Abstract
This paper analyzed features of Korean entertainment program formats exported to Asia mostly with that of top 100 Global entertainment program formats exported globally in order to explore Korean entertainment program formats to export globally. Two groups of entertainment program were analyzed in three ways, program category, cast, and material. Regarding program category, quiz game programs showed highest exportation in Global top 100 formats while only 14.3% of Korean entertainment formats exported. As for the cast members, Korean formats prefer well-known celebrities. On the other hand, Global formats produce programs featuring non-famous, ordinary people. Moving on to material of each formats, Global formats focus on puzzle/riddle whereas, Korean formats mainly focus on music/dance and family/parenting. These results indicate that Korean entertainment programs contain strong cultural aspects which generate disadvantages on exportation of these programs, compared to Global entertainment programs. In conclusion, to export Korean entertainment program formats globally, quiz game format with ordinary people and using materials that delivers less cultural aspects are need to be developed.
본 연구는 포맷 수출된 한국 예능 프로그램과 글로벌하게 교역되는 해외 예능 프로그램 포맷의 특성을 비교분석함으로서 예능 프로그램 포맷의 특성과 수출 간의 관련성을 파악하고, 포맷 수출 활성화를 위한 한국 예능 프로그램 포맷 개발 방안에 대해 논의하고자 한다. 통계분석 결과 예능 프로그램의 포맷유형, 출연진, 소재에서 한국과 글로벌 예능 포맷 간에 유의미한 차이가 발견되었다. 포맷 유형에 있어 해외 프로그램의 경우 퀴즈 게임 포맷 유형이 가장 많은 데 비해 우리나라 예능 프로그램은 리얼리티 포맷 유형이 가장 많이 나타난다는 차이점이 있었다. 출연진의 경우도 우리나라는 연예인(방송인)의 비중이 높은 데 비해, 글로벌 포맷의 경우 일반인의 출연비중이 높았다. 소재 역시 글로벌 포맷은 퍼즐/수수께끼가 많았고 우리나라는 음악/댄스 및 가족/육아, 시댁/친정, 아이들이 많았다. 이러한 분석결과는 우리나라 예능 프로그램 포맷이 해외의 예능 프로그램 포맷에 비해 문화적 특성이 강하여 포맷 수출이 불리할 수 있다는 점을 시사한다. 프로그램은 문화적 상품으로 문화적 할인이 작용한다. 포맷 교역의 경우 완성된 프로그램 보다는 문화적 할인의 영향이 적으나, 여전히 지역화가 얼마나 용이한가는 수출에 중요한 요인으로 작용한다. 때문에 룰과 형식이 주요 요소인 퀴즈 게임 유형이 리얼리티 유형보다 지역화에 용이하고 출연진 역시 유명인 보다는 일반인의 비중이 높은 포맷이 지역화에 유리하다.