초록
본 연구는 검색포탈의 키워드 검색과 광고주 블로그를 융합적으로 활용하여 바이럴 마케팅을 실행하는 검색광고 마케팅 서비스를 연구의 대상으로 한다. 키워드 검색 결과의 상단에 블로그를 통해 간접광고를 노출하여 소비자를 유인하는 서비스를 운영 중인 회사에 대한 사례조사를 통해서 제공되고 있는 검색광고 마케팅 서비스의 거래 당사자들 간의 거래관계를 중심으로 하는 서비스 유형을 분석하고, 서비스의 품질인식정도와 사용자 그룹간의 인식의 차이를 조사 및 분석하여 운영서비스의 개선방안을 제시함을 목적으로 한다. 수행 방법으로는 검색광고 솔루션을 사용하는 광고 마케팅 커뮤니티의 게시물 분석을 수행하여 서비스 솔루션의 4가지의 유형과 거래관계를 표현하는 4가지 서비스 구조도 유형을 분석하였다. 또한 면접법을 사용한 사전 연구로 설계된 SERVQUAL 기반의 설문조사를 사용하여 광고주와 광고대행사 그룹간 서비스에 대한 품질인식 정도와 차이를 분석하였다. 이를 통해 공론화의 한계를 갖고 있는 검색광고 마케팅 서비스에 대한 사례기업의 개선방안을 제시하였다.
This study is focusing to the keyword and blog advertising marketing services that are implementing a viral marketing utilizing keyword searches of the search portal and advertiser's blogs with convergent way. Through a case study for the company operating the service to pinpoint consumers to the advertisers site by indirect exposure via keyword advertising blog at the top of the search results, we analyzed the primitive service operation model on transactional relationship between the business players. We have a research purpose to generate improvement alternatives for the company's keyword advertising marketing services and operation solution using the survey study on the service quality perception and the perceptional gap between user groups. As results of study, we founded 4 types of the service solution and 4 models of service operating architecture on the transactional relations, and we recommended some improvements on the service and solution operation based on the SERVQUAL questionnaire analysis of the difference between the ads sponsor group and ads agency group.