DOI QR코드

DOI QR Code

Game Use and School Life of Korean Adolescents: Gender Difference and Moderating Effects of Social Relationship

청소년의 게임이용과 학교생활 - 성별 차이와 사회적 관계의 조절효과

  • Received : 2015.07.17
  • Accepted : 2015.09.04
  • Published : 2016.01.28

Abstract

This study examines links between Korean adolescents' uses of games and their school lives. A gender-based analysis was conducted and moderating effects of social relationship variables were tested. The major findings are as follows. First, some gender differences were found in impacts of game use. For example, although a game addiction variable appeared to influence both male and female adolescents negatively on the school-related conscientiousness, only male students displayed a negative impact of game time. It represents a gender difference in the preferred game genres and ways of using them. Second, the analysis showed that variables of social relationship could moderate the negative effects of game use. While the relationship with father appeared to moderate the negative effects of game time in male adolescents, the relationship with mother turned out to relieve the negative impacts of game addiction in female ones. In the case of male adolescents, however, the relationship with the parents did not show any moderating effect on game addiction. This study supports the claim that it is necessary to take a gendered approach in studying gaming.

본 연구는 청소년의 게임이용이 학교생활 성실도에 미치는 영향을 분석하고, 그 영향을 조절하는 변인을 살펴보았다. 성별 집단으로 구분해 다중회귀분석을 실시했으며, 주요 분석결과는 다음과 같다. 먼저, 게임중독 변인은 여학생과 남학생 집단 모두에서 학교생활 성실도에 부(-) 방향의 영향을 미쳤다. 한편 게임시간은 남학생 집단에서만 부 방향으로 영향을 미쳤는데 이는 선호 게임유형이나 게임이용 방식에 젠더 차이가 존재하는 측면을 반영한다. 또한, 사회적 관계 변인은 게임이용의 부정적 효과를 조절하는 것으로 나타났다. 남학생 집단에서는 아버지와의 관계가 게임시간의 부적 효과를 조절했으며, 여학생은 어머니와의 관계가 게임중독의 부적 영향을 완화하는 것으로 밝혀졌다. 한편, 남학생의 경우 사회적 관계 변인이 게임중독의 부정적 영향을 조절하지 못했다. 본 연구는 게임이용의 효과에서 나타나는 성별 차이를 밝힘으로써 게임연구에서 젠더 특화적인 접근이 필요하다는 주장을 뒷받침했다.

