DOI QR코드

DOI QR Code

An Effect of Class Satisfaction and Academic Self-efficacy of Nurses Majoring in Nursing Science of Korea National Open University on Self-directed Learning Ability

방송통신대학 간호학 전공과정 간호사의 수업만족도와 학업적 자기효능감이 자기주도적 학습능력에 미치는 영향

  • Received : 2016.09.20
  • Accepted : 2016.10.12
  • Published : 2016.11.28

Abstract

This study was performed by targeting nurses majoring in nursing science of Korea National Open University in order to examine the level of their class satisfaction, academic self-efficacy and self-directed learning ability and to identify their effects on self-directed learning ability. Data was collected by targeting 231 nurses majoring in nursing science of Korea National Open University and for data analysis, technical statistics, correlation analysis and multiple regression analysis were performed through statistical analysis program. This study revealed that there was significant correlation among the levels of participants' class satisfaction, self-directed learning ability and academic self-efficacy and it was identified that class satisfaction and self-directed learning ability affected academic self-efficacy. The findings of this study could be utilized as base data when developing a program to enhance nursing student's self-directed learning ability and it is suggested that an interventional research of analyzing validity and effectiveness of developed education program would be also required.

본 연구는 방송통신대학 간호학 전공과정 간호사를 대상으로 수업만족도, 학업적 자기효능감, 자기주도적 학습능력을 확인하고 자기주도적 학습능력에 미치는 영향을 파악하고자 수행하였다. 자료수집은 학업을 병행하고 있는 방송통신대학 간호학 전공 과정에 있는 간호사 231명을 대상으로 하였다. 자료분석은 퉁계분석 프로그램을 이용하여 기술통계, 상관관계분석, 다중회귀분석을 이용하였다. 연구결과 방송통신대학 간호학 전공 과정 간호사의 수업만족도 및 자기주도적 학습능력, 학업적 자기효능감 간에는 모두 유의한 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 수업만족도와 자기주도적 학습능력은 학업적 자기효능감에 영향을 미치는 요인으로 파악되었다. 이에 본 연구 결과가 방송통신대학 간호학 전공과정 간호사의 자기주도적 학습능력 향상 프로그램 개발의 근거 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대하며, 개발된 교육 프로그램의 타당성과 효과성을 분석하는 중재 연구 또한 필요함을 제안한다.

Keywords

References

  1. 박문영, 대학병원 간호사의 전문직 업무환경 지각이 업무스트레스와 감정소진에 미치는 영향, 인제대학교, 석사학위논문, 2015.
  2. 정면숙 외, 간호관리학, 현문사, 2016.
  3. 김수진, 학업을 병행하는 간호사의 자아탄력성, 전문직 자아개념이 직무만족도에 미치는 영향, 공주대학교, 석사학위논문, 2016.
  4. http://www.nursenews.co.kr/main/main.asp
  5. 전현욱, "자기주도학습의 의미에 관한 한 해석," 학습자중심교과교육연구, 제12권, 제1호, pp.373-392, 2012.
  6. 박진아, 홍지연, "간호대학생의 자기주도적 학습," 자아탄력성, 비판적 사고성향이 기본간호술기 수행능력에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제1호, pp.342-351, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.01.342
  7. 최준희, 정정희, "간호사의 학습 관련 자기주도성이 간호실무 수행능력에 미치는 영향," 임상간호연구, 제17권, 제1호, pp.16-26, 2011.
  8. 김아영, 박인영, "학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구," 교육학 연구학회, 제39권, 제1호, pp.95-123, 2001.
  9. 이경희, 김지연, "대학생의 학업적 자기효능감, 학습동기, 수업만족도와 학업성취도 간의 관계에 관한 연구," 한국성인교육학회지, 제17권, 제4호, pp.33-57, 2014.
  10. K. A. Feldman, "Identifying exemplary teachers and teaching: Effective from student ratings," In R. P. Perry and J. C. Smart(Eds.), Effective teaching in higher education:Research and practice, NY:Agathon, pp.368-395, 1997.
  11. 이유정, 대학생의 셀프리더십이 대학생활 만족도, 자기주도적 학습력 및 학업적 자기효능감에 미치는 영향, 한양대학교, 석사학위논문, 2012.
  12. 이웅, Jigsaw식 학업수행 자기효능감 증진 프로그램의 효과, 강원대학교, 박사학위논문, 2009.
  13. 송소라, 비디오 레코딩을 통한 자가평가 학습법이 기본간호실습 수행능력과 자기주도적 학습 능력, 문제해결능력, 학업적 자기효능감에 미치는 영향, 성신여자대학교, 석사학위논문, 2013.
  14. 심수경, 학업 병행 간호사의 자아탄력성, 학업적 자기효능감과 직무스트레스, 아주대학교, 석사학위논문, 2015.
  15. 정수경, "간호대학생의 학업실패내성과 학업적 자기효능감이 학업성취도에 미치는 영향," 한국산학기술학회지, 제15권, 제12호, pp.7160-7169, 2014.
  16. 김승연, 정옥분, "제6차 중학교 가정과 교육과정에 대한 인식도와 학습만족도 및 주관적 학습효과 연구," 한국 가정과 교육 학회지, 제9권, 제2호, pp.47-67, 1977.
  17. 김문실 외, 알기쉬운 간호연구방법론, 정담미디어, 2012.
  18. Bandura, "Self-efficacy:Toward aunifying theory of behavioral change," Psychological Review, Vol.84, pp.191-215, 1977. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  19. A. Bandura, Social foundations of thought and action: A social cognitive theory, Englewood cliffs, NJ:Prentice Hall, 1986.
  20. 이석재, 장유경, 이헌남, 박광엽, 생애능력 측정도구 개발연구-의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 중심으로, 한국교육개발원, 2003.
  21. 심미정, 오효숙, "간호학생의 학업적 자기효능감, 학습동기 및 자기주도적 학습태도가 문제해결능력에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.328-337, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.328
  22. 김정아, "사례기반학습이 간호대학생의 문제해결력, 내적 동기와 수업만족도에 미치는 영향," 교육방법연구학회, 제27권, 제1호, pp.21-38, 2015.
  23. 김해란, "시뮬레이션기반 응급간호교육을 받은 간호학생의 학업성취도와 자기효능감, 학습태도 및 수업만족도의 관계," 한국간호교육학회지, 제17권, 제1호, pp.5-133, 2011.
  24. 한수정, "간호대학생의 학업적 자기효능감과 전공만족도가 진로태도성숙에 미치는 영향," 성인간호학회지, 제25권, 제5호, pp.559-566, 2013. https://doi.org/10.7475/kjan.2013.25.5.559
  25. 이은희, 전화연, 채명옥, "전공심화과정 간호학생의 자기주도적 학습능력," 동남보건대학교 논문집, 제31권, 제1호, pp.1-14, 2013.
  26. 박현숙, 정경순, "간호학생의 자기주도적 학습능력과 창의성이 대학생활적응에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제19권, 제4호, pp.549-557, 2013. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2013.19.4.549
  27. 정영숙, 박동진, 정민승, 한국 원격고등교육 학자의 특성 분석:방송대학과 사이버대학 비교를 중심으로, 한국방송통신대학교 원격교육연구소, 2010.
  28. 김영경, 이희수, "방송대 성인학습자의 자기주도 계속학습 활동에 나타난 학습지속 요인," 평생교육학회지, 제17권, 제4호, pp.171-204, 2011.
  29. 김순옥, 김현숙, "모의환자를 활용한 정신간호 시뮬레이션 교육이 자기주도적 학습, 학습 자기효능감, 교육만족도에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제2호, pp.396-408, 2014.