References
- 계영희.김종민 (2008). GSP를 활용한 한국 전통문양의 테셀레이션 작도, 한국수학사학회지, 21(2), 71-80. Kye, Y. H. & Kim, J. M. (2008). Construction of Korean traditional tessellations via GSP(Geometer's SkechPad). Journal for history of mathematics, 21(2), 71-80.
- 김상윤 (2010). 아동발달. 서울: 학지사. Kim, S. Y. (2010). Child developmemt, Seoul: Hakjisa.
- 김용운.김용국 (1998). 프랙털과 카오스의 세계. 서울: 우성. Kim, Y. W. Kim, Y. G., (1998). Fractals & Choas, Seoul: Woosung
- 김향미 (2011). 미술교육에서의 만다라 교재화. 한국과학예술포럼, 제9권, 61-71. Kim, H. M., (2011). Mandala as a teaching material in art education, Korea Science & Art Forum, Vol 9, 61-71
- 배명자.권은주 (2005). 만다라(Mandala)를 적용한 유아 미술교육 프로그램 연구, 美術治療硏究, 12(1), 1-25. Bae, M. J., Kwon, E. J, (2005). The study of mandala-based early childhood art education program, Art Theraphy Study, 12(1), 1-25
- 송명자 (2005). 발달심리학. 서울: 학지사. Song, M. J., (2005). Developmental psychology, Seoul: Hakjisa.
- 윤은주.이미옥 (2010). 만다라 미술치료가 ADHD성향이 있는 유아의 문제행동에 미치는 효과, 美術治療硏究, 17(6). Yun, E. J., Lee, M. O., (2010). Effects of mandala art therapy on the problem behavior of ADHD-prone infants, Art Theraphy Study, 17(6).
- 윤지영 (2001), 단청 문양과 색채에 관한 연구, 대구 가톨릭대학교 대학원 석사학위 논문. Youn, J. Y., (2001). A study on the pattern and color of Dan-Chung as a painting for a Buddhist temple, Department of Fine Arts The Graduate School, Catholic University of Daegu
- 이근매 (2013). 미술치료 이론과 실제, 파주: 양서원. Lee, G. M., (2013). Art therapy. Paju: Yangseowon
- 이근무 (2009). 만다라의 수학적 환영-프랙탈 세계, 밀교세계, 5, 96-117. Lee, G. M., (2009). Mandala's mathmatical illusion-fractal world, Esoteric Buddhism World, 5, 96-117.
- 이봉화.최선남 (2011). 만다라를 활용한 집단미술치료가 초등학생의 뇌기능지수에 미치는 효과, 美術治療硏究, 18(5), 1041-1059. Lee, B. H., Choi, S. N., (2011). Effects of group art therapy using mandalas on the brain quotients of elementary school students, Art Theraphy Study, 18(5), 1041-1059.
- 이부영 (2014). 분석심리학 이야기, 서울: 집문당. Lee, B. Y., (2014). Stories on analytical psychology, Seoul: Jipmoon
- 정여주 (2004). 만다라와 미술치료, 서울: 학지사. Jeong, Y. J., (2004). Mandala & art therapy, Seoul: Hakjisa.
- 정여주 (2007). 만다라 그림과 난화기 원의 치료적 의미에 대한 관계고찰, 美術治療硏究, 14(1), 1-18. Jeong, Y. J., (2007). A case study of art therapy for a study on the relations of the therapeutic meaning between creating mandala and the circle on the scribbling stage, Art Theraphy Study, 14(1), 1-18.
- 정은주.박인전 (2007). 만다라를 적용한 미술활동이 유아의 정서지능 향상에 미치는 효과, 美術治療硏究, 14(1), 19-37. Jung, E. J., Park, I. J., (2007). The effects of mandala-based art activities on the emotional intelligence of young children, Art Theraphy Study, 14(1), 19-37.
- 조용순 (1991). 우리나라 단청문양의 조형성에 관한 연구: 조선시대 단청문양을 중심으로, 계명대학교 교육대학원 미술교육전공 석사학위논문. Jo, Y. S., (1991). A Study on Korean danchung pattern's formativeness: Choseon danchung pattern, Keimyung University Graduate School Art Major, Master Thesis
- 차현희 (2012), 만다라 명상 집단미술치료가 성인여성의 뇌파와 전두엽 관리기능에 미치는 효과: 꼴라쥬 기법을 중심으로, 한국예술치료학회지, 12(1), 73-91. Cha, H. H., (2012). Effect of group art therapy with mandala meditation on the brainwaves of the adult women and the control function of their frontal lobes, Korean Journal of Arts Therapy, 12(1), 73-91.
- 황해익.최혜진 (2007), 유아그림수학능력검사, 파주: 양서원. Hwang, H. I., Choi, H. J., (2007). Pictorial math ability test for young children, Paju: Yangseowon
- Arguelles, Jose and Miriam(1972), Mandala, Boulder and London: Shambhala.
- Bransford, Brown & Cooking(1999). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington, DC: National Academy Press.
- Devaney, Robert L.(1990). Chaos, Fractal, and Dynamics Computer Experiments in Mathematics. Bostin: Addison-Wesley.
- Escher M. C.(1950), Exploring the Infinite, 김유경 옮김(2004), M. C. 에셔, 무한의 공간. 서울: 다빈치.
- Hall, Calvin S., & Nordby, Vernon J. (1973). A Primer of Jungian Psychology. 김형섭옮김(2013), 융 심리학 입문, 서울: 문예출판사.
- Jung, Carl Gustav, 이은봉 옮김(2010), 심리학과 종교, 서울: 창.
- Jolande Jacobi, 권오석 옮김(2012). C. G. 융 심리학 해설. 홍신사상신서 42. 서울: 홍신문화사.
- Koch, Christof(2012), CONCIOUSNESS: Confession of a Romantic Reductionist, 이정진 옮김(2014). 의식, 서울: 알마.
- Madeleine, O. S. (1993), 261 North American Indian Designs, Dover Publications, Inc., New York.
- Mandelbrot, B.(1983). The Fractal Geometry of Nature. San Francisco: Freeman.
- NAEYC & NCTM(2002). Early childhood mathematics: Promoting good beginning. Washington D.C.: NAEYC.
- Seidman, Irving(2006). Interviewing as Qualitative Research. Teachers College Press. Columbia University. 박혜준. 이승연 옮김(2009). 질적 연구방법으로서의 면담. 서울: 학지사.
- Winckel, Erna Van De, De l'inconscient a Dieu: Ascese Chretienne et psychologie de C. G. Jung. 김성민 옮김 (2010), 융의 심리학과 기독교 영성, 서울: 한국심리치료연구소.
Cited by
- 프랙털 조형 활동이 유아의 수학적 능력에 미치는 영향 vol.30, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.4.453
- 미술치료에서 프랙탈의 활용방안에 관한 소고 vol.20, pp.11, 2020, https://doi.org/10.5392/jkca.2020.20.11.354