Keywords

References

  1. 이데일리, "美, 스마트폰 보급에 여성 게임 유저급증", 2014(8월 20일자, http://www.edaily.co.kr/news/NewsRead.edy?SCD=JH51&newsid=03375126606189288&DCD=A00805&OutLnkChk=Y)
  2. 연세대 사회발전연구소, 2014년도 한국 어린이.청소년 행복지수 구축: OECD 국제비교연구보고서, 2014.
  3. T. Y. Kim, N. Choi, and S. H. Yi, "What are Computer Games for Adolescents?," Journal of Korea Game Society, Vol.13, No.3, pp.105-120, 2013. https://doi.org/10.7583/JKGS.2013.13.3.105
  4. 임소혜, 조연하, "부모와 또래집단의 게임이용중재가 청소년의 게임이용에 미치는 영향", 사이버커뮤니케이션학보, 제28권, 제4호, pp.173-218, 2011.
  5. 조영기, "청소년의 온라인 게임 이용효과에 미치는 영향요인 분석," 사이버커뮤니케이션학보, 제26권, 제4호, pp.151-193, 2009.
  6. 최훈석, 용정순, 김교헌, "청소년 게임이용에 대한 학부모의 인식 조사 연구," 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 제17권, 제4호, pp.435-459, 2011.
  7. 전경란, "모바일 게임과 이동성의 성별화," 한국방송학보, 제21권, 제6호, pp.536-573, 2007.
  8. J. Bryce and J. Rutter, "Killing like a girl: Gendered gaming and girl gamers' visibility," Computer Games and Digital Culture Conferences, 2002.
  9. J. Bourgonjon, M, Valcke, R. Soetaert, and T. Schellens, "Students' perceptions about the use of video games in the classroom," Computers & Education, Vol.54, No.4, pp.1145-1156, 2010. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.10.022
  10. P. Bonanno and P. A. M. Kommers, "Gender differences and styles in the use of digital games," Educational Psychology, Vol.25, No.1, pp.13-41, 2005. https://doi.org/10.1080/0144341042000294877
  11. P. Bonanno and P. A. M. Kommers, "Exploring the influence of gender and gaming competence on attitudes towards using instructional games," British Journal of Educational Technology, Vol.39, No.1, pp.97-109, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00732.x
  12. J. Jenson and S. De Castell, "Gender, simulation, and gaming: Research review and redirections," Simulation & Gaming, Vol.41, No.1, pp.51-71, 2010. https://doi.org/10.1177/1046878109353473
  13. 권영란, 박명숙, "초등학교 고학년 학생의 학교 적응력이 인터넷게임중독에 미치는 영향: 성별차이를 중심으로," 정신간호학회지, 제21권, 제2호, pp.99-107, 2012.
  14. P. Royse, J. Lee, B. Undrahbuyan, M. Hopson, and M. Consalvo, "Women and games: technologies of the gendered self," New Media & Society, Vol.9, No.4, pp.555-576, 2007. https://doi.org/10.1177/1461444807080322
  15. K. Lucas and J. L. Sherry, "Sex differences in video game play: A communication-based explanation," Communication Research, Vol.31, No.5, pp.499-523, 2004. https://doi.org/10.1177/0093650204267930
  16. B. S. Greenberg, J. Sherry, K. Lachlan, K. Lucas, and A. Holmstrom, "Orientations to video games among gender and age groups," Simulation and Gaming, Vol.41, No.2, pp.238-259, 2010. https://doi.org/10.1177/1046878108319930
  17. D. Williams, M. Consalvo, S. Caplan, and N. Yee, "Looking for gender: Gender roles and behaviors among online gamers," Journal of communication, Vol.59, No.4, pp.700-725, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2009.01453.x
  18. 김태연, 이순형, "아동, 청소년의 인터넷 게임을 통한 성취, 자기효능감, 학교적응과 삶의 만족도," 한국게임학회논문지, 제11권, 제4호, pp.151-162, 2011.
  19. C. A. Anderson, D. A. Gentile, and K. E. Buckley, Violent video game effects on children and adolescents, New York: Oxford University Press, 2007.
  20. R. Weis and B. C. Cerankosky, "Effects of Video-Game Ownership on Young Boys' Academic and Behavioral Functioning: A Randomized, Controlled Study," Psychological Science, Vol.21, No.4, pp.463-470, 2010. https://doi.org/10.1177/0956797610362670
  21. 임소혜, 박노일, "다사용자 온라인 롤플레잉 게임(MMORPG) 이용 동기와 오프라인 리더십 영향 연구," 한국언론학보, 제51권, 제6호, pp.322-345, 2007.
  22. T. Greitemeyer and S. Osswald, "Effects of prosocial video games on prosocial behavior," Journal of personality and social psychology, Vol.98, No.2, pp.211-221, 2010. https://doi.org/10.1037/a0016997
  23. R. D. Putnam, Bowling alone: The collapse and revival of American community, Simon and Schuster, 2000.
  24. 김두환, 김지혜, "부모.친구.교사와의 사회적 관계와 고등학생의 학교생활만족도," 한국사회학, 제45권, 제4호, pp.128-168, 2011.
  25. 이성대, 염동문, "청소년의 게임중독성이 학교적응에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제8호, pp.229-239, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.229
  26. T. Tam and H. F. Wu, "Noncognitive traits as fundamental causes of health inequality: Baseline findings from urban China," Chinese Sociological Review, Vol.46, No.2, pp.32-62, 2013. https://doi.org/10.2753/CSA2162-0555460202
  27. 김민규, 홍유진, 이지영, "성별 및 게임장르별 게임 이용방식과 선호요인 비교 분석," 한국HCI학회 학술대회, pp.1725-1730, 2007.