DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Value of Artistic Presentation on Motion Graphics -Focused on F5 and Semi-Permanent-

모션그래픽에서 예술적 표현의 가치에 관한 연구 -F5와 Semi-Permanent를 중심으로-

  • 손국환 (동의대학교 디지털영상공학부)
  • Received : 2015.07.22
  • Accepted : 2015.11.03
  • Published : 2016.01.28

Abstract

This paper presents the historical development process and expressive style of motion graphics which are intended to artistic expression, and discusses the value of artistic expressions in motion graphics through the works and activities of F5 and Semi-Permanent which are the representative organization of that. Commercial use of digital motion graphics has been rapidly widespread and used in most of the picture contents by changes in the digital video production environment with the development of the computer. Motion graphics begins with a graphic design applied to the motion graphic content and is transferred from the abstract representation of the animation at the same time. Since then motion graphics have been developed as an independent genre on the basis of graphic design and animation, and take the important position for the understanding and development of the contemporary design and content industry. Moreover, the motion graphics which present the experiment of various techniques and the aspect of mixed genres contribute to the development and diversification of the visual image. This paper is covered on not only F5 and Semi-Permanent that have published experimental artistic motion graphics but also the analysis of the developed ways and expressive patters to produce experimental motion graphics of their works. Furthermore, it discusses the experimental artistic value of these works.

본 논문은 예술적 표현을 목적으로 하는 모션그래픽 영상의 역사적 전개과정과 표현양식을 분석하고 그 대표적 단체인 F5와 Semi-Permanent의 활동과 작품의 내용을 통해 모션그래픽에서 예술적 표현의 가치에 대해 논하고자 한다. 컴퓨터의 발달과 함께 디지털 영상제작 환경의 변화로 모션그래픽의 상업적 활용은 빠르게 보편화되었고 대부분의 영상 콘텐츠에서 사용되고 있다. 모션그래픽의 발단은 그래픽디자인이 영상 콘텐츠에 적용되어 나타남과 동시에 애니메이션의 추상적 표현으로부터 전이되어 발생되었다고 볼 수 있다. 이후 그래픽디자인과 애니메이션의 토대 위에 독자적인 장르로서 분류되어 발전되고 있으며 동시대 디자인산업과 콘텐츠 산업의 이해와 발전을 위해 중요한 위치에 있다고 할 수 있다. 더불어 다양한 기법에 대한 실험과 장르의 혼합적 양상이 나타나는 모션그래픽은 디지털 영상미학의 정수를 보여주며 시각이미지의 다양화와 발전에 기여하는 바가 크다고 할 수 있다. 본 논문에서 다루게 될 F5와 Semi-Permanent는 예술적 실험적 성격의 영상을 모션그래픽으로 발표하는 단체이며 이들이 만들어내는 작품의 예술적 전개 방식과 표현 양상을 분석하고 이를 통해 모션그래픽에서 실험적 예술적 표현의 가치에 대해 논의하고자 한다.

Keywords

References

  1. 정희진, 타이틀 시퀀스에서 모션그래픽의 표현에 관한 사례분적 연구, 동명대학교 정보대학원 석사학위논문, p.3, 2007.
  2. 박희현, "효과적인 모션그래픽 연출을 위한 시지각적 연구," 디자인융복합연구, Vol.12. No.4, p.117, 2013.
  3. 김해윤, "실험영상 개념을 활용한 모션그래픽 교수법 사례 연구," 커뮤니케이션 디자인연구, No.40, p.69, 2012.
  4. 김해윤, "실험영상 개념을 활용한 모션그래픽 교수법 사례 연구," 커뮤니케이션 디자인학연구, No.40, p.71, 2012.
  5. Walter Herdeg and John Halss, Film & TV Graphics, The Graphic Press, p.134, 1976.
  6. 홍미희, "솔 바스(Saul Bass)와 카일 쿠퍼(Kyle Cooper) 작품에서의 화면구도 비교 연구," 기초조형학연구, Vol.7, No.4, p.667, 2006.
  7. http://f5fest.com
  8. https://www.semipermanent.com/about-sp
  9. 오호준, "모션그래픽 추상 이미지 구성 사례에 대한 연구," 디지털디자인학연구, Vol.11, No.3, p.156, 2011.