DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Game management system suitable for mobile games

모바일 게임에 적합한 게임운영 시스템 개발

  • 이동성 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 유석호 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 경병표 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이동열 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이동엽 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이완복 (공주대학교 게임디자인학과)
  • Received : 2015.11.17
  • Accepted : 2016.01.20
  • Published : 2016.01.28

Abstract

In the area of mobile game, the job of data analysis is very important. As the mobile game market is being expanded, the characteristics of the market have been so much changed, that the contents updating and marketing strategy should be built on thorough understanding and analysis result of the gamers' needs and their play pattern. Thus the importance of the mobile game management system can not be overemphasized. However, in practice, most of the mobile game companies are small scale, and they have intrinsic problem to provide successful game service to user with a dedicated operating team. To overcome these problems, this paper suggests an efficient mobile game management system based on our already developed mobile game. And the effectiveness of our system is illustrated by our case examples such as prompt response to user question or refund request. Our proposed system also played an important role to plan additional contents update, providing scientific data analysis result on user's play pattern and purchase trend.

모바일 게임에서 데이터는 매우 중요한 요소이다. 모바일 게임 시장이 발전하면서 이제는 콘텐츠의 힘으로 만 유지되는 시장이 아닌, 철저한 분석과 유저 행동에 대한 이해를 바탕으로 업데이트와 마케팅을 진행해야하는 시장으로 바뀌었으며, 운영 시스템의 필요성은 날로 중요해 지고 있다. 하지만 실제로는 모바일 게임의 특성상 개발인력이 소규모인 경우가 많기 때문에 운영부서가 따로 존재하지 않는 회사가 많으며, 마켓의 다양성으로 인해 성공적인 서비스 제공에 한계점이 있다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 극복하고자 실제 개발된 모바일 게임을 기준으로 구축한 모바일 게임 운영 시스템에 대해 제안하고 있으며, 그 유용성에 대해 보여주고자 한다. 적용결과 유저들에게 손쉽게 답변과 환불 처리를 할 수 있었으며, 분석 시스템의 데이터를 바탕으로 사용자 행동 패턴 등을 분석하여, 추가 콘텐츠를 기획하는데 큰 도움이 되었다.

Keywords

References

  1. Yoon-Yim Lee, "A Study on the Game Master Supporting System to Enhance the Services", Sangmyung University, pp.1-5, 2008
  2. Eui-Jun Jeong, Min-Chul Kim, Seoung-Ho Ryu, "Effects of Online Game Service Satisfaction and Content Satisfaction on Users' Game Loyalty", Korea Game Society Vol.12 No,4, pp.1-2, 2012
  3. Min Jae Lee, "A Study on Game Masters' Role and Identitiy in MMORPG", Sangmyung University, pp.1-2, 2006
  4. Huy Kang Kim, Young Jun Kum, "Mobile game services security issues in the Android environment", Korea Institute Of Information Security, Vol.23 No.2, pp.1-8, 2013
  5. Jung-Hyun Kim, Kyung-Sik Kim, "A Study on Game Design Methology Following Types of Games, Type of Garners -Focused on MMORPG-" Journal of Games & Entertainment Vol.13 No.3, pp.1-7, 2006
  6. Jik-yung Kim, Sang-Hoon Kim, "Factors Influencing the Customer Relationship Duration in the Online Game Service Industry", Marketing research Vol.19 No.1, pp.1-4,, 2004
  7. Hyuk-In Kwon, Young-Seok Choi, Sang-Woo Lee, "A Study on the Way of On-Line Game Service - Focus on -", Journal of The Korea Sociey for Computer Game Vol.24 No.4, pp.1-3, 2011
  8. Google, http://www.google.com//analytics/features
  9. Unity3D, https://unity3d.com/kr
  10. IGAWorks, http://www.igaworks.com
  11. 5Rocks, http://www.5rocks.io/ko
  12. KOCCA(2014), "2014 White Paper on Korean Games"
  13. ThinkEquty LLC(2011), "Multi-Channel Game-As-A-Service : Ubiquitous Game In the Cloud"
  14. KOCCA(2014), "Global Game Industry Trend"
  15. KOCCA(2015), "Global Game Industry Trend"