References
- 고상숙 외 (2015). 학생 성장을 위한 평가시스템 개선 및 평가모델 개발연구. 연구보고서 2013-6. 서울: 한국과학창의재단 Choi-Koh, S. S., Park, M. et al. (2015). Development of the assessment model and improvement of the assessment system for students' growth in mathematics. Report, 2013-6. Seoul: KOFAC.
- 고상숙.고호경.박만구.한혜숙.홍예윤 (2012). 수학교육평가론. 서울: 경문사. Choi-Koh, S. S., Koh, H. K., Park, M., Han, H. S., & Hong, H. Y. (2012). Theory of mathematics assessment. Seoul:Kyungmoomsa.
- 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설 IV. 서울: 교육과학기술부. Ministry of Education, Science and Technology (2008). The curriculum supplementary No. IV for elementary school. Seoul: The Author.
- 김성찬.김성연.한기순 (2012). 관찰. 추천에 의한 수학영재 선발 시 사용되는 자기소개서와 교사추천서 평가에 대한 일반화가능도 이론의 활용. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 26(3), 251-271. Kim, S. C., Kim, S., Y., & Han, K. S. (2012). An application of generalizability theory to self-introduction letter and teacher's recommendation letter used in identification of mathematical gifted students by observations and nominations. Communications of Mathematical Education, 26(3), 251-271.
- 김진호 (2008). 학습자 중심 수학 수업과 수행평가. 한국초등수학교육학회지, 12(1), 47-58. Kim, J. (2008). The learner-centered mathematics instruction and performance assessment. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 12(1), 47-58.
- 김해규.고길철.김대진 (1999). 제주도내 초등학교 수학교사들의 수학과 수행평가 유형에 대한 선호실태분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 3, 61-74. Kim, H. G., Ko, G., & Kim, A. J. (1999). Methods of performance assessment in mathematics preferred by Cheju elementary school teachers. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 3, 61-74..
- 김희경.박상욱.박종임.정연준 (2014). 창의.인성을 위한 학생평가 어떻게 할까요? 홍보자료 PIM 2014-7. 서울: 한국교육과정평가원. Kim, H. K., Park, S. W., Park, J. L. & Jung, Y. J. (2014). How do we evaluate students' creativity and character? Guidebook, PIM 2014-7. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Education.
- 남승인.박만구.신준식 (2010). 수학 창의성 어떻게 기를 것인가? 서울: 교학사. Nam, S. I., Park, M., & Shin, J. S. (2010). How to develop creativity? Seoul: Kyohaksa.
- 류현아.이봉주.양명희.최승현.변희현 (2012). 중학교 1학년 기하 영역 형성평가 프로그램 개발 및 효과 분석. 한국학교수학회논문집, 15(1), 137-154. Ryu, H. A., Lee, B. J., Yang, M. H., Choe, S. H. & Byun, H. H. (2012). Development of formative assessment program in geometry area for the 1st graders of middle school. Journal of the Korean School Mathematics, 15(1). 137-154
- 박만구 (2011). 창의성 신장을 위한 초등수학 과제의 유형. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 14(2), 117-134. Park, M. G. (2011). Mathematical Task Types to Enhance Creativity. Education of Primary School Mathematics, 14(2), 117-134.
- 박은영 (2002). 실제적인 수학교육의 평가에 대한 고찰. 이화여자대학교 교육대학원. 석사학위논문. Park, E. Y. (2002). A study on the realistic mathematics education and assessment. Ewha Womans University Graduate School of Education. Master's thesis.
- 백석윤 (1999). 수학교육에서의 평가에 대한 국제적 관심과 그 시사점. 수학교육학연구, 9(1), 31-49. Baek, S. Y. (1999). International perspectives of assessment in mathematics education and their suggestions. The Journal of Educational Research in Mathematics, 9(1), 31-49.
- 백순근 (2000). 수행평가의 원리. 서울: 교육과학사. Baek, S. G. (2000). Principles of performance assessment. Seoul: Kyoyookkwahaksa.
- 성태제.권오남 (1999). 수학과 학업성취도 평가를 위한 수행평가의 과제와 전망. 학교수학, 1(1), 217-234. Seong, T. J. & Kwon, O. N. (1999). Future directions and perspectives for performance assessment in mathematics achievement tests. Mathematics. School Mathematics, 1(1), 217-234.
- 성태제 (1999). 교육평가 방법의 변화와 결과 타당도에 대한 고려. 교육학연구, 37(1), 197-218. Seong, T. J. (1998). Consideration of the change of educational evaluation methods and result validity. Korean Journal of Educational Research, 37(1), 217-234.
- 성태제 (2014). 현대교육평가. 서울: 학지사. Seong, T. J. (2014). Modern educational evaluation. Seoul: Hakjisa.
- 성태제 외 (2012). 2012학년도 성취평가제 운영 매뉴얼: 고교 보통교과 시범 학교용. 연구보고서 ORM 2012-20. 서울: 한국교육과정평가원. Seong, T. J., et al. (2012). Manual of achievement evaluation system: General curriculum of high school. Report, ORM 2012-20. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Education.
- 이금선.허난.양성현.손정희.조현공.이장주.김해윤.강옥기 (2013). 수학 학습 평가에서의 관찰평가 현장적 용에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 16(2), 289-318. Lee, K. S., Huh, N., et al. (2013) A study on the classroom application of observation assessment of mathematics assessments. Journal of the Korean School Mathematics, 16(2), 289-318.
- 황우형.최계현.김경미.이명희 (2006). 수학교육과 수학적 창의성. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 20(4), 561-574.
- Whang, W. H., Choi, K. H., Kim, K. M. & Lee, M. H. (2006). Mathematical creativity in mathematics education. Communications of Mathematical Education, 20(4), 561-574.
- Fan, L. & Zhu, Y. (2008). Using performance assessment in secondary school mathematics: An empirical study in a Singapore classroom. Journal of Mathematics Education, 1(1), 132-152.
- Fernandez-Alonso, R. & Suarez-Alvarez, J., & Muniz, J. (2015). Adolescents' homework performance in mathematics and science: Personal factors and teaching practices. Journal of Educational Psychology, 2015; DOI:10.1037/edu0000032
- Greiff, S. Holt, D., & Funke, J. (2013). Perspectives on problem solving in cognitive research and educational assessment: Analytical, interactive, and collaborative problem solving. The Journal of Problem Solving, 5(2), 71-91.
- National Council of Teachers of Mathematics. (1995). Assessment standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Cited by
- 초등 수학교실에서 역량 기반 과정중심평가의 적용 방안에 대한 연구 vol.22, pp.3, 2015, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.3.002
- 과정 중심 평가를 통한 수학교과 인성 함양 효과 - 기하와 벡터 과목을 중심으로 - vol.22, pp.4, 2015, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.4.002