DOI QR코드

DOI QR Code

The Development and Application of Elementary Mathematics Performance Assessment Model for Student Development

학생성장을 위한 초등수학 수행평가모델의 개발 및 적용

  • Received : 2015.07.09
  • Accepted : 2015.10.10
  • Published : 2015.11.30

Abstract

The purpose of this study was to develop and verify the feedback-enhanced performance assessment model through a variety of assessment strategies focused on the development of students. In order to achieve the purpose of this study, we analyzed the achievements of the sixth grade curriculum standards and set the central achievement standards in core competencies. We then established an evaluation plan to take advantage of a variety of methods and develop an assessment tool for process-based evaluation during lessons. We applied this assessment model to 6th grade students while teaching and learning mathematics in the classroom. The result of applying the performance evaluation model showed the improvement of students' reflective thinking ability. Also, some students who was not achieved at the level of 'N' could develop to the level of 'N + 1'. A long term research using various assessment strategies should be continued for effective help of students' mathematical development.

이 연구의 목적은 수업을 통해 학생의 성장을 이끌 수 있도록 피드백이 강화된 초등수학 수행평가모델을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하는데 있다. 또한 초등 수학교과 평가는 기존의 지필에서 벗어나 과정 중심 평가로 나아가야 함을 강조하고자 한다. 이 연구 목적을 달성하기 위하여 초등학교 6학년 교육과정의 성취기준을 분석하여 핵심역량 중심의 평가기준을 설정하고 다양한 평가방법을 활용하는 평가계획을 세웠다. 또한 평가문항, 채점기준표, 관찰체크리스트 등의 평가도구를 개발하여 투입하였으며 결과에 따른 피드백으로는 수준별 보충 심화 학습 자료를 개발하여 투입하였다. 본 수행평가모델을 적용한 결과 학생들의 반성적 사고능력이 향상되었고 성취수준에 미치지 못했던 학생들이 피드백을 통해 'N'수준에서 'N+1'의 수준으로 성장하는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 고상숙 외 (2015). 학생 성장을 위한 평가시스템 개선 및 평가모델 개발연구. 연구보고서 2013-6. 서울: 한국과학창의재단 Choi-Koh, S. S., Park, M. et al. (2015). Development of the assessment model and improvement of the assessment system for students' growth in mathematics. Report, 2013-6. Seoul: KOFAC.
  2. 고상숙.고호경.박만구.한혜숙.홍예윤 (2012). 수학교육평가론. 서울: 경문사. Choi-Koh, S. S., Koh, H. K., Park, M., Han, H. S., & Hong, H. Y. (2012). Theory of mathematics assessment. Seoul:Kyungmoomsa.
  3. 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설 IV. 서울: 교육과학기술부. Ministry of Education, Science and Technology (2008). The curriculum supplementary No. IV for elementary school. Seoul: The Author.
  4. 김성찬.김성연.한기순 (2012). 관찰. 추천에 의한 수학영재 선발 시 사용되는 자기소개서와 교사추천서 평가에 대한 일반화가능도 이론의 활용. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 26(3), 251-271. Kim, S. C., Kim, S., Y., & Han, K. S. (2012). An application of generalizability theory to self-introduction letter and teacher's recommendation letter used in identification of mathematical gifted students by observations and nominations. Communications of Mathematical Education, 26(3), 251-271.
  5. 김진호 (2008). 학습자 중심 수학 수업과 수행평가. 한국초등수학교육학회지, 12(1), 47-58. Kim, J. (2008). The learner-centered mathematics instruction and performance assessment. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 12(1), 47-58.
  6. 김해규.고길철.김대진 (1999). 제주도내 초등학교 수학교사들의 수학과 수행평가 유형에 대한 선호실태분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 3, 61-74. Kim, H. G., Ko, G., & Kim, A. J. (1999). Methods of performance assessment in mathematics preferred by Cheju elementary school teachers. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 3, 61-74..
  7. 김희경.박상욱.박종임.정연준 (2014). 창의.인성을 위한 학생평가 어떻게 할까요? 홍보자료 PIM 2014-7. 서울: 한국교육과정평가원. Kim, H. K., Park, S. W., Park, J. L. & Jung, Y. J. (2014). How do we evaluate students' creativity and character? Guidebook, PIM 2014-7. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Education.
  8. 남승인.박만구.신준식 (2010). 수학 창의성 어떻게 기를 것인가? 서울: 교학사. Nam, S. I., Park, M., & Shin, J. S. (2010). How to develop creativity? Seoul: Kyohaksa.
