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Effect of Perceived Risk, Perceived Benefit, and Korea Wave to Crowdfunding Participation in China

중국 소비자의 크라우드 펀딩 참여에 있어 지각된 위험, 지각된 이익, 한류문화콘텐츠의 영향에 관한 연구

  • 이한석 (상명대학교 글로벌경영학과)
  • Received : 2015.07.09
  • Accepted : 2015.08.16
  • Published : 2016.01.28

Abstract

Crowd funding can be understood that consumers are participated in production process before real commercialization. These days there are some expectancy and worry about foreign capital influence to Korea Wave. This study is to find out the possibility that Korea Wave can lead to investment to make new cultural contents and find possibility as new investment funding source. Expecially this research did survey at Gwangjou in China with 20s and find their possibility to invest money for crowd funding related to Korea Wave and we evaluate consumer's Korea Wave preference. The results showed that with more preference of Korea Wave decrease consumer's perceived risk and increase consumer's perceived benefit. With this research we can find some possibility of motive for consumer's direct investment to Korea Wave project in Korea.

크라우드 펀딩은 소비자들이 제품의 생산전 투자에 참여한다는 점에서 소비자 역할 변화의 모습으로 이해할 수 있다. 최근 문화콘텐츠관련 크라우드 펀딩이 증가하는 한편 문화콘텐츠로의 해외자본의 영향력에 대한 기대와 우려가 나타나고 있다. 본 연구에서는 해외 시장에서 큰 인기를 끌고 있는 한류 문화콘텐츠가 소비자 투자로까지 이어질 수 있는가에 대한 연구로서 크라우드 펀딩을 통한 새로운 투자처 확보의 가능성을 제시하고 소비자 영향요인을 확인하는데 그 목적이 있다. 연구는 중국 광저우의 20대 성인을 대상으로 조사가 이루어 졌으며 이들의 한류선호도가 크라우드 펀딩과 같은 투자행위로의 참여에 영향을 주는가를 확인하였다. 연구결과 소비자의 지각된 위험과 지각된 이익 중 지각된 이익의 크라우드 펀딩 참여에의 영향력이 더 강했으며 한류 선호도가 낮은 경우 지각된 위험과 지각된 이득에 따른 크라우드 펀딩 참여의 영향력이 없었지만 한류 선호도가 높은 경우 지각된 위험과 지각된 이득이 크라우드 펀딩의 참여에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구를 바탕으로 문화콘텐츠의 소비자가 향후 직접투자자로서의 변화에 대한 가능성을 확인할 수 있었으며 크라우드 펀딩에서 자본의 모집에 있어서 한류의 영향력을 고려할 수 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords

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