press, pp.105-142, 1974.
  15. D. R. Cox, E. J. Snell, "Analysis of Binary Data", Second Edition, Chapman & Hall, 1989.
  16. P. D. Allison, SAS Institute Inc Home page, http://support.sas.com, 23-26, 2014.
  17. P. Prabasaj, P. Michael and L. Stanley, "Standardizing the power of the Hosmer-Lemeshow goodness of fit test in large data sets", Vol. 32, No. 1, pp. 67-80, 2013. https://doi.org/10.1002/sim.5525
  18. H. S. Suh, K. S. Yang, N. Y. Kim, H. Y. Kim and M. K. Kim, "Regression Analysis using SPSS", pp.161-177, Free Academy, 2003.