초록
음원, 웹툰 등 라이선스를 체계적으로 관리하는 콘텐츠는 유료이용이 점차 정착화 되어가고 있으나, 여전히 광고수익에 의존하는 무료사이트 등이 난무하여 이러한 디지털콘텐츠를 대다수 콘텐츠 창작자들은 합당한 권리를 보호받지 못하고 있는 실정이다. 반면 다양한 형태의 디지털 디바이스의 보급, 콘텐츠 업로드 플랫폼의 확대 및 업로드 편리성, SNS 등을 통한 신속한 정보공유 등의 환경변화에 따라, 최근에는 장르를 불문하고 디지털콘텐츠를 제작하여 창작활동을 하는 개인들이 급격하게 늘어나고 있다. 따라서 콘텐츠 사용자의 니즈를 바탕으로 한 라이선스 다양화(사용자의 저작물 사용목적, 사용범위 및 활용수준, 이용기간 등에 따라 저작권자가 사용권한을 차등화 하는 것)와 디지털 저작물 유통편리성의 필요성이 대두되고 있다. 본 논문에서는 개인 간 디지털콘텐츠 저작물의 거래 활성화를 위한 사용자의 니즈 및 수용도를 파악하고 개인간 저작물 유통 플랫폼을 구현하는데 그 가이드를 제시하고자 한다.
There have been gradually established paid using system on contents, such as sound source, webtoon etc, with which licences are systematically managed. However, rampant free sites still mostly relying on advertising revenue make difficulties on lots of contents developers and obstruct the protection of their resonable right. In this situation, we need systematic measures to protect copyright of authors and to maximize use of contents of users. Therefore, it is important to handle the convenience of digital contents distribution and the diversity of contents license(differentiating permission rate according to user's purpose, scope, service period etc), based on the need of contents users. This paper implies to guideline to install contents distribution platform of individuals and to apprehend the need and acceptability of users in order to activate digital contents transaction on individuals.