Abstract
Endeavors have been made for the last decades to make resources of local myths and legendary tales among local culture contents. Jeju as well has made efforts to develop diverse legendary tales as content products. However, there has yet to yield any visible outcome in any region, and they still remain as mascots only for festivals and/or local events. This is because there is a lack of culture content development infrastructure, and that there is absence of strategic approach to regional culture content development plans. Based on these problems, this study establishes development strategies for legendary tale resources focusing on Chasabonpuri, one of Jeju legendary tales, and explores as what types of popular culture contents it can be developed.
지역의 문화콘텐츠 중에서도 지역의 신화와 전설을 자원화하려는 노력들은 십 수 년 전 부터 활발하게 벌어져 왔다. 제주지역도 마찬가지로 다양한 설화자원을 콘텐츠 상품으로 개발하려 노력해 왔다. 하지만 아직까지 가시적인 성과를 내고 있는 지역은 거의 없고, 축제나 지역 행사에 마스코트로 개발되는 수준에 머물러 있을 뿐이다. 이는 지역에 문화콘텐츠 개발 인프라 부족, 지역의 문화자원에 대한 개발 계획 부재와 이에 대한 전략적 접근도 이뤄지지 않고 있기 때문이다. 이런 문제점을 바탕으로 이 글에서는 제주지역 신화자원의 개발 전략을 수립하고 이를 문화콘텐츠로 개발하기위한 방안도 함께 모색해보고자 한다.