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사용자 조사법을 이용한 어린이 놀이행태 및 놀이환경 분석 (테마박물관의 실내 에어바운스 공간을 대상으로)

Play Behaviour and Environment Using User Research (Focused on Air-bounce Space in Theme Museum)

  • 송미 (강원대학교 대학원) ;
  • 윤희정 (강원대학교 관광경영학과)
  • 투고 : 2015.07.10
  • 심사 : 2015.08.20
  • 발행 : 2016.01.28

초록

본 연구는 테마형 박물관 중 하나인 춘천 애니메이션 박물관의 어린이 놀이공간(에어바운스)을 대상으로 실제 공간을 이용하는 어린이들의 놀이행태와 놀이환경을 분석하였다. 이를 위해 어린이들의 특성을 고려하여 사용자 조사법 중 사용자 관찰법과 사용자 행동 인터뷰 조사를 병행하였다. 사용자 관찰법을 통해 연구 대상지의 어린이 놀이행태를 분석한 결과, 신체 운동, 정서, 인지, 사회성 발달과 관련된 놀이행태가 모두 관찰되었으나, 매달리거나 역할놀이와 같은 일부 행동은 관찰되지 않았다. 사용자 관찰법과 인터뷰 조사 등을 종합하여 이용밀도(수용력) 제한, 연령별 공간구분, 동반자 대기공간 조성, 아동과 동반자간 친밀감형성을 위한 공간 조성, 안전요원의 배치 등의 다양한 계획적 함의들이 도출되었다. 이러한 연구결과는 추후 유사한 어린이 놀이공간의 계획 및 설계단계에서 유용한 가이드라인으로 활용될 수 있을 것이다.

The purpose of this study is to analyze the play behaviour and play environment of children at the Air-bounce space in the theme museum, using user observation and interviewing user behaviour, main methods of user research. Study area is Animation theme museum in Chuncheon City, Kangwon Province, Republic of Korea. Main results show that physical, emotional, cognitive, and social behaviour of playing children in the study area are observed, and this study draws the planning and design related implications of play space such as carrying capacity, waiting room and safety guard and so on. The results of this study can be used in the planning and design process of children's play environment as important guidelines.

키워드

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