  9. 류현아.이봉주.양명희.최승현.변희현 (2012). 중학교 1학년 기하 영역 형성평가 프로그램 개발 및 효과 분석. 한국학교수학회논문집, 15(1), 137-154. Ryu, H. A., Lee, B. J., Yang, M. H., Choe, S. H. & Byun, H. H. (2012). Development of formative assessment program in geometry area for the 1st graders of middle school. Journal of the Korean School Mathematics, 15(1). 137-154
  10. 박만구 (2011). 창의성 신장을 위한 초등수학 과제의 유형. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 14(2), 117-134. Park, M. G. (2011). Mathematical Task Types to Enhance Creativity. Education of Primary School Mathematics, 14(2), 117-134.
  11. 박은영 (2002). 실제적인 수학교육의 평가에 대한 고찰. 이화여자대학교 교육대학원. 석사학위논문. Park, E. Y. (2002). A study on the realistic mathematics education and assessment. Ewha Womans University Graduate School of Education. Master's thesis.
  12. 백석윤 (1999). 수학교육에서의 평가에 대한 국제적 관심과 그 시사점. 수학교육학연구, 9(1), 31-49. Baek, S. Y. (1999). International perspectives of assessment in mathematics education and their suggestions. The Journal of Educational Research in Mathematics, 9(1), 31-49.
  13. 백순근 (2000). 수행평가의 원리. 서울: 교육과학사. Baek, S. G. (2000). Principles of performance assessment. Seoul: Kyoyookkwahaksa.
  14. 성태제.권오남 (1999). 수학과 학업성취도 평가를 위한 수행평가의 과제와 전망. 학교수학, 1(1), 217-234. Seong, T. J. & Kwon, O. N. (1999). Future directions and perspectives for performance assessment in mathematics achievement tests. Mathematics. School Mathematics, 1(1), 217-234.
  15. 성태제 (1999). 교육평가 방법의 변화와 결과 타당도에 대한 고려. 교육학연구, 37(1), 197-218. Seong, T. J. (1998). Consideration of the change of educational evaluation methods and result validity. Korean Journal of Educational Research, 37(1), 217-234.
  16. 성태제 (2014). 현대교육평가. 서울: 학지사. Seong, T. J. (2014). Modern educational evaluation. Seoul: Hakjisa.
  17. 성태제 외 (2012). 2012학년도 성취평가제 운영 매뉴얼: 고교 보통교과 시범 학교용. 연구보고서 ORM 2012-20. 서울: 한국교육과정평가원. Seong, T. J., et al. (2012). Manual of achievement evaluation system: General curriculum of high school. Report, ORM 2012-20. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Education.
  18. 이금선.허난.양성현.손정희.조현공.이장주.김해윤.강옥기 (2013). 수학 학습 평가에서의 관찰평가 현장적 용에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 16(2), 289-318. Lee, K. S., Huh, N., et al. (2013) A study on the classroom application of observation assessment of mathematics assessments. Journal of the Korean School Mathematics, 16(2), 289-318.
  19. 황우형.최계현.김경미.이명희 (2006). 수학교육과 수학적 창의성. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 20(4), 561-574.
  20. Whang, W. H., Choi, K. H., Kim, K. M. & Lee, M. H. (2006). Mathematical creativity in mathematics education. Communications of Mathematical Education, 20(4), 561-574.
  21. Fan, L. & Zhu, Y. (2008). Using performance assessment in secondary school mathematics: An empirical study in a Singapore classroom. Journal of Mathematics Education, 1(1), 132-152.
  22. Fernandez-Alonso, R. & Suarez-Alvarez, J., & Muniz, J. (2015). Adolescents' homework performance in mathematics and science: Personal factors and teaching practices. Journal of Educational Psychology, 2015; DOI:10.1037/edu0000032
  23. Greiff, S. Holt, D., & Funke, J. (2013). Perspectives on problem solving in cognitive research and educational assessment: Analytical, interactive, and collaborative problem solving. The Journal of Problem Solving, 5(2), 71-91.
  24. National Council of Teachers of Mathematics. (1995). Assessment standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  25. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.

Cited by

  1. 초등 수학교실에서 역량 기반 과정중심평가의 적용 방안에 대한 연구 vol.22, pp.3, 2015, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.3.002
  2. 과정 중심 평가를 통한 수학교과 인성 함양 효과 - 기하와 벡터 과목을 중심으로 - vol.22, pp.4, 2015, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.4.002