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Promoting the Masses' Investment through Crowdfunding Platform: Focusing on Lending based Crowdfunding Platform

크라우드펀딩 플랫폼을 통한 대중적 투자 활성화 방안 연구: 대출형 크라우드펀딩 플랫폼을 중심으로

  • Received : 2016.09.29
  • Accepted : 2016.10.17
  • Published : 2016.11.28

Abstract

With the development of Fintech industry, research interest in crowdfunding is growing. Crowdfunding, originated from crowdsourcing, involves the participation of many individuals' contributions to funding a new project. Specifically, lending based crowdfunding provides a platform for raising funds in the form of loans by connecting borrowers to funders(investors) via Internet, not through traditional financial institutions. Recently, lending based crowdfunding attracts much attention as a new investment alternative; however, there is a lack of research about lending based crowdfunding. This study aims to examine the factors influencing an investor's participation in lending based crowdfunding by focusing on platform features, investor features, and project features. Based on the findings, this study discusses theoretical and practical implications for promoting the crowd's investments through crowdfunding platforms.

핀테크 산업의 발전 전망과 함께 크라우드펀딩에 대한 관심이 증가하고 있다. 크라우드펀딩은 크라우드소싱에서 유래된 용어로 다수의 개인들이 참여하여 펀딩 프로젝트 실현에 기여할 수 있는 환경을 제공한다. 이중 대출형 크라우드펀딩은 기존의 금융기관을 활용하지 않고, 인터넷을 통해 대출자와 투자자를 연결시켜 주어 개인 간 대출 자금을 거래할 수 있는 플랫폼을 제공한다. 최근 대출형 크라우드펀딩이 새로운 투자 대안으로 부상하고 있는 가운데, 아직까지 관련 연구는 매우 부족한 상황이다. 본 연구에서는 크라우드펀딩 투자 참여에 영향을 줄 수 있는 요인으로 크라우드펀딩 플랫폼 측면의 특성과 투자자의 특성, 그리고 펀딩 프로젝트의 특성에 주목하고, 이들 요인들이 크라우드펀딩 참여 의도와 참여 행동(펀딩 금액 및 횟수)에 미치는 영향을 분석하였다. 연구 결과를 토대로, 대출형 크라우드펀딩 플랫폼을 통한 일반 대중들의 건전한 투자 참여 활성화를 위해 나아갈 방향을 제언하고자 한다.

Keywords

References

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