DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of U.S. Animation University Curriculum Focus on the Required Courses, Liberal Arts at AAU, CalArts, RCAD, RSID, SVA

미국 대학 애니메이션학과 교육과정에 관한 연구 AAU, CalArts, RCAD, RSID, SVA 전공, 교양 교육과정 중심으로

  • 김호 (한밭대학교 시각디자인학과)
  • Received : 2016.10.06
  • Accepted : 2016.10.29
  • Published : 2016.11.28

Abstract

As media become diversified, animation fields are being expanded. Various types of animations which were not seen in the past have appeared and the fields which did not have a suffix of "animation" now use the words of animation like motion graphic-animation or interactive-animation. This thesis is a comparative analysis study of U.S. animation education. This study collected and reviewed respective curricula of total 5 universities such as Academy of Art University, California Art of Institute), Ringling College of Art and Design, Rhode Island School of Design, and School of Visual Arts which have led U.S. animation education since animation education was first introduced in 1961. Based on the result drawn from the analysis on the classification of animation curricula into a required subject, an elective subject, liberal arts, a theory subject and a practical subject, it intends to consider improvements of Korean animation curriculum.

오늘날 매체가 다양해짐에 따라, 애니메이션의 영역도 확장되고 있다. 이전에는 볼 수 없었던 여러 유형의 애니메이션이 등장하고, 모션그래픽 애니메이션, 인터렉티브 애니메이션 등과 같이 '애니메이션'이라는 접미사를 가지지 않았던 영역들도 애니메이션 이라는 단어를 사용하고 있다. 본 논문은 미국 애니메이션 교육에 대한 비교 분석 연구이다. 1961년 처음 대학에 애니메이션 교육이 도입된 이래 미국 애니메이션 교육을 이끌어오고 있는 아트 아카데미 대학교(Academy of Art University), 캘리포니아 예술 대학(California Art of Institute), 링글링 디자인 대학(Ringling College of Art and Design), 로드아일랜드 디자인 학교(Rhode Island School of Design), 시각 예술 학교(School of Visual Arts) 총 5개 대학을 대상으로 교육과정을 수집하고, 각각의 내용을 검토하였다. 애니메이션 교육과정을 전공 필수과목, 전공 선택과목, 교양과목으로 나누어 분석한 결과를 통해 한국의 애니메이션 교육과정의 개선점에 대하여 고찰해보고자 한다.

Keywords

References

  1. 박희현 지음, 디자인 & 뉴욕, 안그라픽스, p.38, 2004.
  2. 윤미희, "국내 예술, 디자인대학의 융합 교육 현황 및 제안," 한국디자인문화학회지, p.434, 2014.
  3. 김현호, "산학협력을 통한 주문식 애니메이션교육," 한국콘텐츠학회 종합학술대회, p.83, 2004.
  4. 전영은 지음, 교육과정 이론과 실제, 학지사, p.59, 2003.
  5. 이은적, "미술교육의 새로운 과제: 현대 미술 교육," Art Education Review, No.20, 2002.
  6. 황길남, "문화예술교육을 위한 만화. 애니메이션 교육 연구," 한국콘텐츠학회지, 제4권 제1호, p.95, 2006. https://doi.org/10.20924/CCTHBL.2006.4.1.095
  7. 김석래, "북미의 3D관련 교육과 실무환경의 분석을 통한 3D 애니메이션 교육방안의 제시," 디지털디자인학연구, 제8권, 제2호, p.204, 2008.
  8. http://www.academyart.edu/content/dam/assets/pdf/aau_catalog_web.pdf
  9. https://catalog.calarts.edu/requirements/film-video/Pages/default.aspx#characterbfa
  10. http://www.ringling.edu/sites/default/files/Computer%20Animation%20Bachelor%20of%20Fine%20Arts.pdf
  11. 월간 디자인 Design school 공공성의 사명을 다하는 디자인 교육, http://mdesign.designhouse.co.kr/article/article_view/101/49067
  12. http://www.risd.edu/academics/fav/undergraduate/
  13. https://www.sva.edu/undergraduate/computer-art-computer-animation-and-visual-effects/curriculum
  14. 권영필, 이인번, "미술사와 인문학적 가치," 미술사학연구, 제268호, p.15, 2010.
  15. 한국경제, 글로벌 인재포럼, pp.3-5, 2015(11).