DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on demands of education training about copyright for infant and early childhood education institutions

영유아교육기관을 위한 저작권 교육 연수 요구조사

  • Received : 2016.08.22
  • Accepted : 2016.10.20
  • Published : 2016.10.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze demands of education training about copyright for Infant and early childhood education institutions. This study investigated demands of education training about copyright for infant and early childhood education institutions targeting 248 directors and teachers. Using a questionnaire, research data was analyzed using the program spss. Demands of education training about copyright for infant and early childhood education institutions appeared differently depending on education institution type, position, education career, etc. copyright training topics include the highest demands for understanding of the copyright associated with the work of the early childhood education. Training contents had higher demands for using typeface(font) and video material. So these results reported that directors and teachers require copyright education relating to the work of Early childhood education. The results of this study suggest the implications for developing and implementing copyright training programs for Infant and Early childhood education institutions.

본 연구의 목적은 영유아교육기관을 위한 저작권 교육 연수 요구를 분석하는데 있다. 본 연구에서는 영유아교육기관 원장과 교사 248명을 대상으로 영유아교육기관을 위한 저작권 교육 연수 요구를 조사하였다. 질문지를 사용하여 조사한 자료는 내용에 따라 빈도, 평균, 표준편차 등을 산출하였고, 기초 변인에 따른 차이를 알아보기 위해서 t-검증과 ANOVA 검증을 사용하였다. 영유아교육기관 원장과 교사는 소속기관, 직위, 교육경력 등에 따라서 저작권 교육 연수 요구가 다르게 나타났다. 저작권 교육 연수 주제로는 '영유아교육기관의 업무와 관련된 저작권의 이해'에 대한 요구가 가장 높게 나타났고, 연수 내용으로는 글자체(폰트)와 음원 사용 등의 저작권 침해에 대한 요구가 가장 높게 나타난 것으로 보아 영유아교육현장과 직접 관련있는 내용의 저작권 교육 요구가 높음을 알 수 있었다. 본 연구결과는 영유아교육기관을 위한 저작권 교육 연수 프로그램 개발과 실행에 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=2274947&cid=42219&categoryId=51128.
  2. Y. M. Choi, "Digital Rights Management of Education Contents ", Journal of Digital Contents Society, Vol.5, No.3. 2004
  3. K. S. Kang and C. H. Lee, "The Effect of the Copyright Education program on the Copyright Literacy of the Primary School Students", The Society of Korean Practical Arts Education Korea, Vol.15, No.2. 2009
  4. Y. S. Seo, "Audio Forensic Marking System for Copyright Protection of Streaming Music Service", Journal of Digital Contents Society, Vol.15, No.3. 2014
  5. J. H. Koo, "The Perceptions of 5th-grader on the Copyright", Journal of Education, Vol.27, No.2. 2007
  6. D. J. Kim, "Teacher's attitude and needs toward copyright education", Sungkyunkwan University. 2011.
  7. H. L. Jang and H. S. Kwan, "Development of Copyright Education Program based on", Journal of Education, Vol.31, No.2, pp 19-33, Dec. 2011.
  8. J. H. Hong. "A Study on Copyright Recognition of School Library Media Specialist in School Library", Journal of Koeran Library and Information Science Society, Vol.38, No.1, pp.397-421, March. 2007.
  9. S. K. Han and S. H. Kim, "The Information Gifted Teacher's Recognition and Developing the Copyright Education Program", Journal of The Korean Association of information Education, Vol.15, No.3, pp.327-334. 2011.

Cited by

  1. 유아음악교육에서의 음원 사용에 관한 연구 vol.18, pp.3, 2016, https://doi.org/10.9728/dcs.2017.18.3.509