초록
Web 2.0 환경에서, 사용자는 사용자 (또는 소비자)와 개발자 (또는 제작자) 간의 실시간 상호 작용을 허용하는 수많은 스마트 장치 및 서비스에 노출되고 사용하게 된다. 사용자 컨텍스트 기반의 새로운 사용자 생성 서비스를 제공하기 위해서 서비스 생성 경험의 관리는 매우 중요하다. 본 논문에서는 서비스 작성을 위한 확장된 데이터 모델을 소개하고, 이 데이터 모델에 기반한 신규 서비스 생성, 서비스 생성 데이터의 관리, 그리고 내/외부 서비스 저장소에 대한 의미적 검색을 가능하게 하는 서비스 생성 관리 아키텍처를 제안한다. 또한, 홈 환경과 모바일 환경에 걸친 두 가지 시나리오를 사용하여 제안 아키텍처를 사용하는 방법에 대해서도 설명하며, 서비스 생성 데이터 관리를 위해 제안한 아키텍처는 서비스 생명주기 동안의 서비스 생성 데이터를 일관성 있게 관리할 수 있다.
In a Web 2.0 context, users are exposed to numerous smart devices and services that allow real-time interaction between users (or consumers) and developers (or producers). For the provisioning of new user-created services based on user's context, the data management of service creation experiences becomes a non-trivial task. This article introduces a data model for service creation and then proposes a service creation management architecture which enables new service creation using the data model, the management of the service creation data, and the semantic service discovery across internal/external service repositories. The article also explains the use of the proposed architecture with two different scenarios: home and mobile environments. The proposed architecture for service creation data management offers consistent and seamless handling of the service creation data throughout its usage lifecycle.